پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نگاهی به زندگینامه نامزدهای مجلس خبرگان رهبری از مازندران

همزمان با آغاز تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان های کشور، به منظور معرفی پنج داوطلب این مجلس از مازندران زندگینامه و سوابق این افراد از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا مازندران تهیه و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

0

به گزارش خبرنگار ایرنا، از تعداد ۲۲ نامزد نام نویسی کننده در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از مازندران ۹ نفر انصراف دادند و در نهایت تعداد پنج نفر از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند.

پیش از این ستاد انتخابات استان مازندران اعلام کرد که اسامی پنج نامزد تایید صلاحیت شده ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان به وزارت کشور و استانداری مازندران اعلام شد و این تعداد برای چهار کرسی مجلس خبرگان رهبری در مازندران به رقابت خواهند پرداخت.

آیت الله صادق آملی لاریجانی، ‌آیت الله سید صادق پیشنمازی، ‌آیت الله سید رحیم توکل، ‌آیت الله محمدباقر محمدی لائینی و آیت الله علی معلمی، پنج نامزد تایید صلاحیت شده خبرگان رهبری در استان مازندران هستند.

ایرنا، به منظور رعایت مساوات در معرفی به ترتیب حروف الفبا زندگینامه و سوابق پنج نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از مازندران را توضیح داده است.

نگاهی به زندگینامه نامزدهای مجلس خبرگان رهبری از مازندران

صادق آملی لاریجانی

آیت الله صادق اردشیر لاریجانی، زاده ۲۱ اسفند ۱۳۳۹ معروف به صادق آملی لاریجانی در خانواده ای از اهالی لاریجان در استان مازندران و در نجف به دنیا آمد. او فرزند پنجم میرزاهاشم آملی از شاگردان سید ابوالحسن اصفهانی، ضیاءالدین عراقی و محمدحسین نائینی و از جمله محسن اشرفی است که از بزرگان شهر بهشهر بوده و از شاگردان آخوند خراسانی محسوب می‌شد. پدرش یک سال و اندی پس از تولد وی به شهر قم مهاجرت کرد.

صادق لاریجانی، همچون برادران و خواهرش، علاوه بر اینکه از کودکی با علوم دینی آشنا شد، علوم جدید را نیز فراگرفت. وی دوران دبستان را در سال ۱۳۴۵ آغاز کرد و دوره دبیرستان را در سال ۱۳۵۶ به پایان رساند. وی با اخذ بورس تحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف عازم تحصیل در یکی از کشورهای غربی بود که ناگهان زندگی‌اش دگرگون شد و با تشویق پدر به دروس دینی رو آورد.

وی در سال‌های تحصیل، از محضر استادان بسیاری بهره برد. او درس رسائل و مکاسب را نزد افرادی مانند صلواتی، سید کاظم حائری، سید مهدی نبویِ اشرفی و کرباسی فراگرفت که عمده این جلسات به شکل خصوصی بود.

صادق لاریجانی با به پایان بردن دروس سطح، به درس خارجِ پدر خود، هاشم آملی، و نیز پدر همسر خود حسین وحید خراسانی رفت و سال‌ها از محضر آنان بهره برد. او در بخش علوم عقلی نیز در درس اسفار عبدالله جوادی آملی و حسن حسن‌زاده آملی حاضر شد. در سال ۱۳۵۶ به حوزه علمیه قم وارد شد و بیشتر دروس مقدمات و سطح را در فرصتی اندک و در نزد استادان برجسته، که بعضا از نزدیکان وی نیز بودند، به پایان رساند.

او از سال ۱۳۶۸، پس از تدریس سطح، به تدریس خارج اصول و خارج فقه پرداخت و از سال ۱۳۷۱ و با درگذشت پدرش، مدیریت مدرسه علمیه ولی‌عصر که به دستور هاشم آملی ساخته و وقف شده بود را به عهده گرفت. او سپس به عضویت هیات علمی دانشگاه قم درآمد و هم‌اکنون به‌طور منظم در دانشگاه تربیت مدرس قم در سطح کارشناسی ارشد و دکترا، کلام جدید و فلسفهٔ تطبیقی تدریس می‌کند.

صادق لاریجانی در سال ۱۳۷۷ به عنوان نماینده دوره سوم مجلس خبرگان از استان مازندران به مجلس خبرگان راه یافت و در سال ۱۳۸۰ با حکم رهبری به عنوان عضوی از فقهای شورای نگهبان منصوب شد.

