پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نگاهی گذرا به شجره نامه طوایف قلعه سر چهاردانگه

روستای قلعه سر در دهستان پشتکوه بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است.روستا در طول جغرافیایی۵۳ درجه،۴۸ دقیقه وعرض جغرافیایی ۳۶ درجه و۲۶ دقیقه ودر ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته ودر ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است.

2

 

پایگاه خبری چهاردانگه: روستای قلعه سر در دهستان پشتکوه بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است.روستا در طول جغرافیایی۵۳ درجه،۴۸ دقیقه وعرض جغرافیایی ۳۶ درجه و۲۶ دقیقه ودر ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته ودر ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده روستا از شمال به اراضی مالخواست از جنوب به روستای کوات از سمت شرق به اراضی منابع طبیعی ومرتعی وارتفاعات بلند البرز واز سمت غرب به روستای اروست وسر شاخه تجن محدود می شود.

 

 یکی از مطلعین تاریخ شفاهی بخش چهاردانگه مرحوم حاج عبدالرحمان مسعودیان زاده بودند که در خرداد ۱۳۹۴ چهره در نقاب خاک کشیدند. حاج عبدارحمن مسعودیان زاده شجره نامه طوایف روستای قلعه سر را بدین شرح بیان کردند:

 

نگاهی گذرا بر شجره نامه طوایف قلعه سر

 روستای قلعه سر از ده گروه یا طایفه تشکیل شده است.قدمت این روستا به حدود سال ۱۰۰۰ شمسی برمیگردد.مشهور است که فردی به نام “میرخان سوار فیارمه ای” که احتمالا از روستای کلاته سادات سبزوار بوده دو فرزند بنامهای :میر مقیم و میر تیمور داشت.

 

میر تیمور فرزندانی به نامهای میر علیرضا(که در سفر مکه فوت نمود) ومیر محمود داشت که میر محمود جد همه ی محمودیهای این روستا ست.اما میر مقیم ۵ پسر داشت:

۱-میرجعفر:که جد جعفری های قلعه سر میباشد.

 

۲-میرابوالقاسم:که جد ابوالقاسمی های قلعه سر است (وابوالقاسمی ها فرزندان حاج موسی حاج میر نبی وحاج میر آقا می باشند وبقیه از نسل میر صادق هستند)

 

۳-میرصادق:که جد صادقی های قلعه سر می باشد(صادقی ها در قلعه سر تاکام وساری پراکنده اند)

 

۴-میرصابر:که جد کریمی های قلعه سر می باشند

 

۵-میرزاخان کوچک:که جد میرزاخانیهای قلعه سر می باشد

 

اما کوثری های این روستا بنا به گفته ی بزرگان از روستای کفشگری(گرگان) به روستای کوات(همجوار قلعه سر)آمده سپس در کهنه کوات که آثار آن تا چند سال پیش دیده می شد ساکن وبعد ها به قلعه سر فعلی وارد شدند.

 

زمانی ها:از سادات روستای لنگر می باشند که وارد قلعه سر شدند وبه دو گروه تقسیم شدند گروهی در همین روستا باقی مانده گروه دیگر به مالخواست(روستای همجوار) رفتند که به فضوکی ها معروف شدند.

 

فولادی ها:اجداد فولادی ها برخاسته از روستای فولاد محله(واقع در سمنان) هستند که به قلعه سر عزیمت کرده اند.

 

اولاد استاد ابراهیم ایولی:استاد ابراهیم ایولی متعلق به روستای ایول بوده است که به حرفه ی نجاری وفنی کاری اشتغال داشت.وی پس از آمدن به قلعه سر در این روستا سکنی گزید.از ۵ دختر او یکی در ایول ازدواج کرد اما ۴ تای ذیگر در روستای قلعه سرکه فرزندانشان در این روستا هستند.استاد ابراهیم دو پسر بنام های ملاحسین قلی وامام قلی داشت.ملا حسین قلی همانطور که از نامش پیداست ملا بود فرزند ملا حسین قلی علیجان وعلیجان دو پسر بنامهای کربلایی حسین قلی وکربلایی قاسم داشت که فرزندان آنها در قلعه سر هستند.

 

علویها:علویهای روستای قلعه سر اولاد میر نبی کواتی هستند .کربلایی آقا بزرگ علوی وفرزندان ونوادگانشان که از کوات فعلی آمده اند هنوز املاکی در کوات دارند.

 

توضیح اینکه در زمان اخذ شناسنامه و انتخاب شهرت در بسیاری از موارد تداخل در شهرت روی داده که نیاز به بررسی دقیق وجامع دارد.

 

(منع:توضیحات مرحوم حاج سید عبد الرحمان مسعودیان زاده)

 

2 نظرات
  1. احمد کفشگر کیاسری می گوید

    با سلام ،خدارحمت کنه جناب آقای حاج عبدالرحمان مسعودیان زاده را ، واقعا اطلاعات جالب وجامعی بوده است وهمچنین از سایت چهاردانگه که این اطلاعات را منتشر نمودند دستتان مریزاد .

  2. محمودي می گوید

    سلام و عرض ادب و تشکر از «چهاردانگه نیوز»
    مرحوم حاجی سید عبدالرحمن مسعودیان زاده، گنجینه ای از اطلاعات هزار جریب قدیم که چهاردانگه فعلی بخشی از آن می باشد، بوده؛ خداوند رحمتش کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.