پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: مکان های مقدس، صرف نظر از ویژگی های قدوسی و معنویتی که دارند، نمایشگاهی از هنر و نمادی از تمدن و فرهنگ اند که گردشگران مذهبی را به خود جذب می کنند. گردشگری مذهبی سالانه ۲۶ درصد از کل جریان های گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است. در ایران نیز جاذبه های اماکن مذهبی که گره خوردگی تعالیم مذهبی با اندیشه وهنر و زندگی ایرانی را به نمایش می گذارد، هنوز جزء اولین الویت های گردشگران داخلی و خارجی است. اما این در حالی است که گردشگری مذهبی در ایران با وجود ۸هزار و۹۱۹ مکان مذهبی مقدس و پتانسیل بسیار مناسبی که برای جذب گردشگران خارجی و داخلی دارد هنوز فاقد ساماندهی تخصصی و متمرکز بوده و درصد ناچیزی از یخش گردشگری مذهبی را به خود اختصاص داده است و مقایسه ایران با سایر کشورهای اسلامی مانند عربستان و عراق حکایت از شکاف عظیمی دارد.
بخش چهاردانگه در زمینه گردشگری مذهبی دارای فرصت های بسار خوبی است اما متاسفانه این فرصت به خوبی شناخته و معرفی نشده است در این مقاله به مهمترین اماکن گردشگری مذهبی در بخش چهاردانگه می پردازیم:
امامزاده شمس الدین کوات
روستای کوات محل دفن امامزاده شمسالدین می باشد. مقبره این امامزاده در زمان قاجار توسط شخصی به نام علیاصغرخان اتابک که مادر آن از اهالی این روستا بوده، احداث شده است. این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که از ۱۱ نسل به این امام برمیگردد و به نام حسن ابومحمد شمسالدین معروف است. این امامزاده جد سیدعمادالدین مدفون در روستای وری چهاردانگه است . نسب این امامزاده به شرح ذیل می باشد سید شمس الدین بن سید برهان الدین حسن بن سید شمس الدین بن سید امین الدین محمد بن سید کمال الدین بن سید محمد بن سید وجیه الدین علی بن ابی علی القاسم بن محمد بن ابی القاسم قاسم الاشجع نقیب طبرستان بن ابو احمد ابراهیم العسکری بن موسی ابی سبحه بن ابراهیم المرتضی بن امام موسی کاظم (ع)
مقبره امامزاده شمسالدین روستای کوات در تاریخ سوم دی ماه سال ۱۳۸۵ به عنوان اثر ملی ایران ثبتشده است.
محمود میرعمالدین
بارگاه ملکوتی امامزاده محمود میر عماد الدین در روستای وری واقع شده است. نام میر عماد الدین محمود است پسر سید عزالدین حسن بن شرف الدین علی بن سید تاج الدین محمد ین سید حسام الدین علی بن سید تاج الدین نزار بن سید شمس الدین بن سید برهان الدین حسن بن سید شمس الدین بن سید امین الدین محمد بن سید کمال الدین بن سید محمد بن سید وجیه الدین علی بن ابی علی القاسم بن محمد بن ابی القاسم قاسم الاشجع نقیب طبرستان بن ابو احمد ابراهیم العسکری بن موسی ابی سبحه بن ابراهیم المرتضی بن امام موسی کاظم (ع)
میر عمادالدین با ۱۸ واسطه به امام موسی کاظم می رسد.(۱- تاریخ مازندران جلد دوم – شایان ص ۱ – ۲- شجره الامجا ء – حسین بنافتی – ۳- تاریخ مازندران ، مهجوری)
در کتب تاریخی اطلاع چندانی از سال تولد و مرحله اولیه زندگی او دردست نیست.
پدر محمود میر عماد الدین
پدر محمود میر عماد الدین سید عزالدین است که در کسوت علمای دین بود و در روستای وری زندگی می کرد و به انجام امور شرعی اشتغال داشت و مردم آن سامان ارادت خاصی به وی داشتند. پس از مرگ وی که در همان روستای وری اتفاق افتاد مردم به پشرش محمود میر عمادلدین گرویدند. مرقد او در این روستا زیارتگاه عاشقان به خاندان عصمت و طهارت است.
