پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نخستین همایش ملی شاعر عاشورایی میرزا محمود فدایی مازندرانی

0

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، دکتر علی رمضانی دبیر نخستین همایش ملی شاعر عاشورایی میرزا محمود فدایی تلاوکی مازندرانی در روز پنجشنبه 7 خرداد 1394  از ساعت 9 صبح در سالن مرحوم هراتی اداره کل ارشاد اسلامی مازندران برگزار می گردد.

 

دکتر رمضانی هدف از برگزاری  این همایش را معرفی هرچه بیشتر این شاعر عاشورایی کشور دانست و گفت تعداد زیادی از شاعران عاشورایی در سطح استان داریم،اما متاسفانه کاری برای معرفی آنها و اثارشان تا کنون انجام نشده است. در این همایش می خواهیم فدایی مازندرانی،آثار و افکارش را معرفی نماییم.

 

دبیر این همایش برگزاری نمایشگاه از  دیوان اشعار شعرایی عاشورایی مازندران را از دیگر فعالیت ها دانست که در روز همایش به عنوان فعالیت جنبی برگزار می گردد.

 

fadaiy

 

میرزا محمود فدائی در حدود سال‌های هزار و دویست‌ 1200 (هـ.ق)در روستای تلاوک دودانگه دیده به جهان گشود. او  معاصر فتحعلی شاه و محمد شاه قاجار بوده و قصایدی در مدح‏ آنان سروده است از جزئیات تحصیل و زندگانی او اطلاع چندانی در دست نیست، می گویند آموزش در مکتب‌خانهء محلی، برای فراگیری دانش دینی به‌ شهر ساری و از آنجا به قم و پس از آن به نجف رهسپار گشت. گویی به هندوستان نیز سفری و گذری داشته است.

 

 از آثار او کتابی است بنام ( چهار نظام ) که به نظم و نثر در مدایح و مراثی‏ و تواریخ ائمه اطهار نوشته و نسخه آن امروزه در خاندان فدائی محفوظ است در حاشیه یکی از صفحات کتاب مذکور به خط شخص دیگری تاریخ فوت مرحوم فدائی‏ را به سال 1282 هجری قمری نوشته‏ اند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.