او از مرداد ۱۳۸۸ تا اسفند ۱۳۹۷ ریاست قوه قضائیه بود. وی از فقهای شورای نگهبان در دوره‌های چهارم، پنجم و هفتم نیز بوده‌ است و در دی ماه ۱۳۹۷ وی از سوی رهبر معظم انقلاب به سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب شد

وی از مرداد ۱۳۸۸ به سمت ریاست قوه قضائیه پس از آیت الله هاشمی شاهرودی منصوب شد و تا اسفند ۱۳۹۷ در این جایگاه قرار داشت.

سید صادق پیشنمازی

آیت الله سید صادق پیشنمازی متولد ۱۳۴۱ از خاندانی اصیل و مازندرانی و فرزند آیت الله سید مهدی پیشنمازی از موسسین جامعه وروحانیت مازندران در اوایل انقلاب اسلامی است.

وی در سال ۱۳۶۰ به جبهه های نبرد برای دفاع از مرزهای الهی جمهوری اسلامی رفت و در آنزمان به صورت همزمان به حوزه علمیه رفت و مدت ۲۰ سال درس خارج فقه با حضور در دروس مراجع عالیقدری چون حضرات آیات وحید خراسانی، سبحانی، جوادی آملی، تبریزی را مرور کرد.

پیشنمازی فلسفه را در نزد اساتیدی چون حضرات آیات فیاضی و احمد بهشتی خوانده است. وی به عنوان عضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه بین المللی اهل البیت (ع)، ‌ استاد حوزه و دانشگاه و مدرس دانش افزایی اساتید هیات علمی دانشگاه های کشور (ضیافت اندیشه اساتید) و معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه بین المللی اهل البیت(ع) و عضو شورای تدوین برنامه ریزی راهبردی حوزه های علمیه در مجموعه های دانشگاهی و حوزوی خدمات خود را عرضه کرده است.

وی محقق و صاحب اثرات علمی و فقهی و معرفتی-حضور در جبهه های دفاع مقدس و مدیر سطح چهار تبلیغ (دکتری) حوزه های علمیه نیز است.

نگاهی به زندگینامه نامزدهای مجلس خبرگان رهبری از مازندران

سید رحیم توکل

آیت الله سیدرحیم توکل در سال ۱۳۳۱ در محله گلشن شهرستان بابل متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه تربیت و متوسطه را در دبیرستان شاهپور(امام خمینی فعلی) بابل در رشته طبیعی(علوم تجربی) گذراند و در سال ۱۳۴۹ با معدلی عالی دیپلم خود را اخذ کرد.

او که از دوران نوجوانی در جلسات مذهبی شهرستان شرکت می‌کرد به رغم علاقه وافر خانواده و حتی خود به رشته پزشکی، حوزه علمیه را برای ادامه راه برگزید و در سال ۱۳۵۱ وارد حوزه علمیه قم شد. پس از ورود به قم توانست به سرعت دروس مقدماتی را گذرانده و در سال ۱۳۵۸ سطح را نیز به اتمام رسانده و در سال ۱۳۵۹ درس خارج را آغاز و در سال ۱۳۶۸ اجتهاد خود را از حضرت آیت الله میرزاهاشم آملی و حضرت آیت الله مظاهری دریافت کرد. پس از آن آیت الله مظاهری اجتهاد ایشان را تایید و کتبا اجازه اجتهاد را صادر و آیت الله میرزاهاشم آملی نیز اجتهاد وی را تایید کرد.

آیت الله توکل پس از آن برای آشنایی با دیدگاه‌های برخی از بزرگان حوزه از جمله آیت الله مکارم شیرازی در دروس آنان شرکت و بالاخره از سال ۱۳۷۶ درس خارج فقه و اصول خود را آغاز که مورد توجه جمع کثیری از طلاب به خصوص طلاب جوان قرار گرفته است. نکته قابل توجه اینکه درس خارج فقه و اصول ایشان تنها درس خارج در حوزه علمیه قم است که جهت استفاده به زبان عربی به حوزه نجف ارسال می شد.

