پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نامه سرگشاده جمعی از فعالان حوزه گردشگری ساری به دکتر سلطانی فر؛

گروهی از فعالان حوزه گردشگری ساری نامه ای سرگشاده را خطاب به دکتر سلطانی فر؛ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نوشته و آن را برای انتشار در اختیار «عبارت» قرار داده اند.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه:  انتخاب «ساری» به عنوان شهر اول گردشگری کشور در میان مراکز استان ها و همچنین کسب رتبه سوم در میان تمام شهرهای کشور(از کلانشهرتا مراکزاستانها) بی نظیر ترین اتفاق اقتصادی و فرهنگی ساری بعد از انقلاب بود. ساری که بعد از انتخاب مهدی عبوری به عنوان شهردار، در مسیری گام نهاد که گردشگری را محور توسعه شهر قرار داد موفق شد با افزایش سطح امکانات و تغییر رویکرد فرهنگی شهر توجه نهادهای فرهنگی و گردشگری ایران را جلب کند.

نخستین بار در سال ۱۳۹۳ ساری موفق شد در جمع ۵ شهر اول گردشگری کشور قرار گیرد و در عرض دو سال با دورتبه صعود سومین شهر گردشگرپذیر ایران شد و همچنین موفق شد برای نخستین بار به عنوان گردشگرپذیر ترین مرکز استان ایران انتخاب شود.

این اتفاق مهم اگرچه مورد توجه رسانه ها قرار گرفت اما آنچنان که باید درک نشد. از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران انتظار می رود همانگونه که نهایت تلاش خود برای کسب این جایگاه را باحمایت و معرفی برنامه های شهرداری ساری به کار بستند در تبلیغ این موفقیت نیز گام های به مراتب بیشتری بردارند.

به همین مناسبت، گروهی از فعالان حوزه گردشگری ساری نامه ای سرگشاده را خطاب به دکتر سلطانی فر؛ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نوشته و آن را برای انتشار در اختیار «عبارت» قرار داده اند. امیدواریم این سازمان با عنایت به جهش بی سابقه ساری در میان تمام مراکز استان های کشور، به دغدغه های این فعالان که هر یک به اندازه خود سهمی در کسب این موفقیت داشته اند، توجه کرده و از این پس «ساری» را از قطب های گردشگری ایران ببینند که با اندکی حمایتِ زیرساختی ـ فرهنگی، استفاده از فرصت های بکر و تسهیل امود بوروکراتیک و هدایت سرمایه گذاران داخلی، می تواند به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور و حاشیه دریای خزر تثبیت شود.

 

متن این نامه در پی می اید:

جناب آقای دکترمسعود سلطانی فر
رئیس محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

بعد از سلام، باید از توجه ویژه جنابعالی، معاونین و نماینده شایسته تان در مازندران؛ دکتر دلاور بزرگ نیا به «شهر ساری» و انتخاب آن به عنوان برترین مرکز استان کشور در حوزه گردشگری در نوروز ۱۳۹۵ قدردانی کنیم.

ساری شهری کهن که از میان افسانه های ملوّن سر برآورده است، هم حکایت جنگ آوری و میهن دوستی «آرش کمانگیر» را در سینه دارد و هم ذهنش مالامال خاطراتی چند هزار ساله از شهرنشینی و تمدن است.

شهر بهارنارنج، آرش، ادیبان و فرهیختگان. شهر آرزوی های طلایی مشروطیت و مامن نویسندگان فراری از هیاهوی جهانی بی دوست!

این شهر سالها در انزوای خویش پژمرده بود تا اینکه به مدد همراهی و همدلی مردمانش از خواب تاریخی اش برخاست و اینک به شایسته گی بر تارک گردشگری ایران می درخشد.

جناب آقای دکتر! «ساری» در حالی موفق به کسب این جایگاه شایسته شده است که در حوزه زیرساختی دستی خالی داشت، تنها به میدان آمده بود و البته با طعنه های فراوانی روبرو شد.

«ساری» در قیاس با برخی از مراکز استان ها و کلانشهرهای گردشگرپذیر کشور نظیر اصفهان، یزد، شیراز یا همدان از زیرساخت های تاریخی به مراتب کمتری برخوردار است که البته این نیز از دردسرهای زنده گی در شهری شرجی و استانی تروتازه است.

