پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نظرات فعالان فرهنگی در مورد عزاداری در شرایط کرونا

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، علیرضا نوری کجوریان: عطر و شور حسینی طنین انداز شده و بهره گیری از ابتکارات جدید همسو با شرایط خاص در شرایط کرونایی، طراحی‌ها و نوآوری‌های تازه ای برای برپایی پرشور آئین‌های مذهبی و عزاداری سید و سالار شهیدان رقم می‌زند.

هیئات مذهبی و گروه‌های تبلیغی و فعالان عضو جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در مازندران با تاکید بر اینکه باید شیوه‌های تازه ای را برای عزاداری امام حسین (ع) تجربه کنیم، تأکید دارند در آئین‌های ویژه ماه محرم امسال، رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان بخشی از الزامات شرعی را اجرا خواهند کرد.

اگرچه شیوه نامه‌هایی برای برگزاری مراسم و آئین‌های ماه محرم از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا و وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ شده است، اما فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در مازندران با تقید به این دستورالعمل‌ها عنوان کرده‌اند، محرم امسال را پرشورتر و باشکوه‌تر در عزای سید و سالار شهیدان به سوگواری خواهند پرداخت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اسلامی نیز درباره عزاداری‌های ماه محرم تاکید کرده‌اند که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود و مراجع عظام نظیر آیت الله العظمی سیستانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، سبحانی، نوری همدانی و علوی گرگانی نیز بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اقامه عزای حسین (ع) صحه گذاشته‌اند.

تعهد هیئات مذهبی برای برپایی باشکوه آئین‌ها در سایه رعایت بهداشت

هیئات مذهبی و فعالان جبهه فرهنگی مازندران به تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید، متعهد شده‌اند مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کنند.

بررسی راهکارها و شیوه‌ها، ارائه طرح‌های نوین و برنامه‌ها و آئین‌های عزاداری سید الشهدا (ع) در شرایط کرونایی موضوع میزگرد خبرگزاری مهر با جمعی از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شامل هیئات مذهبی، گروه‌های تبلیغی، شاعران آئینی در مازندران بود که در آن ضمن تاکید بر اینکه حب و عشق حسین (ع) تعطیل بردار نیست بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی تاکید شده است.

حجت الاسلام ناصر شکریان مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اظهار اینکه «ان الحسین مصباح الهدی» است، اظهار داشت: محرم امسال درگیر ویروس حقیر و منحوس هستیم و شرایط عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) فرق کرده است.

وی با بیان اینکه همواره در طول تاریخ تاکید کردیم که مراسم عزاداری به صورت مردمی، باشکوه و گسترده برگزار شود و باید در این راه سهیم باشیم، افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید، وظیفه داریم مراسم را برگزار کنیم.

وی با انتقاد و گلایه از برخی هیئت‌های مذهبی که عنوان می‌کنند امسال مراسم عزاداری نخواهیم داشت، تاکید کرد: مراسم عزاداری تعطیل بردار نیست و می‌توان گفت که فقط شکل آن فرق کرده است زیرا این یک آزمون و امتحان است و نباید اصل برپایی مراسم عزاداری زیر سوال رود.

مراسم عزاداری تعطیل بردار نیست و می‌توان گفت که فقط شکل آن فرق کرده است زیرا این یک آزمون و امتحان است و نباید اصل برپایی مراسم عزاداری زیر سوال رود

حجت الاسلام شکریان با عنوان اینکه چراغ عزای امام حسین (ع) باید روشن باشد ولو محدودتر، ادامه داد: عزاداری‌ها باید با شرایط مشخص شده بهداشتی برگزار شود و تعطیلی هیئت‌ها و تکایا به هیچ وجه قابل ممکن نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اظهار اینکه برخی‌ها تلاش دارند مراسم مذهبی تعطیل و یا برنامه‌ها به صورت حداقلی برگزار شود، تصریح کرد: همچنین کسانی می‌خواهند آئین‌های عزاداری را نقطه مقابل سلامت قرار دهند، باید بدانیم شرایط بسیار حساس است و امسال باید تلاش کنیم عزاداری باشکوه و با رعایت مسائل بهداشتی برگزار شود.

وی به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مذهبی‌ها باید بیشتر مراعات کنند، اشاره کرد و گفت: گروه‌های دینی و مذهبی در آیین‌هایی نظیر عرفه و شبهای قدر این مسئله را اثبات کرده‌اند.

