پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی موزه های استان مازندران + تصاویر

مازندران که از آن به عنوان اولین خاستگاه علویان یاد می شود، با داربودن موزه تاریخ در برخی از شهرهای استان در تعطیلات نوروزی به عنوان یکی از مقصدهای فرهنگ دوستان محسوب می شود.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه:مازندران سرزمین علویان که به اولین خاستگاه تشیع و پذیرش دین اسلام شهره است علاوه بر برخورداری از طبیعت بکر کوه، دشت، دریا، جنگل و کوهستان های مه گرفته به آثار باستانی و قدمت تاریخی ابنه های به یادگار مانده از قرون مختلف نیز معروف است.

 

آثار باستانی و فرهنگی مردمان این مرز و بوم که بسیاری از توانمندی هایشان زیر برگ سبز درختان پنهان شده در موزه هایی جانمایی شده که در ایام تعطیلات نوروزی میزبان مسافران وگردشگران داخلی وخارجی است.

 

گردشگری از سودآورترین فعالیت های اقتصادی است که مستقیم و غیر مستقیم به اقتصاد روستا، شهر، شهرستان، استان و کشور کمک می کند که تحقق این مهم نیازمند فراهم شدن زیرساخت هایی نظیر حمل و نقل و اسکان مسافران و گردشگران است.

 

موزه ها و آثارباستانی نیز یکی از مقاصد مسافران و گردشگران به شمارمی آیند که می توانند کمک شایانی به بخش گردشگری نمایند.

 

موزه تاریخ شهر ساری

 sari

 

sari2

 

عمارت کلبادی که به موزه تاریخ شهر ساری شهره است از سال ۱۳۸۷همزمان با سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز بکار کرد.

 

این موزه از سه بخش مستقل باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی تشکیل شده که بناهای منوچهرخان کلبادی، خانه نظری و حمام وزیری را دربرمی گیرد.

 

بنای حمام وزیری که به موزه مردم شناسی معروف شدهاز یادگاران دوره قاجار محسوب می شود و سال ۱۳۸۱به ثبت ملی رسیده است.

 

موزه تاریخ شهرساری در خیبان انقلاب، محله آب انبار نو، کوچه چهارراه برق واقع شده است.

 

……………………………………………………..

 

موزه تاریخ شهر بابل

 babol

 

بنای موزه بابل به صورت کلاه فرنگی آمیخته با سبک معماری اروپایی در سه طبقه با نام بلدیه در سال ۱۳۰۴احداث و سال ۱۳۵۴به ثبت ملی رسیده است.

این موزه در خیبان مدرس، چهارراه شهرداری واقع شده است.

 

……………………………………………………..

 

موزه تاریخ آمل

 

 amol1

 

amol2

 

موزه تاریخ آمل شهر هزار سنگر سال۱۳۱۵با نام اداره مالیه(دارایی) تاسیس و تاپایان سال ۱۳۸۷نیز به همین طریق کاربرد داشته است و از سال ۱۳۸۹به عنوان موزه تغییر کاربری داده است.

 

این موزه که برخی از اشیای تاریخی با قدمت هزاره سوم قبل از میلاد مسیح را در کنار بخش های باستان شناسی، مردم شناسی و  اسنادتاریخی ایران و مازندران در خود جای داده در خیابان امام رضا(علیه السلام)،‌جنب پل دوازده چشمه و پل معلق واقع شده است.

 

……………………………………………………..

 

موزه دریایی مازندران

 nooshar1

 

nooshar2

 

موزه دریایی مازندران در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان به سمت غرب، در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان در فضایی به وسعت حدود ۱۰۰ متر مربع واقع شده است.

 

تصاویری از بندر نوشهر، اعضای گارد بندر، عکسی از تیم تجسس و نجات بندر، عملیات لایروبی توسط شناورهای ارس و خزر، تصویر قدیمی جمعی از کارکنان گارد، موتورخانه برق، دستگاه پرس تعمیرگاه، اولین ساختمان اداری بندر، تخلیه بار از شناور و مراحل ساخت بندر از سال ۱۳۰۹- ۱۳۱۸و ماکت کشتی های قدیمی و تاریخی در این موزه جانمایی شده است.

 

……………………………………………………..

