پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

منافع پنهانی برخی اجازه توسعه مازندران را نمی‌دهد/ اتصال شرق و غرب استان به‌یکدیگر با اتوبان ساحلی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سیدمحمود حسینی‌پور پس از گذشت ۶۰ روز از انتصاب به‌عنوان استاندار مازندران در گفت‌وگویی اظهار کرد: فرزند مازندران هستم و ریشه و نسل ما مازندران است و  سال‌های سال اجداد ما از توابع بخش بلده زندگی می‌کردند.

وی با بیان اینکه مازندران زمرد نتراشیده است، افزود: این استان واقعا از ظرفیت‌های عظیم معنوی، انسانی، خدادادی و منحصربه فردی برخوردار است، البته ظرفیت‌های مازندران را نباید به مردم بگوئیم؛ چرا که مردم می‌دانند ولی آنچه که نمی‌دانند این است مسوولان چه کردند که اینکه این ظرفیت‌ها از بالقوه به بالفعل تبدیل شود؟!

استاندار مازندران بیان کرد: واقعیت این است وقتی مقام معظم رهبری به خوبی و بادقت در یکی از سفرها به مازندران فرمودند، باوجود این همه ظرفیت عظیم دریا و جنگل معنا ندارد که این استان فقیر باشد، ولی می‌بینیم مستضعف‌ترین مردم را در استان داریم.

این مسوول اضافه کرد: شرایط ظاهری استان به‌واسطه گردشگری و توریستی در طول این سال‌ها، بخش مستضعف مازندران مغفول ماند ولی به واسطه نزدیکی به پایتخت احساس می‌شود این استان از همه امکانات برخوردار است درحالی‌که اینگونه نیست.

*نوسانات عجیب جمعیتی در مازندران

حسینی‌پور در ارتباط با وضعیت رشد جمعیتی در ۶۰ سال گذشته و نوسانات عجیبی در این زمینه، گفت: میزان رشد جمعیت از سال ۵۵ تا ۶۵ از رشد خوبی برخوردار بود ولی پس از آن شرایط به عکس شد به‌طوری‌که الان جز استان‌هایی هستیم که بیشترین نگرانی را در زمینه جمعیت داریم.

وی ادامه داد: قطار مدیریتی که به‌ویژه بعد از انقلاب در استان به حرکت درآمد، خدمات خوبی ارائه داد که یکی از مهم‌ترین خدمات، احیای امکانات در روستاها بود.

استاندار مازندران به وجود ۳هزار و ۶۰۰ روستا در استان اشاره کرد و افزود: اکثریت روستاها از امکانات در حوزه‌های مختلف آب آشامیدنی، بهداشت، جاده ارتباطی و مخابراتی  برخوردار هستند که از تلاش‌های مدیران جای تقدیر دارد.

این مسوول با اعلام اینکه احساس من این است ۷۰ درصد از ظرفیت‌های استان هنوز دست نخورده است، تصریح کرد: این استان باید در شرایطی قرار گیرد که مردم از استضعاف دربیایند و با یک شرایط ایده‌آل به زندگی خود را ادامه دهند و این وضعیت قابل قبول نیست.

حسینی‌پور بیان کرد: در حوزه‌های مدیریتی مختلف نخبگانی فراوانی داریم که بهره‌گیری از آنها می‌تواند گره‌های بسیاری را بگشاید و برنامه ما این است بتوانیم این ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه دریا ظرفیت عظیمی در حوزه شیلات داریم اما سوال این است استان مازندران توانست چند درصد از ظرفیت شیلات برخوردار شود، تصریح کرد: از اهمیت نفت نمی‌توان گذشت ولی باید گفت در استان مازندران گفت نفت ما شیلات  است و تمام کشورها به دنبال خاویار مازندران و سایر گونه‌های شیلاتی هستند ولی در زمینه صادرات سهم اندکی داریم که کل مجموعه استان در این زمینه فعال باشد.