انتقاد از سیاست‌های تبعیض گونه ستاد مقابله با کرونا

حجت الاسلام شکریان همچنین از سیاست‌های متناقض ستاد ملی کرونا انتقاد کرد و گفت: به عنوان نمونه صبح روز عرفه آزمون سراسری دکتری در فضای بسته و بدون توجه به فاصله اجتماعی به مدت چهار ساعت برگزار می‌شود اما عصر همان روز جلوی برپایی مراسم عرفه را می‌گیرند و این دوگانگی قابل پذیرش نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به وجود برخی اشکالات یادآور شد: مجموعه فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی خود را ملزم به رعایت اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی برای برپایی آئین‌های عزاداری می‌دانند و منبری‌ها سعی کنند مدت سخنرانی‌ها و منابر را کوتاه کنند.

حجت الاسلام ناصر شکریان تاکید کرد: هیئت‌های مذهبی و گروه‌های تبلیغی به تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری و مراجع تبلیغ، برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی متعهد می‌شوند.

وی بر لزوم اصلاح شیوه نامه‌های برگزاری مراسم‌های مذهبی تاکید کرد و گفت: از فعالان مذهبی انتظار داریم که نسبت به برپایی پرشور آئین‌ها با رعایت مسائل بهداشتی اقدام کنند و از خبرگزاری مهر نیز انتظار داریم صدای رسای بچه‌های مذهبی باشد و صحنه‌های زیبای آئینی و عزاداری را منعکس کنند.

وی با اشاره به تعطیلی چندروزه منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی، تعطیلی سواحل را در ماه محرم خواستار شد و افزود: اگر هیئتی می‌تواند نسبت به برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز سواحل برنامه ریزی کند.

روضه‌ها به خانه‌ها کشیده می‌شود

شورای گروه‌های تبلیغی مازندران نیز برنامه‌هایی را برای ایجاد شور حسینی در ایام محرم و شرایط کرونایی تدارک دیده و احیای روضه‌های خانگی و نصب پرچم بر سر درب منازل از جمله برنامه‌های این گروه‌ها است.

حجت الاسلام مرتضی مرتضی پورعلی مسئول شورای گروه‌های تبلیغی مازندران در این میزگرد با بیان اینکه روضه‌های خانگی یکی از قدیمیترین سنت‌های عزاداری در میان مردم ایران است، اظهار داشت: این طرح از اهمیت خاصی نزد عزاداران برخوردار است.

حجت الاسلام پورعلی یادآور شد: امسال در ایام محرم به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده، گروه فرهنگی تبلیغی بقیه الله (عج) آمادگی خود را برای برپایی روضه‌های خانگی در شهرستان بابلسر اعلام کرده است.

مسئول شورای گروه‌های تبلیغی مازندران یادآور شد: بیان حدیث و روضه خوانی به مدت ۱۵ دقیقه در حیات منزل از برنامه‌ها است و در این طرح برای اجرای مراسم وجهی دریافت نخواهد شد.

وی همچنین از راه اندازی پویش نصب عزای حسینی به مدت سه روز در کوچه‌های شهرستان بابلسر خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود در این طرح بیش از ۲۰۰ پرچم بر سر درب منازل در شهرستان نصب شود.

مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیان مازندران نیز بر لزوم برپایی پرشور مراسم‌های عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و خواستار پرهیز از افراط و تفریط در این زمینه شد.

حجت الاسلام محسن کاتبی مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیان مازندران با اظهار اینکه برخی در حال تبلیغ عدم برگزاری آئین‌های عزاداری هستند، افزود: مراسم‌های عزای حسینی باید برگزار شود زیرا فقط شیوه آن تغییر کرده است، البته در این میان برخی گروه‌های افراطی عقیده دارند مراسم‌ها باید به هر شیوه‌ای برگزار شود که نامناسب است.

مراسم‌های عزای حسینی باید برگزار شود زیرا فقط شیوه آن تغییر کرده است اما برخی گروه‌های افراطی عقیده دارند مراسم‌ها باید به هر شیوه‌ای برگزار شود که نامناسب است

وی با تاکید بر اینکه مبلغان باید در منابر و مجالس از مسائل جناحی و حزبی، حاشیه‌ای و اختلافی پرهیز کنند، تصریح کرد: آئین‌های عزاداری باید محور وحدت و انسجام بخشی باشد.

