پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نفس راحت شبکه برق مازندران در سایه اعتدال هوای تابستانی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، ماه خرداد گرم و خشک در مازندران این نگرانی همگانی را ایجاد کرده بود که فصل تابستان با گرمای طاقت فرسایی در انتظارشان است. اتخاذ تدابیر اجرایی مانند اعمال ساعت کار تابستانی و هشدارهای رسانه ای پی در پی برای صرفه جویی در مصرف برق و ارائه راهکار برای جلوگیری از گرمازدگی و زیست مناسب در هوای شرجی تابستانی هم بر شدت این نگرانی ها افزوده بود.

داده های هواشناسی هم نشان می داد که مازندران یکی از گرم ترین ماههای خرداد را طی چند دهه گذشته در سال ۹۸ تجربه کرد، گرمایی که اگر در ماههای بعد ادامه می یافت استان را به صورت جدی در زمینه تامین برق مورد نیاز و گذر روال عادی زندگی برای شهروندان دچار مشکل می کرد.

خرماه ماه امسال بر اساس ارزیابی هواشناسی ، گرم ترین خرداد در حدود یک دهه اخیر بوده است به طوری که تعداد روزهای گرم این ماه بهاری امسال حدود سه برابر میانگین بلند بود.میانگین دمای هوا هم در این ماه نسبت به خرداد سال گذشته حدود یک و نیم درجه و نسبت به میانگین بلند مدت هم یک درجه افزایش داشت.

خرداد امسال همچنین خشک ترین ماه خردادی در طول زمان بوده به گونه ای که میانگین بارندگی استان به حدود هفت و نیم میلمتر رسید در حالی که خرداد سال گذشته حدود ۳۰ میلیمتر و میانگین درازمدت ماه خردادی دستکم ۲۵ سال گذشته هم حدود ۲۷ میلیمتر بود.

با این که فصل بهار به طور کلی در مازندران به ابری و نیمه ابری بودن آسمان شهرت دارد، خرداد ماه امسال یک استثناء محسوب می شد چرا که مردم استان ۲۷۳ ساعت آفتابی را تجربه کردند که ۸۰ ساعت بیشتر از خرداد ماه سال گذشته بود. آفتابی بودن هوا در مازندران به معنای تبخیر بیشتر آب های سطحی و نامساعد شدن شرایط برای کشت و کار و نگهداری زراعت و باغ هاست.

یکی از ویژگی های مناطقی که دارای روزهای گرم و آفتابی هستند این است که شب های خنک و سرد را تجربه می کنند ، ولی در مازندران به خاطر آب و هوای معتدل خزری خرداد گرم و آفتابی نه تنها شب های خنک را در پی نداشت بلکه درجه حرارت هوا نسبت به خرداد سال گذشته در خنک ترین زمان نسبت به خرداد سال گذشته حدود نیم درجه و نسبت به بلندمدت خردادی هم یک درجه افزایش داشت.

خوش اقبالی جوی برای نیروگاهها

هنگامی که مازندرانی ها خرداد گرم و خشک امسال را پشت سر می گذاشتند بیش از همه متولیان صنعت برق در استان نگران خاموشی های ناخواسته در فصل تابستان و خم شدن کمر نیروگاهها زیر بار فشار مصرف بودند و به همین دلیل هم اطلاع رسانی و هشدارهای گسترده ای را با توسل به ابزارهای مختلف از جمله رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی آغاز کردند تا اندکی از فشارهای احتمالی را در تابستان بکاهند.

داده های آماری شرکت توزیع برق مازندران در ماه خرداد امسال هم نشان می داد که با یک پدیده جوی استثنایی مواجه شده اند برای این که خرداد ماه امسال ۲۰ روز اوج مصرف برایشان ثبت شده بود در حالی که تعداد روزهای پیک مصرف در ماه خرداد سال گذشته تنها ۶ روز بود. اوج مصرف در مازندران به معنای گذر میزان مصرف برق از سه هزار مگاوات در روز است.

میزان تولید برق در مازندران حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات در روز است و گذر از اوج مصرف به معنای بار اضافی است که بر شبکه سراسری برق وارد می شود. 