میرعمادالدین پس از مرگ پدر با نهایت خلوص و دلسوزی به خواسته های آنها رسیدگی می کرد و در حل مشکلات مردم یار و مددکار آنان بود. در ابتدا میر عمادالدین در فکر ریاست و زعامت نبود و بیشتر به انجام امور دینی می پرداخت و عاملی که باعث شد او را به این پایه بزرگی برساند اتفاق ناگواری بود که در منطقه هزار جریب روی داد.
امامزاده میر افضل
امام زاده میرافضل از نوادگان محمود میر عماد الدین می باشد و مرقد مطهر ایشان در روستای تیله بن واقع شده است.
امامزاده طاهر مزده
این بارگاه در چهل و چهار کیلومترى جنوب خاورى شهر سارى، پس از روستاى شِشْک، و در خارج روستای مزده در میان انبوه درختان آزاد، بر روى تپّه اى مشرف به روستاهاى همجوار واقع است. چشم انداز بقعه فوق العاده زیبا و دیدنى و هواى لطیف و دلپذیر آن، انسان را به این حرم آسمانى جذب مى نماید
تنها شخصیتی که با بقعه موردنظر سازگاری دارد را می توان طاهر ابوالقاسم بن اسماعیل منقذی بن جعفربن عبدالله بن الحسین الاصغربن امام سجاد (علیه السلام) معرفی کردکه مادرش صفیه دختر قاسم بن عبدالله بن حسین الاصغردخترعموی وی بوده است. براین اساس امامزاده طاهرمدفون درروستای مزده مکنی به ابوالقاسم بوده وبا چهارواسطه به امام سجاد (علیه السلام) نسب می رساند.
امامزاده امیر سید علی لنگر
برابر مستندات طبرستان قدیم، تاریخ مهجوری، رساله اسدیه و بحرالانصاب خطی میر محمد علی از سادات جبرئیلی شجره نامه امامزاده میر سید علی به شرح ذیل می باشد.
۱۸-امامزاده امیر سید علی۱۷- بن میر جبرئیل مدفون در تویه دروار دامغان۱۶- بن سید عمادالدین مدفون در وری۱۵- بن عزالدین۱۴- بن شرف الدین۱۳- بن تاج الدین۱۲- بن حسام الدین۱۱- بن نزار۱۰- بن شمس الدین۹- بن حسن۸- بن محمد۷- بن حسین علی۶- بن قاسم۵- بن قاسم۴- بن ابراهیم عسکری۳- بن موسی۲- بن سجه۱- فرزند ابراهیم اصغر فرزند امام موسی کاظم (ع) می باشد.
مرقد امیر علی (سیدعلی) در لنگر در فاصله ۱۳ کیلومتری کیاسر دارای صندوقی به ابعاد درازا ۲۷۵ و پهنا وبلندی ۷۵ سانتیمتر. کار صندوق نوعی قاب و گرهاست که کمتر نظیر آن دیده شدهاست میان هر گره قابی از چوب به پهنای ۳ سانتیمتر کار کردهاند درنتیجه گرهها از هم فاصله گرفتهاند بر گرههای میانین بدنههای شمالی و جنوبی چهار (علی) در چهار جهت مختلف دیده شد.
در سال ۱۳۵۰ شمسی (۱۹۶۷ میلادی) که هیئت corpus از این بنا دیدن کرده بودند در ورودی در جای خود برقرار بودهاست ایشان پس از ذکر فواصل مینویسد ظاهرا هیچیک از فرنگیان پیش از سال ۱۹۶۷ یادی از این محل نکردهاند این مرقد دری کنده کاری دارد که بالای آن کتیبهاست که نامی از درویشی در آن آمدهاست گذشته از این در ورودی صندوق کنده کاری این مرقد نیز قابل بررسی است و تاریخ ۸۲۹ قمری بر آن خوانده میشود.
