پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معاون استاندار خواستار ساخت شبکه ریلی محلی در مازندران شد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، مهدی رازجویان روز پنجشنبه در آیین معارفه مدیرکل جدید راه آهن شمال در ساری گفت: ساخت شبکه ریلی محلی از جمله خط دوم ریلی ساری- قائمشهر می تواند نقش مهمی در ایمنی تردد بین شهری داشته باشد.
وی افزود: گسترش شبکه ریلی محلی مهم ترین راهکار برای افزایش سطح ایمنی تردد و جا به جایی مسافر است و این موضوع در مازندران که به خاطر گردشگرپذیری با ترافیک سنگین جاده ای مواجه است می تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

طرح دو خطه کردن خط آهن ساری به قائمشهر در چارچوب ایجاد شبکه ریلی محلی از سال گذشته در دستور کار راه آهن شمال قرار است. این طرح قرار است با سرمایه‌گذاری و مشارکت استانداری انجام شود به این صورت که زیرسازی خطوط را استانداری انجام دهد و روسازی توسط راه آهن شمال انجام شود.

راه آهن شمال پیش از این اعلام کرده بود که مطالعه خطوط رشت به ساری و آمل به قائمشهر به عنوان یک شبکه ریلی محلی دیگر نیز در دست مطالعه است که عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

ایجاد شبکه ریلی محلی در کنار قطارهای ایمن و پرسرعت حومه ای از جمله خدمات مهم و پرطرفدار حمل و نقل ریلی مسافربری در مناطق مختلف جهان بویژه کشورهای توسعه یافته محسوب می شود و به همین دلیل هم ناوگان ریلی سهم بالایی در جا به جایی مسافران میان شهرهای مختلف و همچنین از کلانشهرها به شهرها و شهرکهای اقماری بر عهده دارند.

در حال حاضر در ایران شبکه ریلی محلی بیشتر در قالب قطارهای حومه ای برای کلانشهرها با هدف رفتن کارکنان دستگاههای مختلف دولتی و بخش خصوصی به محل کار و برگشت به خانه فعالیت دارند و نقش شبکه ریلی محلی برای جا به جایی مسافر میان شهرها ضعیف است.

حرکت به موقع و منظم ، سرعت زیاد و حداقل توقف در ایستگاه بین ‌راهی از ویژگیهای قطارهای حومه ای و شبکه ریلی محلی است.

هم اکنون در ۱۰ استان تهران، البرز، قزوین، قم، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، لرستان، مازندران و گلستان قطارهای حومه ای فعالند.

تسریع در برقی سازی راه‌آهن شمال 

معاون استاندار مازندران همچنین در این جلسه بر ضرورت شتاب بخشی به برقی سازی راه آهن شمال تاکید کرد و گفت که این کار نقش مهمی در توسعه این استان دارد.

رازجویان با تاکید بر این که راه آهن باید با جدیت بیشتری برقی سازی راه آهن شمال را سرعت ببخشد، افزود: افزایش میزان جابه جایی بار و مسافر از مزیت های برقی شدن راه آهن شمال است.

برقی سازی راه آهن شمال با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از محل تسهیلات اعتباری روسیه تیر ماه سال گذشته شروع شد و مدت اجرای این طرح حدود ۴۰ ماه اعلام شد.
عملیاتی شدن این طرح آمار جابه جایی مسافر و بار در این مسیر را به دو برابر و از ۵۰۰ هزار مسافر در سال به یک میلیون نفر و بار نیز از ۲.۵ میلیون تن به هفت میلیون تن خواهد رساند.

راه آهن شمال یکی از شبعه های راه آهن سراسری کشور است که در سال ۱۳۰۶ شروع و در سال ۱۳۱۶ نخستین فاز آن راه اندازی شد.
این مسیر از گرمسار در استان سمنان شروع و در گرگان در استان گلستان ختم می شود که در مجموع ۳۵۵ کیلومتر از شبکه ریلی کشور در این مسیر است و پل ورسک به عنوان یکی از شاهکارهای تاریخی در این محور ریلی قرار دارد.

شروع مرمت شبکه ریلی با ۱۵۰ میلیارد ریال 
مدیرکل جدید راه آهن شمال هم در این مراسم برنامه اولویت دار خود را مرمت ۶.۵ کیلومتر از شبکه ریلی خسارت دیده ناشی از سیل سال جاری در محور پل سفید – زیراب بیان کرد و گفت: برای اجرای این طرح حدود ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است.
خدایار طالبی افزود : در دوره مدیریت جدید راه آهن شمال کیفی سازی زیرساخت ها و برنامه های توسعه ای در دست اجرا همانند گذشته پیگیری می شود تا این شبکه ریلی به جایگاه اصلی خود برسد.
وی تایید راه آهن شمال از سوی یونسکو به عنوان یک اثر تاریخی اظهار داشت: در حال حاضر بازرسان یونسکو در منطقه حضور دارند و سرگرم مستند سازی این اثر تاریخی هستند و بزودی نیز این اثر تاریخی به ثبت جهانی می رسد.

در پایان این مراسم با قدردانی از یوسف گران پاشا مدیرکل سابق راه آهن شمال که حدود هفت سال در این سمت اشتغال داشت، خدایار طالبی که پیشتر معاونت راه آهن شمال را بر عهده داشت با حکم مدیرعامل شرکت راه آهن ایران به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.
۶۹۸۲/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.