پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی شهر چابهار، شهر چهار بهار ایران+تصاویر

چابهار در جنوب شرق ایران، جایی که دریای عمان به اقیانوس هند می‌پیوندد، واقع ‌شده است.

0
+
پایگاه خبری چهاردانگه: چابهار در جنوب شرق ایران، جایی که دریای عمان به اقیانوس هند می‌پیوندد، واقع ‌شده است. این هم‌جواری با دریا، نزدیکی به مدار رأس‌السرطان و قرار گرفتن در مسیر بادهای موسمی شبه‌ قاره هند و جبهه‌های استوایی موجب شده ‌است که چابهار آب‌و‌هوایی گرمسیری معتدل با رطوبت نسبی داشته باشد. این منطقه گرم‌ترین نقطه کشور در زمستان و خنک‌ترین بندر جنوبی ایران در تابستان است. به‌طور کلی چابهار دارای کمترین تغییرات آب و هوایی طی چهار فصل سال است و میزان رطوبت تنها در دو ماه اردیبهشت و خرداد بالا می‌رود. آب ‌و هوای همیشه ‌بهاری و معتدل سبب شد تا آن را چابهار بنامند.

 


 

 
رودخانه حفاظت شده باهوکلات یکی از پر آب‌ترین رودهای بلوچستان بوده که در منتهی‌الیه گوشه جنوب شرقی کشور، مرز ایران و پاکستان قرار دارد. این رودخانه زیست‌گاه تمساح ایرانی با نام گاندو بوده که دارای ارزش ملی و بین‌المللی است. طول بدن تمساح‌های این رودخانه به ۴ متر می‌رسد و از بازماندگان خزندگانی است که حدود ۲۶۵ میلیون سال پیش می‌زیسته‌اند. در روز سوم سفر این گاندوهای زیبا را خواهیم دید.
 


 

جایی که از زمین گل پرتاب می‌شود؟!
 
تپه‌های گل‌فشان یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد در دنیاست. سه تپه کوچک گل‌فشان به ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ متر در شمال غربی چابهار و در ۲۰ کیلومتری روستای کهیر، وجود دارد که دو تا از آن‌ها چندین سال پیش خاموش شده و سومین آن‌ها هنوز کاملاً فعال بوده و از آن گلی سرد و طوسی‌رنگ بیرون می‌ریزد. ما در روز پنجم سفر از این جاذبه بازدید خواهیم کرد .
 


 

!
کوه‌های مریخی یا مینیاتوری به‌موازات دریا از منطقه کچو تا نزدیکی‌های خلیج گواتر کشیده شده‌اند. این کوه‌های زیبا با اشکال و احجام متنوع و جذاب یکی از پدیده‌های ژئومورفولوژی منطقه چابهار است که در هیچ کجای ایران به ‌چشم نمی‌خورد. یکی از مناطقی که در روز ششم سفر خواهیم دید همین کوه‌های زیباست.
 


 

!
با نزدیک شدن به سواحل دریای جنوب، آنچه نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند نوعی ترکیب گیاهان است که به‌صوت نیمه شناور بین ساحل و دریا کشیده شده است. این جنگل‌های غرق آب با موقعیت ویژه خود به جنگل‌های جزر و مدی، جنگل‌های مانگرو یا حرا معروف هستند. در هنگام مد تنها تاج درخت‌ها بالاتر از سطح آب شور دریا دیده می‌شود و بقیه اندام‌های درختان در زیر آب از دیده پنهان است. روز ششم سفر به این جنگل‌ها سری خواهیم زد.
 


 

 
در روزهای مختلف سفر، سواحل بکر و زیبایی را خواهیم دید که آرامشی وصف ناپذیری را در کنار آنها تجربه می‌کنیم. بندر قدیمی و سواحل شنی روستای تیس، ساحل صخره‌ای پزم، خلیج گواتر، سواحل صخره‌ای دریای عمان، قایق‌سواری در ساحل دریای عمان از جمله آنها است.
 

 

در روز هشتم سفر، بازمانده‌ی ارگ تاریخی بم را به‌اتفاق خواهیم دید.
 


 

سایر جاذبه ها
شهر زاهدان، بازار رسولی زاهدان، غارهای سه‌گانه تیس، تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها، قلعه پرتغالی‌ها، گشت و خرید سوغات از منطقه آزاد چابهار، مزرعه و باغات موز، قلعه ناصری ایرانشهر، نخلستان‌های رودخانه دامن، دورنمای قله تفتان، بازار قدیمی ایرانشهر، قلعه بمپور، مراسم موسیقی دونلی‌نوازی بلوچی و درخت انجیر معابد از دیگر جاذبه‌های سفر ما خواهد بود.
 

 

 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.