القصه اینکه ما دست بر زانوان خود گذاشتیم و برخاستیم، آنهم با نوآوری، ایده پردازی، فرهنگسازی و ایجاد این حس که ما می توانیم با فرهنگ غنی و نوآوری هایمان طبیعت زیبای ساری را با فرهنگ اصیلش پیوند دهیم و جای خالی بناهایی را که شهرهای مذکور سالهاست با اتکا به همانها گردشگران را به سمت خود فرامی خوانند، پر کنیم.

پس ما نیازمند توجهی دوچندان هستیم، زیرا طرحی نو درانداخته ایم و رشدی بی سابقه داشته ایم این ایده و طرح گردشگری شهردار ساری بود که توانست چهره این شهر را دگرگون کند، پس شایسته است ، نگاهی ویژه به مجموعه شهرداری و شورای شهر ساری داشته باشید تا با استفاده از ظرفیت این نهاد قدرتمند مدنی ظرفیت های ایجاد شده در حوزه گردشگری «ساری» را حفظ کرده و برای ایجاد ظرفیت هایی تازه تلاش کنید.

ما از شما می خواهیم در جایگاه معاون رئیس جمهور و یکی از اعضای هیات دولت توجه وزارتخانه هایی نظیر راه و شهرسازی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و وزارت کشور را به این مهم جلب کنید که «نسخه گردشگری ساری» موفق عمل کرده است.

این نسخه به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در این کهن شهر در حال اقدام و عمل است و برای حفظ این روحیه جهادی و ادامه روندی که به کاهش معنادار بیکاری و جلوگیری از عواقب بحران زای آن در حوزه اجتماعی انجامیده، باید نگاهی متفاوت نسبت به ادوار گذشته به این شهر داشته باشند.
اگر راه های دسترسی به ساری بهسازی شوند.

جاده های کشنده ای نظیر جاده تاکام، گهرباران، کیاسر و امثالهم تعین تکلیف شوند.

بوم گردی در روستاهای اطراف ساری جدی گرفته شود.

بخش خصوصی را با وام های کم بهره با تنفس بالا به سرمایه گذاری در بخش گردشگری ساری ترغیب کنید.

منابع بکر و بی نظیر طبیعی ساری مانند «باداب سورت» مورد استفاده درست و دراَمدزا قرار گیرد.

به نکته تاسفبار ساری به عنوان تنها مرکز استان بدون موزه کشور توجه شود..

 

پروازهای ورودی به ساری از همه مراکز استان ها براقرار شود و با همکاری وزارت خارجه موانع پرواز های گردشگری خارجی به مرکز استان مازندران برطرف گردد.

به نسخه موفق شهرداری ساری به عنوان مانیفستی فرهنگی ـ گردشگری نگاه شود و از آن پشتیبانی به عمل اید.

آنوقت ظرفیت های فراوان ساری شکوفا شده و ادامه رشد گردشگری در ساری به عنوان نمونه موفّقی از اقتصاد مقاومتی در سطح کشور مطرح خواهد شد.

ما فعالان حوزه گردشگری ساری آماده گی داریم برای تحقق این ایده و حفظ و ارتقا موقعیت ساری در میان شهرهای گردشگرپذیر کشور وارد میدان شده و از جان و دل خدمت کنیم.

توجه ویژه جنابعالی و توجه دادن اعضای محترم هیات دولت، به ویژه شخص رئیس جمهور به موفقیت های به دست آمده توسط شهری که بیشترین رای را به دولت تدبیر و امید داده است می تواند در افزایش بودجه عمرانی و فرهنگی ساری با پیوست گردشگری بسیار اثرگذار باشد.

در پایان امیدواریم بعد از موفقیت حاصل شده، گردشگری به عنوان اصلی ترین نسخه توسعه شهر کهن ساری پذیرفته شود و کمک و حمایت های جنابعالی از این امر موجبات موفقیت های بیشتر را در اینده ای نزدیک فراهم آورد.

جمعی از فعالان حوزه گردشگری ساری

منبع :سایت خبری عبارت 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.