پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نکته های قرآنی قسمت دوم / یادداشت حجت الاسلام میرعمادی

استاد سطح عالی حوزه علمیه: مقصود از نصر و مقصود از مومنان امیرالمومنین علی علیه السلام است

0

یکی از نکات قرآنی ” اثبات دو فضیلت برای امام علی علیه السلام در یک آیه ‘ است
هر چند در قرآن ، آیات فراوان و متعددی در شأن و منزلت امیرالمومنین علی علیه السلام نازل شده است
اما در سوره انفال آیه ۶۲ خداوند متعال با دو کلمه دو فضیلت مهم آن حضرت را بیان نموده است می فرماید :
و ان یریدوا ان یخدعوک فان حسبک الله هوالذی ایدک بنصره وبالمومنین
و اگر بخواهند تو را فریب دهند خدا برای تو کافیست او همان کسی است که تورا با یاری خود و مومنان تایید و تقویت کرد
۱- این آیه معروف به آیه ” نصر ” است و به پیامبر اکرم دلداری و دلگرمی می دهد که اگر کافران و منافقان نیت مکر و دسیسه داشته باشند و بخواهند به وسیله صلح مومنان را سرگرم و غافل کرده تا در موقع مناسب بر آنان شبیخون بزنند و تو را فریب دهند خداوند تو را کافیست
۲ -جمله ” فان حسبک الله “همانا خداوند تو را کافیست ، امیدوار کننده انسان در سختی ها و مشکلات ، دلگرم کننده انسان در هنگام ترس و وحشت و اضطراب ، و نجات دهنده انسان در هنگام تلاطم طوفان حوادث است ، این ذکر از نظر روانشناسی مهمترین عامل تقویت کننده روح و روان ، کاهش استرس و اضطراب و سبب اصلی برای غلبه بر مشکلات است
۳- در منابع روایی معتبر از اهل سنت و شیعه کلمه ” نصر الهی ” در این آیه را به امیر مومنان علی علیه السلام تفسیر کردند همچنین امام علی علیه السلام را از مصادیق بارز مومنین معرفی کردند
چنانکه جلال الدین سیوطی آورده است
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مکتوب علی العرش انا الله لا اله الا انا وحدی لاشر یک لی و محمد عبدی و رسولی ایده بعلی فانزل الله عزوجل هو الذی ایدک بنصره و بالمومنین
رسول خدا فرمود بر عرش نوشته شده منم خدا ، نیست معبودی حقی جز من ، شریک ندارم ،محمد بنده و رسول من است او را به ” علی ” تایید و کمک کردم
پس خداوند این آیه را نازل کرده است
المیزان جلد ۹ صفحه ۱۳۱ – الدر المنثور ج ۳ ص ۱۹۹
۴ – مرحوم شیخ صدوق می فرماید این آیه از دو جهت از آیات فضائل امام علی علیه السلام محسوب می شود
فکان النصر علیا ودخل مع المومنین فدخل فی الوجهین جمیعا
یعنی مقصود از نصر در این آیه ، علی علیه السلام هست از سوی دیگر علی علیه السلام داخل در مومنان هست پس از هر دو وجه علی علیه السلام مورد این آیه است
یعنی مقصود از نصر و مقصود از مومنان امیرالمومنین علی علیه السلام است
قم – سیداحمد میرعمادی – دهه ولایت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.