شرکت در هیات‌های مذهبی از اواخر دوره دبیرستان و مبارزه با تفکر انحرافی سبب شد در لیست سیاه ساواک قرار گیرد، اما این موضوع سبب دست کشیدن از مبارزات علیه رژیم ستمشاهی و افکار انحرافی نبود، با ورود به قم این مبارزات تشکیلاتی تر شده و مبارزات نیز دامنه دارتر شد، بطوری که در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ بارها مورد تعقیب و ساواک قرار گرفته که منجر به دستگیری و سپس مورد بازجویی وآزار و اذیت قرار میگرفت اما چون نمی توانستند اسناد متقنی از فعالیتها به دست آورند مجبور به آزاد کردن می شدند. تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی روشنگری مردم در منابر و پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی از اقدامات همیشگی ایشان بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی که بحث منافقان و کمونیست‌ها بسیار داغ بود، در جلسات و مکانهای مختلف برای بحث و متقاعد ساختن آنها وقت می‌گذاشت. درهمین زمان در سپاه بابل نیز برای منافقان و کمونیست های دستگیر شده کلاسهای عقیدتی گذاشت.

در ابتدای جنگ که رییس دفتر فرهنگ اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی قم شده بود با بسیج دانشجویان در دانشگاه، و سخنرانی در شهرهای مختلف وظیفه مردم را برای دفاع از نظام مقدس و کشور عزیزمان تبیین می کرد. از آنجایی که وی معتقد بود که قبل از هرگونه توصیه خود باید آن عمل را انجام داد، خود نیز برای انجام وظیفه شرعی و ملی بارها به جبهه‌های جنوب و غرب رفته و در بین برادران ارتش و سپاه و بسیج و بخصوص پایگاههای هوایی وظیفه خود را انجام داد.

وی در نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری (۱۳۹۴)، در حوزه استان مازندران در جایگاه چهارم پس از صادق لاریجانی، نورالله طبرسی و علی معلمی وارد دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری شد.

آیت الله توکل علاوه بر فعالیت های سیاسی و دینی از علاقه‌مندان به ورزش کونگ فو است.

علی معلمی

آیت الله علی معلمی در تاریخ نهم تیرماه ۱۳۲۲ در یک خانواده مذهبی در شهرستان جویبار دیده به جهان گشود؛ چون پدرش معلم قرآن بود از کودکی در مکتب خانه قرائت قرآن و خواندن فارسی را آموخت. با امتحان ورودی وارد کلاس چهارم دبستان شد.

پس از گذراندن دوره ۶ ساله ابتدایی و اخذ مدرک ششم ابتدایی وارد حوزه علمیه ساری شد. از کلاس علامه صدوقی و سیدرضا سعادت بهره برد. پس از هشت سال ادامه تحصیل در ساری مستقیما به نجف رفت و از حوزه استفاده کرد. سه سال و چند ماه در درس خارج مکاسب امام خمینی (ره) شرکت داشت؛ از قضا در بحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی امام راحل حضور جدی داشت و در همان سال ۱۳۴۸ از امام خمینی (ره) مدرک اجازه در تصدی امور حسبیه دریافت کرد و ۲ سال بعد موفق به دریافت مدارک علمی از سید عبدﷲ شیرازی و سید محمود شاهرودی شد.

او در بهمن ماه ۱۳۵۰ از عراق مهاجرت کرد و در شهر جویبار ساکن و به کار تربیت طلاب و تبلیغ احکام پرداخت و چون ارتباط وی با امام راحل و اندیشه او برای ساواک روشن بود، همواره تحت تعقیب و بارها بازداشت موقت شده بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ایام جنگ ایران و عراق بارها حضور تبلیغی، و فرزندانش در غرب و جنوب کشور حضور رزمی داشتند که ۲ تن از آنان «غلامعلی و غلامرضا» در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیدند.

۱۴ سال امامت جمعه جویبار، یک دوره چهار ساله یعنی در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس از حوزه قائم‌شهر، جویبار و سوادکوه راهی مجلس شد و ۲۰ سال امامت جمعه قائم شهر (از نهم شهریور ۱۳۸۲ تاکنون) و ۲ دوره عضویت در مجلس خبرگان رهبری (دوره‌های چهارم و پنجم) در کارنامه او وجود دارد.

نگاهی به زندگینامه نامزدهای مجلس خبرگان رهبری از مازندران

محمدباقر محمدی لائینی

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در سال ۱۳۳۲ در خانواده ای روحانی در نجف متولد شد، پدرش آیت الله حسین محمدی لائینی از روحانیون برجسته مازندران بود که سابقه نمایندگی مجلس خبرگان و امامت جمعه نکا را دارا است.

