پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مقابله با مصرف‌گرایی در روستاها با کاشت گونه‌های مثمر محقق می‌شود

مسئول موسسه مردم نهاد فضای سبز پایدار مازندران با اشاره به ضرورت استفاده از شرایط مناسب آب و هوایی در مازندران گفت: مقابله با مصرف‌گرایی در روستاها با کاشت گونه‌های مثمر در منزل محقق می‌شود.

0

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، شیرزاد محمدنژاد کیاسری امروز ( سه شنبه ) در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه موسسه فضای سبز پایدار از سال 89 فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرد، اظهار داشت: در این موسسه مردم نهاد برای هر سال یک محیط روستایی، آموزشی و یا شهری انتخاب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه ایجاد فضای سبز پایدار در این مناطق با مشارکت و همکاری اعضای شورای روستای، دهیاران، رئیس و معاون دبیرستان (در محیط آموزشی) و همچنین شهردار (در محیط های شهری) به انجام  می‌رسد، تصریح کرد: موسسه مردم نهاد فضای سبز پایدار در زمستان 89 تعداد 210 اصله نهال سیب (ارقام گالا و دو رنگ) را در روستای پشرت شهرستان ساری غرس کرد.

 

وی با اعلام اینکه سیب‌ها به تعداد چهار عدد در هر خانه، محوطه‌های مسجد و مدرسه این روستا کاشته شد، خاطرنشان کرد: این فعالیت با همکاری رئیس و مشارکت اعضای شورای روستای پشرت و تمامی اهالی این روستا به انجام رسیده است.

 

مسئول موسسه مردم نهاد فضای سبز با اشاره به اینکه امروزه برای بازگشت از حالت مصرف‌گرایی مفرط در روستاهای شمال کشور مناسب‌ترین شیوه کاشت چند گونه مثمر در حیاط هر منزل است، گفت: البته در انتخاب گونه‌های مثمر باید از نتایج طرح‌های تحقیقاتی با استفاده از مناسب‌ترین ارقام زودبازده و مقاوم به شرایط آب و هوایی آن منطقه سود جست.

 

محمدنژاد کیاسری افزود: چنانچه هر خانوار حضور درختان مثمر را در حیاط های منازل شخصی خود پذیرا باشد به تدریج حفظ و توسعه ماکیان و همچنین مزرعه‌هایی کوچک از سبزیجات دور از ذهن نیست.

 

وی با بیان اینکه این موسسه سعی دارد جدای از کاشت نهال با ارائه مشاوره‌های فنی رایگان تا مدت پنج سال اهالی را با نحوه کاشت و پرورش گونه‌های مثمر کاشته شده آشنا کند، ابراز داشت: پس از مدت کوتاهی جدای از ایجاد فضای سبز پایدار در آن روستا، امکان توسعه کاشت با استفاده از گونه‌های مثمر نیز تقویت می‌شود.

 

استادیار پژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اظهار داشت: نتایج آماربرداری 100 درصد در سال 1392 نشان داد که میزان زنده مانی ارقام «گالا» و دو رنگ سیب به ترتیب برابر با 86 و 82 درصد بوده است.

 

این کارشناس ارشد کشاورزی با بیان اینکه انتخاب گونه‌ها با کمک نقطه نظرات اهالی و بر اساس نتایج تحقیقات تعیین شده است، گفت: در مجموع فعالیت‌های این موسسه می‌تواند به عنوان یک الگوی موفق از مدیریت مبتنی بر توسعه پایدار در ایجاد فضای سبز برای مناطق آموزشی، روستایی و شهری کشور قلمداد شود.

 

روستای پشرت در  100 کیلومتری جنوب شهر ساری از بخش چهاردانگه، دهستان پشتکوه و در حوزه آبخیز آن قرار دارد.

 

پشرت یکی از روستاهای بسیار کهن بخش چهاردانگه است و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال 85 صورت گرفت.

 

این روستا با 42 خانوار دارای 184 نفر جمعیت است که شامل 89 نفر مرد و 95 نفر زن است، همچنین در این روستا 132 نفر باسواد هستند.

 

مشاغل اصلی اهالی پشرت نیز دامداری و کشاورزی است گندم، جو، عدس و گوجه فرنگی از جمله محصولاتی است که در این روستا کشت می‌شوند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.