پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، کرونا با همه بدیمنیهایی که داشت ابتکارها و شیوههایی را به دلیل فشارها و اجبارهایی به وجود آورد تا تلخی آن کمی قابل تحملتر شود.
*نقش معلم در شخصیتسازی
معلمها همیشه از اقشار ارزشمند جامعه بودند و هستند که نقش برجستهای در شخصیتسازی کودکان و نوجوانان دارند و نمایش این ارزشمندی در دوران سخت به شکل برجستهتری نمایان میشود.
سمانه اسدیان ۹ سال سابقه تدریس درس ریاضی را در شهرستانهای فریدونکنار و سیمرغ دارد و در ۳ سال اخیر در شهرستان سیمرغ و در پایههای ششم، هفتم و نهم تدریس میکند.
بیماری کرونا باعث تعطیلی مدارس شد و این تعطیلی برای علاقمندان به آموزش و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان نگرانیهایی را به همراه داشت ولی بسیاری از معلمان با تعهد و دلسوز برای عبور از مانع کرونا و آموزش دانشآموزان چارهاندیشی کردند که سمانه اسدیان یکی از آن معلمان متعهد و دلسوز است.
*جزوه، عکس، فیلم، صوت
وی با اشاره به اینکه فصلها درس ریاضی را به صورت جزوه مینویسم و از جزوه عکس میگیرم و موضوع هر صفحه را در بالای آن قرار میدهم و در زیر جزوهها هم توضیحات را به صورت صوتی بیان میکنم، گفت: فیلم و صدا را با زبان خودم مثل کلاس درس تهیه میکنم و برای دانشآموزان ارسال میکنم.
وی به شرایط مختلف دانشآموزانی اشاره میکند که دارای نِت نیستند و یا به هر دلیل به فضای اجتماعی دسترسی ندارند و می افزود: فیلمها را در فضای اجتماعی «واتس آپ» قرار میدهم و فیلم و فایل صوتی را برای بچههایی که به اینترنت دسترسی ندارند به مسؤولان مدرسه میدهم تا با فلش و لوحفشرده به دانشآموزان منتقل شود.
*تدریس تصویری در دوران کرونایی
اسدیان که به صورت تخصصی، ریاضی تدریس میکند به شرایط خاص این درس اشاره میکند و با بیان اینکه برخی درسها را میتوان با فایل صوتی برای دانشآموزان فرستاد ولی برای ریاضی نمیتوان با فایل صوتی اقدام اثرگذاری کرد و ریاضی نسبت به سایر درسها سنگینتر است و و دانشآموزان باید ریاضی را در شکل، پایتخته، مشاهده معلم در هنگام تدریس ببیند و به صورت ارسال فیلم در دوران کرونایی عمل کنیم.
* فیلم تدریس از کلاس فیزیکی برای همذاتپنداری اثرگذار
وی با بیان اینکه برای تهیه فیلم به مدرسه میروم تا دانشآموزان با مشاهده فضای کلاس و معلمی که با لباس معلمی در حال تدریس است، همذاتپنداری مناسب برای اثرگذاری تدریس داشته باشند، خاطر نشان کرد: در پای تخته فیلم گرفتم و با توجه به ضعف نِت و اینکه برخی بچهها هم نت در منزل ندارند و برای برخی دانشآموزان هم با تأخیر دانلود مواجه هستند، راههای مختلفی را آزمایش کردیم.
این معلم، افزود: وقتی معلم در فضای کلاس تدریس را انجام بدهد حس و حال خاصی دارد و تدریس را برای معلم دلنشینتر میکند و دانشآموزان هم خود را در کلاس حس میکنند که معلم را با لباس فرم میبینند و با توجه به اینکه چند وقت هم به کلاس نیامدند خودشان را در کلاس حس و همذاتپنداری میکنند و یادگیری درس برای آنها راحتتر انجام میشود.
اسدیان با بیان اینکه پیشنهاد میکنم با مدل دیگری به کرونا نگاه کنیم و البته اختلال کرونا در زندگی و آموزش و مشکلات را داریم ولی کرونا، مدل جدید رفتار و زندگی جدید را به ما یاد داد که خیلی از رفتارها و شیوههای کار ما را تغییر داد و ما اگر در دوران تدریس از فضای اجتماعی بیشتر استفاده میکردیم، کارایی تدریس ما بسیار بالاتر میرفت و من به عنوان معلم حاضرم همه روزهای هفته را در کلاس باشم ولی درگیر تهیه و انتقال فیلم به دلیل مشکلات نِت و وضعیت مقصد کار نباشم که این وضعیت بهینهسازی شود.
این معلم به بیان خاطره یک روز تدریس در کلاس درس بدون دانشآموز اشاره میکند و میگوید؛ یک روز از صبح تا ظهر در کلاس حاضر شدم و برای یک فصل چند قطعه فیلم ۲ تا ۳ دقیقه گرفتم ولی از عصر آن روز تا عصر روز بعد وقتم گرفته شد که فیلمهای ۲ تا ۳ دقیقهای را ارسال کنم و باید با فاصله ارسال میکردم تا دانلود توسط دانشآموزان انجام شود و پس و پیش نشود.
اسدیان، گفت: کرونا به ما یاد داد که به سمت آموزش مجازی برویم و امسال بچهها ضرر میکنند و اگر فعالیت الان را در گذشته برای تدریس داشتیم شاهد نتیجهگیری بهتر دانشآموزان بودیم و چند نفر از همکاران ما با لباس فرم مدرسه برای دانشآموزان فیلم تدریس را ارسال میکنند.
*«جور دیگر دیدن» کرونا برای تدریس
تغییر زندگی هر چند با مشکلات و تغییر رفتارهایی همراه است که بسیاری از آن ناخوشایند است ولی در مقابله با کرونا رفتارهایی مشاهده میشود که انگیزه برای کاهش مشکلات و «جور دیگر دیدن» رویدادها را به ما میآموزد.
فعالیت معلمانی مانند سمانه اسدیان نشان داد که آموزش در کرونا تعطیل نیست ولی شیوههای جدید و متفاوتی نسبت به گذشته دارد.
گزارش از عمران اکبرنژاد
/۸۶۰۱۵/ج/و