مصرف برق استان مازندران در حالت نرمال با حدود ۲ میلیون مشترک در طول سال به استثنای فصل تابستان حدود یک هزار و ۸۰۰ مگاوات است. همچنین ۷۰ درصد از برق مازندران توسط مشترکین خانگی مصرف می شود و حدود ۵۰ درصد از افزایش مصرف برق مربوط به سیستم های سرمایشی و کولر است. 

شاید این از خوش اقبالی متولیان صنعت برق مازندران بود که اعتدال هوای تابستانی تا اینجای کار به دادشان رسید و مسیر پر دلهره با کمترین نگرانی پشت سر گذاشته شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه مازندران و گلستان در این باره در گفت گو با خبرنگار ایرنا ضمن شاره به سراسری بودن شبکه برق کشور اظهار داشت: شرایط جوی مناسب در تیرماه و خنک شدن نسبی دما ، بار مصرف برق مازندران را از دوش شبکه سراسر برداشت و فشار کمتری به شبکه سراسر برق وارد کرد.

حسین افضلی با بیان اینکه سال گذشته در تیرماه مصرف استان به سه هزارو ۲۵۰ مگاوات ساعت در روز رسید، گفت: امسال این رقم به کمتر از سه هزار مگاوات افت کرد و نیاز ما به شبکه سراسری را کاهش داد.  

وی با اشاره به ظفیت ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات ساعتی تولید برق استان مازندران افزود : نیروگاه های ما اکنون با حداکثر ظرفیت در حال تولید برق هستند که وارد مدار شبکه سراسری می شود.  

 هم اکنون میزان تولید برق مازندران از طریق نیروگاه شهید سلیمی نکا با ظرفیت ۲ هزار مگاوات ، نیروگاه نوشهر ۲۵۰ مگاواتی و سایر نیروگاه ها و سدهای استان به همین میزان تولید می شود.

تیر ماه کم مصرف 

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران هم که توزیع برق از گلوگاه تا انتهای شهرستان آمل را دراختیار دارد همچنین گفت: تیر ماه امسال مردم مازندران در مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۸ درصدی داشتند که طبق آمار تیرماه کم مصرفی بود . 

رضا غفاری علت اصلی این کاهش مصرف را شرایط آب و هوایی استان در یک ماه گذشته عنوان کرد و افزود: کاهش دما ، بارش باران ، نسیم های خنک و همچنین افزایش رطوبت هوا از عوامل اصلی کاهش مصرف برق بود. 

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف برق در تابستان مربوط به سامانه های سرمایشی و کولرهای گازی است ، گفت: میانگین مصرف برق در تیرماه حدود یک هزار و ۳۰۰مگاوات بود که شرایط مطلوبی است.

علاوه بر این مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران اعلام کرد که خردادماه امسال میزان مصرف برق استان ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ افزایش داشت در حالی که تیرماه متفاوتی در مصرف برق را تجربه کرد.

تیر ماه که از گرم ترین ماه های استان مازندران محسوب می شود ، که سال گذشته رکورد مصرف برق استان نیز در همین ماه شکسته شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت که به دلیل کاهش بار بر روی شبکه توزیع در تیرماه تعداد قطعی اجباری برق به صفر رسید. 

غفاری همچنین درباره پیش بینی روزهای پر مصرف در مرداد ماه نیز گفت: برای چهارشنبه پیش رو طبق پیش بینی هواشناسی که دمای هوا از مرز ۳۷ درجه عبور می کند افزایش چشمگیر مصرف برق پیش بینی می شود. 

وی اظهار داشت: افزایش مصرف برق استان در تابستان امسال به چهارشنبه هفته جاری ختم نخواهد شد و روزهای گرم و پر مصرف دیگری نیز در مردادماه پیش بینی می شود. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران ضمن اشاره به عدم رضایت بخش بودن نتایج حاصل از تغییر ساعت کار ادارات ، گفت: از مردم انتظار داریم برای جلوگیری از قطعی های اجباری ناشی از فشار بار ، در مصرف خود مدیریت کنند. 

۷۳۳۵/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.