پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نمره قبولی مدافعان کرامت انسانی در مقابله با کرونا + تصویر و فیلم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ مریم نظری: همه ما در این روزهای کرونایی شاید با صحنه‌های تلخ و تکان دهنده‌ای از جان باخته شدن هموطنان‌مان در فضای مجازی روبرو شده‌ایم و در این بین در کنار همه تشییع جنازه‌هایی که نمی‌شود و بر دل خانواده‌ها می‌ماند؛ پیچیدن این جمله که جنازه کرنایی، غسل، کفن و دفن و نماز ندارد؛ بیش از همه دل ما را لرزانده باشد؛ چیزی که شاید در بسیاری از موارد اصلا واقعیت نداشته باشد و تنها بازی فضای مجازی باشد و شاید هم در برخی از موارد وجود داشته است.

 

در بین همه هیاهوهای روزهای کرونایی که ترس نبودن‌ها همه لحظه‌های قشنگ بودن را برایمان نابود می‌کرد؛ عکس روحانی که بر بالای سر جان باخته کرونایی اقامه نماز دارد؛ در این دوران که همه جا حرف از عدم اجرای احکام شرعی برای جان‌باختگان کرونایی است؛ نظرم را به خوش جلب می‌کند و تکانی به من می‌دهد تا در پی کسب خبر از این روحانی باشم؛ می‌گویند دو فرزند خردسال دارد اما همچنان بدون وقفه در میدان حاضر است و احکام شرعی جان‌باختگان را تمام و کمال انجام می‌دهد.

با توجه به اینکه تنها عکسی در فضای مجازی دارد با پرس و جوی فراوان سراغ این روحانی را از مسؤولان می‌گیرم؛ تنها نامی از حاج آقا فروتنی از بهشهر به من اطلاع داده می‌شود و همین کافی است که در پی اطلاعات بیشتر این روحانی از سوی تبلیغات اسلامی بهشهر برآیم و گفت‌وگویی با آنانی داشته باشیم که در این دوران سختی و وانفسا و ترس از کرونا پا پس نکشیدند و بر قرارشان با خدا باقی ماندند.

 

 

 

انجام احکام شرعی جان‌باختگان کرونا، واجب کفایی و فرمان رهبری

با هماهنگی روابط عمومی این اداره شماره تماس این روحانی را گرفته و بدون اطلاعی از اینکه در چه جایگاه و مرتبه‌ای است تماس تلفنی با وی برقرار می‌شود؛ در همان صحبت‌های اولیه با توجه به اطلاعاتی که از قبل دارم؛ می‌گویم حاج آقا با توجه به اینکه فرزندان خردسال دارید؛ هراسی ندارید که اعمال کفن و دفن را برای جان‌باختگان کرونایی که شاید بعضا” حتی خانواده‌ها هم حضور نداشته باشند؛ انجام می‌دهید.

بدون وقفه‌ای می‌گوید: درست است دو فرزند ۱۰ ماهه و ۵ ساله دارم اما این مسأله دستور خداوند و واجب کفایی است و اذن و فرمان رهبرمان است و ما همه سربازان رهبری هستیم و چون فرمانی دستور داده‌اند؛ در این راه گام نهاده‌ایم و این وظیفه شرعی و انسانی ما برای برادران و خواهران دینی ماست.

حجت‌الاسلام فروتنی با اشاره به ورود گروه‌های جهادی در بخش‌های مختلف گفت: با توجه به تلاش همه‌جانبه‌ای که برای مهار کرونا می‌شود طلاب و روحانیون هم براساس توانمندی‌های خود پای کار آمدند و در این بخش فعالیت دارند و اجرای احکام شرعی جان باختگان کرونایی بخشی از فعالیت‌های روحانیون در کنار ضدعفونی معابر و سرکشی از بیماران و موارد دیگر است.

 

 

 

کمبود امکانات، همچنان اولویت اول کفن و دفن جان‌باختگان کرونایی

در بین صحبت‌های‌مان متوجه شدم حجت‌الاسلام ابوالقاسم فروتنی مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) بهشهر است و من که وی را تنها طلبه‌ای می‌دانستم با عذرخواهی از او در مورد امکانات می‌پرسم که می‌گوید همه ما طلبه و سرباز رهبری هستیم و فرقی ندارد در چه جایگاهی هستیم امروز میدان جنگ است و باید در وسط میدان نبرد باشیم.

می‌گوید: کفن و دفن جان‌باختگان مبتلا به کرونا دغدغه شدید و مهم خانواده‌های متوفیان و همچنین دغدغه حجت‌الاسلام سیدعربعلی جباری امام جمعه بهشهر بوده است و ما هم براساس وظیفه‌ای که برعهده داشتیم همراه و همگام با روحانیون دیگر وارد عرصه شدیم و اکنون هم در بهشهر تیمم بدل غسل برای جان‌باختگان کرونایی انجام می‌شود.