حجت الاسلام کاتبی همچنین با عنوان اینکه در حال حاضر برخی هیئت‌های مذهبی و هیئت‌های امنای اماکن مذهبی و مساجد نسبت به شیوه برگزاری مراسم بلاتکلیف و سرگردان هستند، افزود: باید ساماندهی نسبت به برگزاری مراسم‌های مذهبی، اطعام دهی‌ها و پذیرایی و غیره صورت گیرد و باید در فضای مجازی پویشی با عنوان تهیه ماسک و ارزاق ایجاد و راه اندازی شود تا نذر تهیه ماسک به راه افتد و به عزاداران حسینی در مراسم‌ها تحویل شود.

وی همچنین پویش هر خانه یک حسینیه را از جمله طرح‌های نوین برای عزاداری آقا سید الشهدا بیان کرد و خواستار تزئین سر درب منازل و تکایا و محلات شد و گفت: اکنون که در برپایی مراسم محدودیت داریم در تزئین و حسینی کردن سطح شهر فعال‌تر عمل کنیم.

توزیع نذورات در منازل با بسته بندی بهداشتی و ترویج تبرکات حسینی در ایام محرم از دیگر موارد تاکید شده در این میزگرد بوده است.

مسئول هیئت یا فاطمه الزهرا (س): تکلیف ما برپایی پرچم عزای حسینی است

محمدحسین طبرستانی مسئول هیئت یافاطمه الزهرا (س) نیز با اظهار اینکه عملیات تخریبی نسبت به محرم و عزاداری حضرت سید الشهدا در شرایط کرونا توسط برخی‌ها صورت می‌گیرد، از تبلیغات اسلامی و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به عنوان مسئول قرارگاه ستاد محرم یاد کرد و افزود: در ایام منتهی به محرم باید حسینی وار و جهادی اقدام کرد.

وی با بیان اینکه باید هماهنگی لازم برای برپایی باشکوه مراسم‌های محرم انجام شود، تصریح کرد: هیئات مذهبی و تبلیغی باید وارد میدان شوند، همچنین نسبت به توجیه فعالان مذهبی و دینی اقدام کرد.

طبرستانی اطعام دهی در ایام محرم را بخشی از مراسم‌های ماه محرم برشمرد و تولید محتوا درحوزه آئین‌های عاشورایی را امری مهم دانست و گفت: باید نسبت به تولید محتوا استانداردهای لازم اقدام کنیم تا شاهد برپایی پرشور مراسم‌های مذهبی باشیم.

مسئول هیئت یافاطمه الزهرا (س) با تاکید بر اینکه تشکل‌های دینی و روحانیان باید اجرای مطلوب مراسم‌های عاشورایی را مطالبه گری کنند، یادآور شد: باید نسبت به ساماندهی هیئت‌های شاخص و بزرگ اقدام کنیم.

وی با اظهار اینکه اربابی بنام سید الشهدا داریم و هرگونه تخریب و تحریف مراسم‌های مذهبی و عاشورایی را نمی‌پسندیم خواستار برنامه ریزی برای برپایی باشکوه آئین‌های ماه محرم شد.

طبرستانی برخی تعهدهای موجود در شیوه نامه‌های ابلاغی را غیرمنطقی و شبیه عهدنامه‌های منسوخ شده بیان کرد و گفت: آنچه برای ما مهم است، حال مجلس نیست، تکلیف ما برپایی پرچم عزای حسینی است و باید متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.

هیئتی‌ها نشان دادند قانونمند، متعهد و دلسوز و پیرو بی چون و چرای فرامین مقام عظمای ولایت هستند

محسن محمودی در این میزگرد با اظهار اینکه اولین گروهی که تاکنون در اجرای برنامه‌های بهداشتی پیشگام بوده، هیئات مذهبی بودند، افزود: هیئتی‌ها نشان دادند قانونمند، متعهد و دلسوز و پیرو بی چون و چرای فرامین مقام عظمای ولایت هستند.

مسئول شورای هیئات مذهبی مازندران، تعطیلی سواحل، تشکیل کارگروه‌هایی برای برپایی مطلوب مراسم در روستاها را امری مهم ذکر کرد.

کانون‌های قرآنی، شاعران آئینی، بسیج مداحان، جبهه فرهنگی اجتماعی، مؤسسات قرآنی و غیره خود را برای برپایی باشکوه آئین‌های مذهبی و عزاداری در مازندران مهیا می‌کنند و عشق حسین را فرازمانی و فرامکانی می‌دانند و معتقدند این عشق فراموش شدنی نیست.

بیش از چهار هزار هیئت مذهبی در استان مازندران فعالیت دارد که در روزهای منتهی به محرم آماده برپایی برنامه‌هایی مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

کد خبر 5000464
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.