امامزاده محمد برد
امامزاده ابوطالب دیدو
در پنجاه و یک کیلومترى جنوب شهر سارى و در جاده کیاسر (مرکز بخش چهار دانگه)، خارج از روستاى دیدو در میان جنگلها و باغات روستائیان، بقعه تازه ساختى واقع شده که به امامزاده ابوطالب شهرت دارد.
شخصیّت مدفون در بقعه از نوادگان حضرت سجّاد(علیه السلام)شهرت دارد. در کتب انساب نیز چند سیّد با کنیه ابوطالب که در سارى و منطقه طبرستان سکونت داشته اند دیده شده است، اما از آنجاییکه خفته در این مزار به امام زید نیز شهرت دارد، لذا مى توان چنین استنباط نمود که شخصیّت مدفون در این مزار سیّد أبوطالب زید بن حسین الزیدى بن على بن الحسن الشجرى بن على الاصغر بن عمر الاشرف بن الامام على بن الحسین السّجاد(علیه السلام)باشد که هم کنیه او ابوطالب و هم نام زید را دارد. و هم اینکه او پسر برادر امام حسن بن على الاُطروش ملقّب به ناصرکبیر متوفّاى ۳۰۴ هـ . ق است. بنابراین شهرت بقعه به ابوطالب و امام زید با موارد فوق سازگارى دارد.((مزارات ایران و جهان اسلام)
اطعام دهی در دهه اول محرم در کیاسر
در شهر کیاسر اطعام دهی عمومی در دهه اول محرم با گفتن بسم الله ، بسم الله مهمانان را دعوت می کنند. این رسم به عنوانآئین مذهبی “محرم پلاخوار” کیاسر، به یک اثر معنوی به ثبت میراث فرهنگی رسید. پخت بیش از دو تن برنج در روز غاشورا و حضور مهمانان زیادی ازشهرهای دور نزذیک در این مراسم جلوی ویژه ای به این مراسم می دهد.
موزه معرق قرآنی در کیاسر
خانه موزه معرق قرآنی رضایی کلانتری در شهر کیاسر،در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در اولین روز هفته میراث فرهنگی به صورت رسمی با حضور مدیر کل میراث فرهنگی در شهر کیاسر افتتاح شد.
خانه موزه معرق قرآنی کیاسر متعلق به هنرمند معرق کار اهل این منطقه به نام حاج ‘علیرضا رضایی کلانتری’ است که بیش از ۳۰ سال برای برپایی این مجموعه هنری ارزشمند و معنوی زمان صرف کرد.
مراسم ماه محرم در روستای چهارگانه شویلاشت
روستاهای چهارگانه سرخ ولیک، الیرد، خالخیل و کرسام را شویلاشت می گویند. مراسم متمرکز روز هفتم محرم در روستای سرخ ولیک، هشتم محرم در روستای الیرد، تاسوعا در روستای خالخیل و روز عاشورا در روستای کرسام برگزار میشود.
این مراسم شامل سینه زنی و نوحه خوانی در صبح و برگزاری تعزیه در بعد ازظهر می باشد. در سال های اخیر استقبال با شکوهی از این مراسم صورت می گیرد و از روستاها و شهرهای مختلف مردم در این مراسم شرکت می کنند. پذیرای توسط عموم مردم روستا انجام می گیرد و هر کدام از اهالی در منزل خود غذا یخت می کنند و مهمانان را به منزل دعوت می کنند.
یادمان اولین شهید روحانی دفاع مقدس در روستای ازنی
یادمان شهید حجت الاسلام ولی الله سیلمانی فرد اولین شهید روحانی دفاع مقدس در روستای ازنی واقع شده است. شهید سلیمانی فرد در ۲۲ مهر ۱۳۵۹ در سر پل ذهاب به شهادت رسید اما پیکر مطهر این شهید والامقام تا الان پیدا نشده و به زادگاه خود مراجعه نکرده است.در قبرستان عمومی روستای ازنییادمان این شهید والامقام ساخته شده است.