استاندار مازندران در ارتباط با بحث تجارت، اظهار کرد: چند پایانه صادراتی مهم داریم که بهره‌گیری درست از آنها می‌تواند مازندران را به قطب بزرگ تجارت تبدیل کند اما مورد غفلت واقع شده است.

این مسوول اضافه کرد: واقعیت این بوده در حق این استان ظلم شده، باتوجه به وجود بازار بزرگ اوراسیا باید در این زمینه فعالانه ورود پیدا کنیم.

حسینی‌پور با اعلام اینکه در حوزه کشاورزی مازندران ۱۱درصد سبد غذایی کشور را تامین می‌کند، افزود: در آینده‌ای بسیار نزدیک در دنیا بحران غذا داریم با این ظرفیت ریشه مازندران با بخش کشاورزی عجین است که از اهمیت آن نمی‌توان گذشت.

این مسوول با تاکید بر اینکه مردم باید بدانند اگر استان بخواهد در مسیر توسعه قرار گیرد نیازمند تحول در حوزه‌های مختلف اقتصادی است، افزود: در این زمینه تحول در تشکل‌ها و بنگا‌های اقتصادی در روستا می‌تواند زمینه تحول را فراهم کند.

*بررسی همه‌جانبه مازندران

حسینی‌پور بیان کرد: درحال حاضر چند مساله را به‌عنوان مسائل کلان بررسی کردیم که نخستین مساله مازندران دغدغه جدی پسماند و مدیریت آن در استان مازندران است که نتوانست پاسخگوی نیاز استان باشد.

وی ادامه داد: در شرایط معمول ۳هزار و ۵۰۰ تن زباله روزانه در استان داریم که در پیک جمعیت دو سه برابر افزایش پیدا می‌کند و اگر مدیریت صورت نگیرد با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهیم است.

استاندار مازندران با اشاره به وضعیت بحرانی زباله در مازندران، اظهار کرد: باتوجه به حساسیت و اهمیت این موضوع بلافاصله با شهرداران و بخشداران جلسه‌ای برگزار کردیم و اقدامات خوبی طی این مدت کوتاه در استان انجام شد و شهرداران مسوولانه وارد میدان شدند و گروه‌های مختلف مردمی نیز، وارد میدان شدند ولی اقدامات نباید در این حد خلاصه شود.

این مسوول اضافه کرد: با یکی دو مجموعه بزرگ موفق در بحث پسماند جلسه‌ای داشتیم و وزیر کشور نیز این مهم را جز اولویت‌های اول قرار دادند تا بتوانیم از بازیافت زباله در کنار حل این مشکل درآمدی کسب کنند.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه نظارت مردمی و مکلف کردن مسوولان موضوع بسیار مهمی است ، افزود:  معضل زباله در  سواحل و زیبایی‌ها زباله خودنمایی می‌کند که زیبنده مردم نیست و  انشالله بتوانیم طی یک سال آینده از بحران خارج کنیم ولی باید بدانیم وضعیت زباله در استان بحرانی است.

وی با بیان اینکه بین مردم و مسوولان فاصله‌ای نیست، گفت: ازجمله اقداماتی که در استان داریم انجام می‌دهیم استان ما با چهار کشور همسایه دارد که ظرفیت‌های خوبی در حوزه تبادلات تجاری است، وقتی تولیدکننده ما بداند در زمینه بازار مشکلی ندارد در این زمینه نگرانی ندارد با خیالی اسوده به تولید ادامه می‌دهد ولی درحال حاضر یکی از مشکلات ما بحث صادرات است که باید به این مهم توجه شود.

استاندار مازندران اظهار کرد:  جلسه‌ای وزارت امور خارجه با حضور ۱۴ نفر از  سفیران کشورهای اوراسیا برای بررسی مسائل سه استان برگزار شد که موضوعات مختلفی در این جلسات مطرح شد و تصمیمات خوبی نیز گرفته شد و همچنین تفاهم‌نامه‌های خوبی نوشته شد که قرار شد با فعال کردن بندر امیرآباد بتوانیم سهم صادرات خود را افزایش دهیم، حتی ظرفیت این را داریم در تبادل گردشگری به این سمت سوق یابیم که در آینده روادید را برداریم.