 

 

 

می‌پرسم، شنیده‌ایم که در برخی از شهرها غسل انجام می‌شود چرا بهشهر این ظرفیت را ندارد و اجرا نمی‌شود که از کمبود امکانات می‌گوید و اینکه باید با صرف هزینه همراه باشد که هماهنگی با سپاه ناحیه بهشهر و مسؤولان امر انجام شده و مقرر شد تا امکانات و تجهیزات کامل برای غسل تهیه شود اما در حال حاضر همچنان تیمم بدل غسل در بهشهر برای جان‌باختگان کرونا انجام می‌شود.

با همه این دردها و رنج هایی که این روزها برای کرونا، پیشگیری، مقابله، خود قرنطینگی و رعایت فاصله اجتماعی می‌کشیم؛ بد نیست پای صحبت‌های آنانی بنشینیم که شاید در برخی از موارد از ذهن‌ها دور شده باشند و فکر نکنیم که شاید همه این افراد جلوتر از ما در مقابله با کرونا وارد عمل شده‌اند، حرکت می‌کنند و آنان هم از پیشگامان عرصه سلامت هستند.

 

 

 

روحانیون بابلی و کار خیری برای بیماران کرونایی قرنطینه در منزل

حجت‌الاسلام مصطفی شریف‌نتاج از دیگر روحانیون فعال در شهرستان بابل است که با همراهی دوستان و روحانیون بابلی به کمک بیماران کرونایی که در منزل بستری و قرنطینه هستند؛ شتافتند؛ کار و ایده‌ای جالب که طلاب و روحانیون برای افرادی که در قرنطینه هستند؛ خرید انجام می‌دهد و کمک معیشتی و بهداشتی ارسال می‌کنند؛ تا آنان با استراحت؛ سلامت را بازیابند و به زندگی عادی برگردند.

 

حجت‌الاسلام مصطفی شریف‌نتاج، معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه علمیه بابل است که با تعطیل شدن حوزه علمیه در دوران کرونایی، بیکار ننشسته و مسؤولیت ساماندهی و اعزام ستاد حوزوی مقابله با بحران کرونا را با مدیریت حجت‌الاسلام عباسی مدیریت حوزه علمیه بابل برعهده گرفته است و برای بهبود سلامت بیماران کرونایی قرنطینه در منزل با بسته‌های معیشتی و بهداشتی وارد عرصه کار و زار مقابله با کرونا شد.

وی عمده فعالیت‌های نیروهای جهادی ستاد حوزوی مقابله با بحران کرونا در بابل را ضدعفونی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و درمان، وسیله نقلیه و فضاهای شهری، حضور در آرامستان‌ها برای اجرای احکام و مسائل شرعی و دینی، حضور خدماتی در نانوایی‌ها و پمپ بنزین‌ها، دوخت لباس ایزوله و ماسک توسط بانوان، خرید اجناس ضروری برای خانواده‌های بیماران کرونایی و راننده‌های جهادی برای برای جابه‌جایی اقلام بهداشتی و معیشتی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام شریف‌نتاج گفت: ستاد حوزوی مقابله با بحران کرونا زیر نظر حوزه علمیه بابل تمام تلاش خود را برای کمک به بیماران نیازمند کرونایی معطوف کرده است و دراین راستا با همکاری شورای شهر بابل بسته‌های معیشتی فراهم و برای بیماران ارسال شده است و امیدواریم در ادامه راه دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی هم به کمک ما بشتابند.

 

وی اظهار کرد: همچنین در ادامه راه جهت دریافت کمک‌های مردمی شماره کارتی برای ارائه خدمات معیشتی و بهداشتی به بیماران کرونا اعلام شده است.

مسؤول ساماندهی و اعزام ستاد حوزوی مقابله با بحران کرونا افزود: فراهم کردن بسته‌های معیشتی و بهداشتی بیماران  مبتلا به کرونا قرنطینه در منزل که وضعیت مالی مناسبی ندارند از برنامه‌های مهم ماست که امیدواریم در ادامه با کمک خیران و مردم مؤمن، بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری به این افراد ارائه کنیم تا  در کنار درد بیماری، درد دیگری نداشته باشند.

 

 

اهدافی بالاتر از ترس از کرونا، همراه روحانیون مقابله با کروناست

حجت‌الاسلام اسماعیل رمضانی هم که رئیس اداره تبلیغات اسلامی آمل و از روحانیونی است که در راستای اجرای احکام شرعی و اعمال کفن و دفن فعالیت دارد هم با اشاره به ترسی که از کرونا در جامعه و برای همه وجود دارد؛ گفت: اهدافی بالاتر از ترس از کرونا، همراه روحانیون مقابله با کروناست.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: براساس استفتائات از مقام معظم رهبری و براساس فرمایشات رهبری که آداب کفن و دفن و غسل برای جان‌باختگان کرونا ساقط نمی‌شود؛ روحانیون و طلاب فعال وارد صحنه شدند و ستادی در مازندارن زیر نظر حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر محمدی‌لایینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران تشکیل و گروه‌های جهادی وارد عمل شدند.

