پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نشست‌های مجازی سهم نویسندگان مازندرانی در مقابله با کرونا

0

شیوع کرونا در کشور، مشکلاتی را برای بخش‌های مختلف به وجود آورده است، به دور از اینکه دنبال مقصر باشیم هر یک از ما سهمی در کاهش مشکلات به وجود آمده بر عهده داریم.

سهم ما در کاهش ابتلای افراد به ویروس کرونا چیست، اقشار مختلف چه کارهایی باید انجام دهند تا مبتلا به ویروس نشده و عامل انتقال آن نباشند.

نویسندگان و اهالی قلم به عنوان گروهی پیشرو در جامعه، چه نقشی در قطع کردن زنجیره انتقال دارند، سه نویسنده مطرح مازندرانی درباره وظایف خود در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و مبارزه با این ویروس، نکاتی را مطرح کرده‌اند.

برگزاری نشست‌های مجازی

نویسنده کتاب گریز درباره مسئولیت اهالی قلم در پیشگیری از کرونا به ایرنا گفت: وظیفه و مسئولیت اولیه اهالی قلم، وظیفه عمومی شهروندی است.

رضا زرین‌کمر با بیان اینکه نویسندگان هم باید چون دیگر اقشار، بهداشت فردی را رعایت و از راهکارهای کنترل بیماری تبعیت کنند، افزود: در حد امکان از خانه خارج نشوند، در اجتماعات عادی و نوروزی شرکت نکنند و در صورت داشتن علائم بیماری مانع از سرایت آن به دیگران شوند.

وی با اشاره به اینکه  وظیفه ثانویه و حرفه‌ای اهالی قلم در ۲ بخش آنی و آتی قابل بیان است، اظهار کرد: وظیفه آنی نویسندگان،  تشویق دیگران و تبلیغ برای انجام وظایف اولیه است.

نویسنده کتاب هویت ملی و جام جهانی، تصریح کرد: آنها باید دیگران را نسبت به جدی بودن قضیه، لزوم پیشگیری و رفتارهای عمومی درمانی آگاه کنند،  در این راه، لطایف و ظرایف قلمی بسیار کارآ و موثر است.

زرین‌کمر با بیان اینکه همچنین در روزهایی که مردم باید هرچه بیشتر در خانه بمانند، اهالی قلم می‌توانند بکوشند تا اوقاتی خوش‌تر برای خانه‌نشینان فراهم شود، ادامه داد: در این مسیر فضای مجازی تسهیل‌گر و مدد رسان است.

وی با اشاره به اینکه  وظیفه آتی اهالی قلم توجه به رفتارهای درست و نادرست جامعه در قبال آزمون‌هایی مانند مسأله کرونا است، خاطرنشان کرد: این آخرین آزمون نخواهد بود و اصحاب قلم باید رفتارهای بهنجار برای کنترل و حل مسأله، همچنین ناهنجاری‌های منجر به شیوع و گستردگی مشکل را تحلیل کنند و پیش چشم جامعه قرار دهند.

این نویسنده مازندران با بیان اینکه اگر امروز گروهی از هم‌میهنان ما در جهت عکس سیاست‌های پیشگیری و کنترل بیماری حرکت می‌کنند و رشته‌های تلاش‌گران و دلسوزان را پنبه می‌کنند، بخشی از تقصیر بر گردن اهالی قلم است، یادآور شد: اینک بیش از همیشه حقانیت کلام شیخ اجل اثبات شده است که «بنی‌آدم اعضای یک دیگرند»؛ آشکار است که آسیب دیدن هرکس، موجبات آسیب دیدن دیگران را فراهم می‌کند.

زرین‌کمر ادامه داد: به گمانم فارسی زبانان، این کلام بلند و کاربردی سعدی را از برند؛ اما اگر در این بزنگاه حساس به آن عمل می‌کردند، وضعیت ما در برابر مسأله کرونا بسیار بهتر بود.
نویسنده کتاب آن سوی من، گفت:  امید است اهل قلم بتوانند هم‌میهنان را برای کنترل بیماری آگاه و تشویق کنند، همچنین در حد توان خویش، جامعه را برای مواجهه با مسائلی این‌چنینی آماده سازند.

