پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

منابع طبیعی مازندران آماده واگذاری زمین‌های کم بازده به کشاورزان

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از صداوسیمای مازندران، رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه به رغم پایان فرصت قانونی کوچ دامداران از مناطق ییلاقی، اما هنوز بعضی از دامداران از مراتع خارج نشده‌اندگفت: یکی از دلایل بی‌توجهی دامداران به مقررات خروج بموقع از مراتع ییلاقی، کمبود شدید چراگاه در دشت و جلگه است.

 

نعمت الله کوهستانی با اشاره به اینکه زمین برای چرای آزاد دام در دشت و جلگه‌های استان کم شده است، افزود: امسال شرایط کمبود چرای دام حتی در منطقه شرق استان حادتر شد.

 

او گفت: گسترش کشت دوم زراعی از جمله برنج سبب شد تا مشکلات امسال دامداران در تولید علوفه و پیدا کردن چراگاه دوچندان شود.

 

 

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، افزود: اگر دام در مراتع ییلاقی طولانی مدت بماند، تغذیه گیاه برای رشد سال بعد بسیار ضعیف می‌شود که نتیجه آن فقیرتر شدن مراتع به مرور زمان و از بین رفتن مراتع است.

 

 

کوهستانی با بیان اینکه ماموران منابع طبیعی در مناطق ییلاقی وضعیت خروج دامداران را رصد می‌کنند، ادامه داد: با دامدارانی که به زمان خروج توجه نکردند برخورد قانونی می‌شود.

 

 

او گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به نیاز و تقاضای خوب دامداران به علوفه، قیمت مناسب دام و گوشت قرمز همواره کشت علوفه به عنوان کشت دوم می‌تواند برای کشاورزان درآمد خوبی همانند کشت دوم برنج داشت باشد.

 

 

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه مراتع و چراگاه آزاد دام به مراتب هزینه کمتری را برای نگهداری و تغذیه دام به نسبت قیمت نهاده‌های دامی دارد، افزود: افزایش قیمت نهاده‌های دامی سبب شد تا بسیاری از دامداران سنتی و کسانی که تعداد دام هایشان زیر ۱۰۰ راس است، با مشکلات نگهداری دام مواجه شوند.

 

 

کوهستانی به وجود زمین‌های کم بازده در مناطق میانبند بخصوص در منطقه شرق استان اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی با همکاری جهاد کشاورزی آماده واگذاری این زمین‌ها به کشاورزان برای علوفه کاری است

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.