این مسوول ادامه داد: همچنین مسیر مسافرت دریایی درحال راه‌اندازی است اما یک کشتی مسافربری نداریم، ولی تحقق این مهم  خواسته مردم است و درآمدزایی خوبی هم دارد.

حسینی‌پور بیان کرد: موضوع مهم باوجود بیش از ۳۰۰ کیلومتر ساحل، از رامسر تا گلوگاه بحث راه‌انداری اتوبوس دریایی بوده که یکی از موضوعات مورد توجه اولین خط را تا دهه فجر افتتاح خواهیم کرد.

وی با تاکید بر نگاه صنعتی به گردشگری، خاطرنشان کرد: موضوع مدیریت مهم است، مدیرانی هستند بدون منت تلاش کردند یک‌سری مدیرانی با گرایش‌های خاص نباید یکسان دیده شوند  باید قدردان مدیرانی باشیم که وارد میدان شدند که اعمال‌شان با شعارهایشان همخوانی داشته است.

استاندار مازندران یادآور شد: نگاه ما این است از مجموعه مدیرانی استفاده کنیم که فراتر از نگاه جریانی دیده شوند و  علاوه بر اینکه سیاست‌ها دیده شوند و ظرفیت‌های تخصصی لازم را دارند نه مدیرانی که براساس سفارش‌ها منصوب می‌شدند.

این مسوول اظهار کرد: از مجموعه مدیران تست می‌گیریم حتی مدیری که فرماندار بوده و مدیرانی را انتخاب می‌کنیم که بتوانند گرهی را باز نکنند و در این مسیر تسلیم فشارها نخواهیم شد.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه در این فضا بخش عمده‌ای مطالعات انجام شد، گفت: جابجایی مدیران را شروع کردیم که امیدواریم این انتخاب‌ها رضایت خداوند و مردم را جلب کند؛ موضوع مهم این است مدیر باید به مردم خدمت کند.

وی با تاکید بر اینکه با وجود این همه امکانات استان به سمت علمی شدن کشاورزی نرفتیم، افزود:  آب، خاک و سایر همه ظرفیت‌ها را صنعتی کنیم که امیدواریم به آن توجه شود.

*مهم‌ترین چالش‌های مازندران

استاندار مازندران تصریح کرد: همه از چالش‌های مازندران باخبر هستند که در دو بعد مباحث ملی و مباحث فرآیندی است و باید گفت در فرآیند مدیریتی اتفاقاتی افتاده که متاسفانه یکی از آنها این است سند دقیق راهبردی را برای مازندران که قابلیت تغییر نداشته باشد، نداریم.

این مسوول با اعلام اینکه اسناد آمایشی در استانداری به اقتضای نگرش‌های دولتی ترسیم شد و مردم دیده نشدند فقط دریا و زیبایی‌ها را دیدند و برنامه‌ریزی کردند، گفت: واقعیت این است زمانی در مازندران می‌توانیم مقصد اصلی گردشگری باشیم که مردم شادابی داشته باشیم که با روحیه بتوانند از گردشگران پذیرایی کنند.

حسینی‌پور ادامه داد: بخش ساختاری مهم‌ترین مولفه است که این بخش نیازمند این بوده با همه توان و ظرفیت‌ها ورود پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه اخیرا جلساتی را با نمایندگان مجلس و آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور داشتیم که نگاه ویژه‌ای به مازندران دارند و اعلام کردند به بنده باید بروید ظرفیت‌های مازندران را در اختیار کشور قرار دهید و مردم مازندران رشد کنند، گفت: اینکه رئیس‌جمهور چهار ساعت برای سه استان شمالی وقت گذاشتند از اهمیت آن نمی‌توان گذشت.