محمدی لائینی تا سال ۱۳۳۸ به همراه پدر در نجف زندگی می کرد، و پس از آن راهی ایران شده و در منطقه کوهستانی مشغول به تحصیل علوم حوزی شد، سپس در سال ۱۳۴۴ برای فراگیری علوم دینی راهی حوزه علمیه قم شد.

از کتاب صمدیه به بعد را در حوزه علمیه قم آموخت، در سال ۱۳۵۲ سطح را به پایان رساند، دوره خارج اصول را نزد حضرات آیات سید ابوالفضل موسوی تبریزی صلواتی، ستوده، اعتمادی، سلطانی و فاضل لنکرانی فراگرفت. او تابستان ها را نزد پدرش به تحصیل مشغول بود و نحو، مطول، بخشی از شرح لمعه، قسمتی از مکاسب، و بخشی از کفایه را نزد ایشان آموخت.

مدت ۹ سال یک دوره خارج اصول را نزد آیت الله میرزا هاشم آملی آموخت، همچنین یک دوره خارج معاملات فقه را نیز نزد ایشان فراگرفت، یک دوره خارج اصول را به مدت هشت سال نزد آیت الله شیخ جواد تبریزی فراگرفت، همچنین قسمت هایی از خارج طهارت و صلوه را نیز نزد ایشان آموخت.

او از سال ۱۳۶۰ به موسسه در راه حق با مسئولیت آیت الله مصباح یزدی رفته و مدت ۶ سال را در برنامه های آموزشی آن شرکت کرد. او کتاب های فلسفتنا و اقتصادنا، مکتب های فلسفی غرب، معارف قرآن، فلسفه اخلاق، نهایه الحکمه، برهان شفا، جلدهای هشت و ۹ اسفار، دروس فلسفه و بعضی از برنامه های آموزشی دیگر را در این موسسه نزد آیت الله مصباح، دکتر احمد احمدی، فیاضی و… پشت سر گذاشت.

شروح منظومه سبزواری را در محضر آیت الله صالحی مازندرانی، جلدهای ۱ و ۱۶ اسفار و خارج اجاره و ولایت فقیه، و بخش هایی از تفسیر قرآن را نزد آیت الله جوادی آملی، اشارات بوعلی و درس هیات را نزد علامه حسن زاده آملی، شرح باب هادی عشر را خدمت آقای صلواتی و شرح تجدید مرحوم خواجه را نزد آقای حقی آموخت. یک سلسله بحث‌های فلسفی را هم خدمت استاد شهید مطهری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خواند.

با اوجگیری نهضت مردم به رهبری امام خمینی بر علیه رژیم پهلوی، او در راهپیمایی قم و نکا شرکت می کرد، همچنین در تهیه و توزیع اعلامیه های امام خمینی و سازماندهی اعتراضات مردم فعالیت می کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال های دفاع مقدس همواره در مناطق عملیاتی پاوه، سردشت، قصر شیرین، سرپل ذهاب، پیرانشهر، اهواز و فاو حضور داشت.

در سال ۱۳۶۱ بعد از بازگشایی دانشگاه ها همزمان با ادامه تحصیل در حوزه علمیه قم، در دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تدریس معارف اسلامی و اخلاق و تاریخ اسلام می پرداخت، در فاصله سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۲ نیز به عنوان مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت می کرد.

پس از وفات پدرش در سال ۱۳۷۲ برای اداره مسجد و حوزه به نکا رفته و به حل و فصل امور می پرداخت، و در مهر ماه سال ۱۳۷۵ با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان امام جمعه شهرستان نکا منصوب شد. او در سال ۱۳۷۷ به عنوان امام جمعه ممتاز و در سال ۱۳۸۰ امام جمعه نمونه کشوری شد.

از دیگر سوابق او می توان به ریاست هیئت نظارت و بازرسی انتخابات در استان، تالیف کتب و رساله هایی از جمله نگرشی به تصوف، معیارها و عوامل تمدن از نظر قرآن کریم، مادی و مجرد و کتاب استعدادهای زن است.

به دنبال درگذشت آیت الله نورالله طبرسی از ۱۴ آبان ۱۳۹۸ به عنوان نماینده ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه شهرستان ساری منصوب شد. وی عضو شورای حوزه علمیه استان مازندران است.

طبق برنامه زمان‌بندی ستاد انتخابات کشور، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود. استان مازندران بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.