وی خاطرنشان کرد: ما در مرکز فرهنگی مهرگان، نشست‌های حافظ‌ خوانی و مثنوی‌خوانی داریم که به دلیل شیوع کرونا، این برنامه‌ها را به شکل برنامه زنده اینستاگرام برگزار می‌کنیم تا ضمن جلوگیری از تجمع، دوستداران برنامه‌های فرهنگی، از این فضا دور نمانند.

نوروز در خانه می‌مانیم

دیگر نویسنده مازندرانی درباره مسئولیت اهالی قلم در پیشگیری از کرونا به ایرنا گفت: شیوع ویروس کرونا نشان داد که برخی از ما دچار بیماری‌های مزمن دیگری از جمله دوری از فرهنگ و آزار رساندن به دیگران هستیم.

فریده یوسفی افزود: در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا اعلام شده مردم از رفت و آمد و سفرهای غیرضروری اجتناب کنند اما می‌بینیم که عده‌ای بی‌توجه به منافع ملی و دیگر مردم کشور، راهی سفر شده و یا در تدارک دید و بازدید نوروز هستند جز بیماری دوری از فرهنگ، چه می‌توان به اینها گفت.

نویسنده کتاب قصه‌های مادربزرگ با اشاره به اینکه امروز نیازمند همفکری و یاری یکدیگر هستیم، اظهار کرد: اگرچه مردم شمال کشور همواره با مهربانی و خوشرویی، میزبانی مردم سراسر ایران بوده اما در این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا، قادر به پذیرایی از مهمانان نیستیم و تقاضا داریم آنها که عزم سفر دارند این نکته را درک کنند که سفر آنها هم به خودشان و هم به دیگران آسیب وارد می‌کند.

یوسفی با بیان اینکه اهالی قلم و کتاب، خانواده‌های خود را قانع می‌کنند تا در خانه بمانند، افزود: در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم، به جای اینکه عامل گسترش کرونا باشیم، زنجیره کتابخوانی را گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه امروز کشور ما نیازمند رفتار فرهنگی و عاقلانه است تا بتوانیم در روزهای دیگر شاهد خوشبختی و لبخند هم‌میهنان باشیم، خاطرنشان کرد: نوروز امسال، بدون دید و بازدید حضوری، در خانه‌هایمان می‌مانیم و جشن می‌گیریم.

این نویسنده ادامه داد: اگر به سلامتی خود و خانواده و هموطنان علاقه‌مندیم و اگر می‌خواهیم در کنار پزشکان و پرستاران و دیگر کادر درمان و کارکنان بیمارستان‌ها، گامی مهم برای سلامت جامعه و بهبود بهداشت فردی و عمومی برداریم باید در خانه بمانیم تا زنجیره گسترش ویروس کرونا، قطع شود.

کتابخوانی خانوادگی

یک نویسنده دیگر هم در این راستا به ایرنا گفت: بهترین کار در ایامی که به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور هستیم در خانه بخوانیم، خواندن کتاب‌هایی است که شاید تاکنون فرصتی برای مطالعه آن کتاب‌ها نبود.

حسین اعتمادزاده با بیان اینکه خانواده‌ها می‌توانند در این روزها با نشستن در کنار هم، جمع‌خوانی کنند، افزود: هم کتاب خوانده می‌شود و فرهنگ مطالعه در خانواده گسترش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه به سهم خود، کارگاه‌های نقد داستان را تا اطلاع ثانوی تعطیل کردیم، ادامه داد: کتابی به تازگی منتشر کرده  و قرار بود مراسم رونمایی برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا و اولویت حفظ جان شهروندان، از این کار صرف نظر کرده و به زمان دیگری موکول کردیم.

نویسنده کتاب کال، خاطرنشان کرد: امروز باید در خانه بمانیم تا فردای روشن در انتظار فرزندان جامعه باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.