پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نامه على اصغر یوسف نژاد به معاون اول رئیس جمهور درمورد تحقق منطقه آزاد تجارى-صنعتى در مازندران

نامه على اصغر یوسف نژاد به معاون اول رئیس جمهور درمورد تحقق منطقه آزاد تجارى-صنعتى در مازندران

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از پایگاه اطلاع رسانى على اصغر یوسف نژاد،متن نامه نماینده مردم سارى و میاندورود و عضو هیأت رئیسه مجلس شوراى اسلامى به دکتر جهانگیرى معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است:

برادر ارجمند جناب آقای اسحاق جهانگیری
معاون اول محترم رئیس جمهور

باسلام و تحیات الهی
احتراما ،سفر اخیر جناب عالی به استان مازندران و بازدید از زیر ساخت های اقتصادی استان نوید بخش توجه ویژه دولت تدبیر و امید به مازندران است. بنده این سفر را فرصتی مغتنم دانسته و امیدوارم نیازها ، ظرفیت ها و چالش های مازندران به عنوان استانی تاثیر گذار با خدمات فراوان ملی به شکل مناسبی در اختیار جنابعالی قرار گرفته باشد .
لذا شایسته و ضروری می دانم توجه جنابعالی را به یکی از ظرفیت های بزرگ و مهم استان ، یعنی بنادر آن جلب کنم . مازندران علی رغم دارا بودن بسیاری از شاخص های مورد نیاز برای ایجاد ((منطقه آزاد تجاری -صنعتی )) همچنانی از این حق طبیعی محروم مانده و با توجه به بازار بزرگ روسیه و آسیای میانه و نقش پر رنگ مناطق آزاد تجاری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و پویایی اقتصادی ، درنگ بیشتر در ایجاد (( منطقه آزاد تجاری – صنعتی)) در این استان را جایز نمی دانم .

در سفر ریاست محترم جمهور و هیات دولت به مازندران ،بحث (( منطقه آزاد تجاری – صنعتی )) مطرح شد اما بنا به دلایلی نامعلوم در دستور کار قرار نگرفت و فرصتی بزرگ و مغتنم در این باب از دست رفت.

بنده در سفر جناب عالی به استان را ادامه همان سفر هیات دولت تفسیر می کنم و انتظار دارم در یکسال باقی مانده از دولت تدبیر و امید ،استانی که بیشترین رای را به گفتمان دکتر حسن روحانی داده است از این حق طبیعی و ضروری بهره مند گردد .

سه بندر در استان مازندران با شخصیت زیر مشغول فعالیت می باشند :
١)بندر امیر آباد : با ١٢٠٠ هکتار زمین خریداری شده و ٨٠٠ هکتار زمین در دست خرید ، ١۵ اسکله ، ٣/۴٨۶/٩٧٩ تن تخلیه و بارگیری در سال ١٣٩۴ ف ۴٠٠٩ میلیارد ریال سرمایه گذاری ، ١٨ سال قدمت و تعداد ٨١٧ فروند کشتی پهلو گرفته در سال ١٣٩٣.

 

٢)بندر نوشهر : با ۴۴ هکتار وسعت ، ١١ اسکله ، ٧۴۴/٠٣١ تن تخلیه و بارگیری در سال ٩٣ ، ٧۶ سال قدمت و تعداد ٢٧۵ فروند کشتی پهلو گرفته در سال ١٣٩٣.

 

٣)بندر بابلسر : با ۶٠ هکتار وسعت ، ٢٧٩/٩۵١ تن تخلیه و بارگیری در سال ٩٣ ، ٢۵٠ میلیارد ریال سرمایه گذاری ، ٩ سال سابقه و تعداد ٨٨ فروند کشتی پهلو گرفته در سال ١٣٩٣.

کارشناسان ذی ربط با توجه به جمیع جهات و مشخصات فنی ، جغرافیایی و زیر ساختی ، بندر امیر آباد را شایسته ترین بندر استان برای بدل شدن به (( منطقه آزاد تجاری – صنعتی )) دانسته و برخی از مهمترین ظرفیت های آن را به قرار زیر بر می شمارد :
— همجواری با بندر نفتی نکا
— همجواری با کشتی سازی صدرا
— همجواری با پایانه نفتی شمال کشور
— همجواری با نیروگاه تولید برق شهید سلیمی نکا
— همجواری با فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری و گرگان
— بر خورداری از زیر ساخت های حمل و نقل مدرن و چند وجهی
— پایلوت غله در شمال کشور
— بزرگترین بندر نسل سوم در شمال کشور
— سومین بندر کشور به لحاظ وسعت
— دسترسی آسان به بازار ٣٠٠ میلیون نفری کشورهای حوزه CIS
— برخورداری از ٩٨ درصد سهم صادرات بنادر مازندران
— برخورداری از ٨٨ درصد سهم واردات بنادر شمال کشور
— و….

عنایت می فرمائید که محرومیت مازندران از داشته منطقه ویژه اقتصادی – صنعتی در واقع نشانه مظلومیت آن است. بنابراین با توجه به نام گذاری سال ٩۵ به عنوان ((اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل )) از سوی مقام معظم رهبری و با عنایت به ظرفیت های بالای مازندران و نقش انکار ناپذیر آن در اقتصاد کشور و اهتمام دولت برای رونق اقتصادی و افزایش تراز تجاری کشور ، درخواست دارم که انتخاب ((منطقه آزاد تجاری – صنعتی )) را در هیات دولت مطرح کرده و مقدمه تصویب آن در مجلس شورای اسلامی را فراهم نمائید.

در این رابطه مجمع نمایندگان استان مازندران نیز همسو و هم جهت با نظرات کارشناسی ارگان های ذیربط در مکان یابی مناسب از هر گونه کمکی دریغ نخواهند نمود.
از دستور مساعدی که صادر می فرمائید تقدیر و تشکر دارم .

علی اصغر یوسف نژاد
نماینده مردم شریف ساری و میاندورود
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.