پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی ارقام جدید برنج پرمحصول به نام دانشمندان هسته‌ای در ساری

رئیس پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه کشاورزی ساری از معرفی ۲رقم جدید برنج پرمحصول به شالیکاران خبر داد و گفت: رقم های جدید برنج به نام های شهیدان هسته ای ‘روشن’ و ‘شهریار’ نام گذاری شده است.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: رئیس پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه کشاورزی ساری از معرفی ۲رقم جدید برنج پرمحصول به شالیکاران خبر داد و گفت: رقم های جدید برنج به نام های شهیدان هسته ای ‘روشن’ و ‘شهریار’ نام گذاری شده است.

قربانعلی نعمت زاده روز سه شنبه  با اظهار اینکه ارقام جدید با همکاری سازمان انرژی اتمی و با استفاده از پرتو تاپی و اشعه گاما تولید شده است، افزود : این ارقام برنج ۲۰ تا ۲۵ روز زودتر نسبت به ارقام پرمحصول معرفی شده گذشته ، برداشت می شود.

وی مقاوم بودن به بیماری بلاست و آفت کرم ساقه خوار را از دیگر ویژگی های این ارقام جدید عنوان کرد و بیان داشت: افزایش عملکرد تولید در هکتار از دیگر مزیت های این ارقام هستند.

وی با اشاره به این نکته که پس از گذشت هشت سال این ۲ لاین جدید بر گرفته از ارقام ندا و نعمت به دست آمده است،گفت: ۲رقم جدید برنج به پاس زحمات شهیدان دانشمندان هسته ای از جمله شهید مصطفی احمدی روشن به نام ‘روشن’ و شهید مجید شهریاری به نام ‘شهریار’ نامگذاری شد.

نعمت زاده در مورد تکنولوژی تولید این ارقام گفت : این ارقام با پرتو دهی اشعه گاما از چشمه کبالت ۶۰ با دز ۲۰۰ گری روی ۲۰ رقم محلی کیفی و رقم های پرمحصول شمال کشور با هدف دستیابی به لاین های برتر موتانت زودرس و پاکوتاه و همچنین با عملکرد بالا و کیفیت مطلوب در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری توضیح داد: رقم روشن از پرتودهی رقم نعمت بوده و دارای ارتفاع ۶۷/۱۰۹ سانتی متر است که نسبت به ورس ( خوابیده شدن ) مقاوم بوده و برای برداشت مکانیزه مناسب است.

نعمت زاده اظهار داشت: این رقم از نظر طول دوره رشد ۱۲۲ روز از بذرپاشی تا برداشت متوسط رس بوده و حدود یک هفته تا ۱۰ روز زودتر از والد خود (نعمت) می رسد.

وی گفت: به لحاظ داشتن تولید بیش از ۸ تن در هکتار حدود یک تن بیشتر از والد خود (نعمت حدود ۷ تن در هکتار ) عملکرد دارد.

وی درمورد برنج شهریار گفت این رقم از پرتودهی رقم آمل ۳ بوده و دارای ارتفاع ۱۱۲ سانتی متر بوده و حدود ۱۵ تا ۲۰ روز زودتر از والد خود ( آمل ۳) خود رسیده و دارای عملکرد ۷ تن در هکتار است.

نعمت زاده با اظهار اینکه این ارقام در مزرعه پژوهشی پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری مورد آزمایش قرار گرفته است، گفت: مرتضی اولادی ، عمار قلی زاده ، عمار افخمی قادی، علیرضا بابایی و مهندس امیر ضیایی در اجرای این پروژه از سوی دانشگاه همکاری داشتند.

وی گفت: همچنین مهندسان مسعود رحیمی، کامران مظفری و بهنام ناصریان از سازمان انرژی اتمی نیز در تولید و معرفی این ارقام با دانشگاه همکاری داشتند.

مازندران ۲۳۰ هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که سالانه بیش از ۹۵۰ هزار تن برنج سفید در استان تولید می شود.

درحال حاضر بر اساس آمارسازمان جهاد کشاورزی مازندران بیش از ۷۰درصد زمین های شالیزاری استان زیر کشت ارقام کم محصول طارم محلی و هاشمی می رود که دارای عملکرد حدود سه و نیم تن شلتوک د رهکتار هستند.

طرح خوداتکایی تولید برنج با حمایت از کشت برنج در استان های مازندران و گیلان از سه سال گذشته دردولت تدبیر و امید شروع شده است، بطوریکه طرح های تسهیلات مکانیزاسیون ،تسطیح و یکپارچه سازی اراضی ، ساماندهی و نظارت بر بازار عرضه برنج ، کنترل و نظارت بر واردات ، ممنوعیت واردات در زمان برداشت و عرضه برنج داخلی و واردات بر اساس نیاز واقعی کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.