پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نویدی برای دمیده شدن سرزندگی در تالاب/ راهکاری برای حفظ حیات در میانکاله

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، تالاب میانکاله نخستین تالاب بین‌المللی ثبت شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر، با وسعت بالا و تنوع بالای پرندگان بعضا از گونه‌های نادر بوده که پناهگاه جانوران زیادی بوده و مهاجرت پرندگان در فصول سرد سال، این منطقه را از لحاظ بین‌المللی شاخص کرده است.

آژیر خطر تالاب میانکاله از سال ۹۲ شروع شد ولی از سال ۹۴ آهنگ آن شتاب گرفت و بخش آبی میانکاله به‌واسطه تاثیرپذیری از دریای خزر همواره دستخوش تغییرات بوده که همین موضوع خشکی تالاب را رقم زده که می‌تواند صدمات زیست محیطی جبران ناپذیری را به منطقه وارد کند که از جمله ان گردو غبار و ریزگردها بوده که خود اثرات مختلف به همراه دارد.

یکی از مشکلات تالاب بحث فرونشست آب بود که با مصوبه مدیریت بحران انتقال آب به تالاب صورت گرفته که می‌توان گفت روح تازه‌ای در این تالاب دمیده شده و امیدواریم زندگی در این تالاب همواره جریان داشته باشد.

یداللهی کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از سال ۹۲ زنگ خطر در تالاب میانکاله به صدا درآمد.

وی افزود: در زمینه مشکلات میانکاله  برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت در دستور کار قرار گرفته است.

کارشناس محیط زیست مازندران بیان کرد: از برنامه‌های کوتاه‌مدت لایروبی بوده که به‌طول ۷۶ کیلومتر انجام شد و برنامه میان‌مدت اینکه احداث یک پشته در منطقه غرب میانکاله نیز در دستور کار قرار گرفت.

این مسؤول تصریح کرد: در بحث برنامه درازمدت درخواست مطالعه آب نکارود به قسمت غرب میانکاله در فاصله ۱۵ کیلومتری در دستور کار قرار دارد که می‌تواند مانع ایجاد گردوغبار شود.

یداللهی ادامه داد: موضوع دیگر با هماهنگی وزارت نیرو برای مشخص شد، میزان حق‌آبه بخشی از آب به سد گلورد به دشت گلورد به سمت جنوب تالاب میانکاله منتقل شود.

وی با اعلام اینکه برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای نجات میانکاله انجام شده است، خاطرنشان کرد: برنامه درازمدت برای نجات میانکاله ۲۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که تاکنون محقق نشده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر این اعتبار محقق شود البته ۴۰۰ میلیون اعتبار در فاز مطالعاتی محقق شده که درحال انجام است.

کارشناس محیط زیست مازندران با اشاره به پدیده گرد و غبار و ریزگرد در فصل تابستان بیشتر در غرب میانکاله مشاهده می‌شود، گفت: وسعت این منطقه هشت کیلومتر است که لازم است تا دیر نشده در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.

حیدر داودیان معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره از رهاسازی هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب از سد گلورد برای تالاب میانکاله خبر داد و گفت: این شرکت براساس مصوبه مدیریت بحران استان در تاریخ ۱۲ بهمن ماه امسال رهاسازی آب را از ۱۶ بهمن ماه آغاز کرد.

وی با بیان اینکه میزان آبی که هم اکنون از طریق سد و شبکه آبیاری و زهکشی گلورد برای نجات پرندگان وارد تالاب میانکاله می‌شود قریب به ۲متر مکعب است، گفت: آب رهاسازی شده از سد گلورد از طریق سد انحرافی نکارود، ۴۰ کیلومتر کانال اصلی و ۱۰ کیلومتر زهکش التپه پس از طی مسیر ۵۰ کیلومتری وارد این تالاب مذکور شده که امیدواریم با این رهاسازی شاهد کاهش تلفات پرندگان باشیم.

معاون طرح و توسعه آب منطقه ای مازندران با اشاره به اقدامات سنوات گذشته این شرکت جهت بهبود شرایط زیست محیطی تالاب میانکاله، افزود: دو زهکش بسیار مهم التپه و شهیدآباد در شرق استان به ظرفیت ۱۵متر مکعب از سوی این شرکت احداث شد که این زهکش‌ها علاوه بر جلوگیری از ماندابی شدن اراضی و خسارات سیل به اراضی کشاورزی منطقه، آب را پس از هر بارندگی به تالاب میانکاله هدایت می‌کنند.

به گزارش، این روزها حال تالاب خوب نیست همانند گذشته که صدای خوش پرندگان از دوردست‌ها به گوش می‌رسید ولی با این راهکار امیدواریم بخشی از مشکلات میانکاله حل شود تا همان گونه که ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفته بود با چرخش آب تالاب احیا و نجات یابد.

 /۸۶۰۳۴/ج/س

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.