پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نهال از نهالستان‌های دارای مجوز و بهداشت قرنطینه‌ای خریداری شود

طهمورث قاسم‌نژاد درباره احداث باغ درختان سیاه‌ریشه، گفت: یکی از اهداف احداث باغ بحث اقتصادی است چراکه باید به افزایش عملکرد، کیفیت محصول و امنیت غذایی توجه شود.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم‌نژاد درباره احداث باغ درختان سیاه‌ریشه، گفت: یکی از اهداف احداث باغ بحث اقتصادی است چراکه باید به افزایش عملکرد، کیفیت محصول و امنیت غذایی توجه شود.

 

وی با انتقاد از اینکه ابتدا به‌دنبال احداث باغ هستیم و سپس به‌دنبال آزمون خاک و نحوه احداث می‌رویم، افزود: پس از آماده‌سازی بستر و رفع مشکلات موجود باید به‌دنبال نهال سالم باشیم و نهال‌ها از نهالستان‌های دارای مجوز، شناسنامه‌دار و بهداشت قرنطینه‌ای خریداری شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی ساری خاطرنشان کرد: زمان کاشت نهال در منطقه پایین‌دست از اواخر بهمن‌ماه و در بالادست از اواخر اسفندماه است به‌طوری که چاله‌های کاشت نهال را با یک‌سوم گل رودخانه‌ای، یک‌سوم کود حیوانی و یک‌سوم خاک باغ مخلوط کرده و نهال در آن کاشته شود.

 

وی اضافه کرد: خاک زیاد اطراف ریشه سبب عدم ورود اکسیژن به ریشه می‌شود و سوخت و ساز را مختل می‌کند و به محض کاشت نهال با انجام آبیاری نهال سفت شده و نیاز به کوبیدن خاک اطراف ریشه نیست.

 

مدیر جهاد کشاورزی ساری اظهار کرد: بهترین زمان کوددهی به درختان، اواخر اسفندماه تا اوایل فروردین ماه است چراکه ریشه درخت فعالیت بیشتری برای رشد دارد.

 

قاسم‌نژاد تصریح کرد: آزمون برگ از ۲۰ خردادماه تا اوایل تیرماه نیاز غذایی درختان را مشخص می‌کند.

 

مدیر جهاد کشاورزی ساری گفت: از قارچ‌کش‌ها باید زمانی که بیماری مشاهده شد و یا زمانی که احتمال بروز بیماری در چند روز آینده وجود دارد استفاده شود، به‌گونه‌ای که ۴۸ ساعت بعد از استفاده قارچ‌کش بارندگی نباشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.