استاندار مازندران با اعلام اینکه موضوع مهم  بخش فرآیندی ساختار اداری استان نیازمند تحول اساسی است، تصریح کرد: در این ساختار یک فساد نهفته‌ای می‌بینیم که این استانِ برخوردار، سربلند نکند و یکسری منافع پنهانی وجود دارد که اجازه توسعه استان را نمی‌دهد.

این مسوول افزود: واقعیت‌های جامعه را مردم باید بدانند صدای مقاومت این جریان می‌شنویم و باید بگوئیم دست از سر این استان بردارند و باید بدانند  تنها مردم می‌توانند درباره این نظام نظر دهند و این خود مردم هستند ولی رضایت مردم مطلوب نیست.

حسینی‌پور ادامه داد: در این زمینه مردم خیال‌شان راحت باشد اجازه نمی‌دهیم این جریان به مسیر ادامه دهد و به معنای دقیق کلمه باید مصادیق اصلی را به مردم واگذار کنیم و تجربه نیز این مهم را ثابت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما این است چالش‌ها به‌خوبی قابل حل شدن است، تصریح کرد: بازدیدهایی را در استان شروع کردیم و مباحث زیادی را پیدا کردیم یکی از راه‌ها هوشمندسازی دولت است که به سمت دولت‌های الکترونیک پیش رویم تا زمانی‌که میزهای ما کشو داشته باشد کار حل نمی‌شود و باید بتوانیم در این رابطه مسیر را دنبال کنیم.

استاندار مازندران با اشاره به برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بناست مازندران مقصد گردشگری قرار گیرد، باید به سمت هوشمندسازی پیش رود و شفافیت در تمام عرصه‌های اقتصادی برای مردم ایجاد شود.

این مسوول یادآور شد: البته  یکی از آفات این استان  فرهنگ به گونه‌ای بوده که اجازه کار جمعی را نمی‌دهد و طی دو ماه اخیر به شکل‌های مختلف با این موضوع مواجه شدم.

استاندار مازندران بحث سرمایه‌گذاری خارجی، ادامه داد: پروژه‌های مهم و اثرگذاری در این زمینه تعریف شده و مطالعات شروع شد در بحث تقویت ریلی استان نیز برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد تا موانع موجود را از سر راه برداریم.

این مسوول خاطرنشان کرد: اتوبان ساحلی را از غرب تا شرق استان خواهیم داشت.

حسینی‌پور با اشاره به صنعتی شدن بخش کشاورزی، گفت: در این مسیر بحث سرمایه‌گذاری را فعال کردیم بنا ما این با سرمایه‌گذاران صادق باشیم و  نگاهمان این است سرمایه‌گذار قواعدی دارد ولی سرمایه گذاران را درگیر بروکرواسی اداری کنیم.

وی با تاکید بر تسریع ورزشگاه وطنی، یادآور شد: بیشترین وقت را طی این مدت ۶۰ روز برای ورزش گذاشتیم و بحث ورزشگاه با بازدیدهای انجام شده از شرایط خوبی برخوردار است و مقطع زمانی می‌خواهد و بودجه نیز تامین شده است انشالله در آن تاریخی قول دادیم انجام می‌شود.

استاندار مازندران با اعلام اینکه ظرفیت‌ بالای ورزش همگانی باید شود، تصریح کرد: شادابی مردم در برنامه‌ریزی مسوولان در ورزش مورد توجه قرار گیرد و وظیفه داریم در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

این مسوول یادآور شد:  پایتخت کشتی جهان هستیم که باید تقویت شود برای اینکه پای گردشگران ورزشی جهان را به مازندران باز کنیم هدف‌گذاری کردیم.

حسینی‌پور در پایان گفت: تلاش‌مان بر این است برنامه‌ریزی‌ها را به منصه‌ظهور برسد؛ چراکه گوش‌ مردم از شنیدن وعده‌ها پر است و تمام تلاش ‌مان بر این است عمل کنیم و نکته بعدی انتخاب مدیران پرتلاش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 /۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.