 

موزه نیما « پدرشعر نو »

 nima1

 

nima2

 

 

علی اسفندیاری شهره به نیما یوشیج«پدرشعر نو» در خانه ای به یادگار مانده ازدوران قاجار در هفت کیلومتری بلده نور می زیست که عمده مصالح خانه از خشت، گل و چوب و همراه با گچبری های چشم نواز است.

 

خانه نیما که آرامگاه این شاعر پرآوازه مازنی است سال ۱۳۷۳به همت میراث فرهنگی مازندران خریداری شده و در سال ۱۳۷۵در فهرست آثارملی کشور جانمایی شد.

 

……………………………………………………..

 

موزه مردم شناسی آلاشت

 

 alasht1

 

alasht2

 

موزه مردم شناسی آلاشت خانه پدری و زادگاه رضاشاه پهلوی در دو طبقه به سبک معماری بومی بناشده است.

 

این موزه که با خشت خام و بام شیروانی احداث شده و در سال۱۳۴۸به ثبت ملی رسیده در سوادکوه مازندران واقع شده است.

 

……………………………………………………..

 

موزه مردم‌شناسی کندلوس

 

 kandolos 2

 

kandolos1

 

موزه مردم‌شناسی کندلوس در روستای کندلوس چهارهزار ساله در دل کوهستان های البرز جانمایی شده است.

 

 این مجموعه فرهنگی بین سال های ۱۳۵۹-۱۳۶۷  به همت «علی اصغر جهانگیری» که خود متولد این روستا است با الهام از داستان‌های شاهنامه فردوسی، احداث گردید. همه آثار این موزه کلکسیون شخصی آقای جهانگیری است. این کلکسیونرمازنی از کودکی به جمع آوری اشیاء قدیمی علاقه داشت و یکی از سرگرمی‌هایش خرید اشیاء قدیمی از پیرها و قدیمی ترهای این روستا و روستاهای اطراف بوده است.

 

……………………………………………………..

 

موزه مردم شناسی رامسر

 

ramsar1

 

ramsar2

 

موزه مردم شناسی رامسر سال ۱۳۸۹به همت «عیسی خاتمی» دبیربازنشسته با مجوز رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری کشور در محوطه کاخ موزه رامسر احداث شده است.

 

……………………………………………………..

 

کاخ موزه رامسر

 kakh1

kandolos 2

 

مجموعه باغ و کاخ مرمردرسال۱۳۱۶ به دستور رضا شاه پهلوی بنا شدو در سال ۱۳۷۸به ثبت ملی رسید.

 

این موزه با باغ های گیاه شناسی و پرورش و نمایش گونه های گیاهی منحصر به فرد از ادوار مختلف علاوه بر فرهنگ دوستان میزبان علاقه مندان به گل و گیاه نیز است.

 

……………………………………………………..

 

سایت موزه بین المللی گوهرتپه

 gohar1

 

gohar2

 

شهر باستانی گوهرتپه متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح در دو کیلومتری رستم کلا شهرستان بهشهر واقع شده که در دوران عصر آهن متروک شده است.

 

گوهرتپه از اواخر دوران نوسنگی ۶هزارسال پیش بتدریج از حالت یک روستا خارج شده و در مسیر رشد و توسعه به صورت یک شهر در هزاره سوم ق.م۵هزارسال پیش ظاهر شد.

 

……………………………………………………..

 

سایت موزه وستمین چهاردانگه

 

vestemin (3)

 

محوطه باستانی وستمین چهاردانگه ساری به شماره ۳۱۳۳۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد. اوایل سال ۱۳۹۴ در جریان عملیان حفاری برای انتقال خطوط لوله گاز از دامغان به نکا در مرتع لت سر واقع در روستای وستمین  چهاردانگه ساری این محوطه باستانی نمایان شد . بعد از انجام تحقیقات و کاووش محوطه وستمین و بقایای گورستان دراین محوطه ، قدمت این محل به دوره اشکانی مشخص شد . با انجام حفاری و پژوهش دراین مجموعه ابزار های جنگی ، سفالینه ، سر نیزه ، انواع جواهرات و اشیاء تزیینی و گورهای دخمه ای یافت شد . با اعلام سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور ، محوطه باستانی وستیمن چهاردانگه ساری به عنوان سایت موزه اعلام شد.پیش ازاین مازندران یک سایت موزه گوهر تپه بهشهر داشت .با توجه به آثارکشف شده در محوطه وستمین چهاردانگه ساری این فضا و بستر برای عرضه میراث کهن جامعه ما وجود دارد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.