این مسؤول با اشاره به اینکه اداره تبلیغات اسلامی آمل از پیشگامان در غسل، کفن و دفن جان‌باختگان کرونایی بوده است؛ خاطر نشان کرد: در این راستا گروه جهادی ۱۳ نفره متشکل از ۹ روحانی مرد و ۴ طلبه بانو تشکیل شد و فعالیت گسترده‌ای در این بخش ارائه شد.

حجت‌الاسلام رمضانی گفت: براساس وظیفه‌ای که در دستور کار داشته و داریم روزانه اعمال و احکام شرعی برای جان‌باختگان کرونا با رعایت نکات کامل بهداشتی و مسائل ایمنی اجرا می‌شود و هیچ‌گونه خطری در صورت رعایت نکات ایمنی و بهداشتی وجود ندارد.

وی در مورد اینکه دیده شده در برخی از استان‌ها ماسک شیمیایی برای غسل بیماران توسط غسالان استفاده می‌شود؛ یادآور شد: این ماسک‌ها دارای مشکلاتی است که از جمله برای مواد شیمیایی خاص ساخته شده و مناسب ویروس کرونا نیست؛ تنفس با این ماسک شیمیایی بسیار سخت است و همچنین با توجه به اینکه در حین شست‌وشو بخار می‌زند برای غسل با مشکل روبرو خواهیم بود.

روحانیون؛ مدافعان کرامت انسانی در مقابله با کرونا

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آمل با اشاره به اینکه برای غسل  هر فرد نیازمند نیم ساعت تا سه ربع ساعت زمان است؛ افزود: گروه‌های جهادی این اعمال را با خلوص نیت انجام می‌دهند تا احکام خدا بر زمین نماند؛ امر و فرمان رهبری اجرا شود و کرامت انسان حفظ شود.

وی اظهار کرد: انسان زنده یا مرده‌اش دارای احترام و کرامت است و نمی‌توان فرد مسلمانی را به هر دلیلی رها کرد و اعمال و احکام شرعی کفن و دفن را انجام نداد و لذا این اعمال هم توفیقی برای همه همکاران است و زمانی در میدان نبرد تن به تن با دشمن در دفاع مقدس بودیم و زمانی هم به عنوان مدافع وطن و مدافعان حرم و اکنون هم به عنوان مدافعان کرامت انسانی وارد میدان شدیم تا کرامت انسان و فرد مسلمان حفظ شود.

 

 

 

روحانیون در روزهای کرونا نمره قبولی گرفتند

حجت‌الاسلام عبدالعلی علی تبار هم با اعلام اینکه روحانیون در روزهای کرونایی نمره قبولی گرفتند؛ به خبرنگار فارس گفت: با تدبیر انجام شده در این بخش روحانیون داوطلبانه و فعالانه  برای مقابله با کرونا وارد عمل و برای رفع مشکلات پیش‌قدم شدند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی بابل اظهار کرد: حضور در بیمارستان‌ها، نظافت پمپ بنزین، ضدعفونی کردن خیابان‌ها و معابر و پرستاری از بیماران از جمله فعالیت‌هایی است که به همت روحانیون در این ایام مقابله با کرونا در بابل اجرایی شد.

وی افزود: در کنار فعالیت‌هایی که در شهرها انجام می‌شود؛ تعدادی از روحانیون و طلاب هم با ورود به روستاها با توجه به شیوع ویروس کرونا در روستا به کمک روستاییان عزیز شتافتند و با تهیه ماسک و توزیع در بین آنان و همچنین ارائه مواد ضدعفونی کننده و ضدعفونی معابر کمک کار آنان شدند.

 

 

 

توزیع روزانه ۸۰۰ آب میوه سیب و پرتقال به همت هیأت مذهبی بابل

حجت‌الاسلام علی تبار در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت هیأت مذهبی و مراکز قرآنی برای مقابله با کرونا یادآور شد: ۱۷۰ مرکز قرآنی بابل در تهیه و تولید گان و ماسک برای بیماران و مراکز درمانی را در دستور کار قرار دادند و این تولیدات در بین مردم و کادر درمانی بابل توزیع شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بابل گفت: هیأت فاطمه‌الزهرا(س) بابل هم در تمام این مدت با تمام توان وارد عمل شده و علاوه بر کار ضدعفونی معابر، توزیع روزانه ۸۰۰ آب میوه سیب و پرتقال مورد نیاز بیمارستان‌ها را در دستور کار قرار داد.

آری، این روزهای سخت و جان فرسا، روزهایی است که همه مردم از اقشار مختلف را برای کمک‌رسانی و مقابله با کرونا وارد عمل شدند و مهم نیست مدافع سلامت باشی، یا مدافع کرامت؛ آنچه مهم است ماندن بر قراری است که با دل‌هامان بسته‌ایم؛ ماندن بر قرار عاشقی و معامله با خدا تا کرامت همگان حفظ شود.

 /۸۶۰۰۲/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.