پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مصونیت روحی و روانی نسل آینده با”یوگای خنده”

0

مربی مازندرانی یوگای خنده گفت: نسل کودک و نوجوان خودمان را از طریق”یوگای خنده”در برابر انواع آسیب‌های روحی و روانی بیمه کنیم.

مهشید کیاکجوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه”یوگای خنده”تلفیقی از خنده دیافراگمی و بازی گوشی‌های کودکانه است، اظهار کرد: دانشمندان زیادی تحقیقات گسترده‌ای روی خنده انجام دادند و تنها کسی که این تحقیقات را به صورت کامل عملی کرد”مادام کاتاریا”بود و در سال  ۱۹۹۵ این تحقیقات گسترده را عملیاتی و یوگای خنده به وجود آمد.

وی تصریح کرد: این محقق هندی در ابتدا با ۵ نفر و به صورت باشگاه خنده کار را شروع می‌کند و کم کم بر این تعداد افزوده می‌شود.

مربی مازندرانی یوگای خنده با بیان اینکه هندی‌ها انسان‌های محفوظ به حیایی بودند و باعث شد کیفیت لطیفه‌های تعریف شده کم کم پایین آید، گفت: طی تحقیقات انجام شده مشخص شد که بدن انسان متوجه خنده واقعی از مصنوعی نمی‌شود و فهمیدند کودکان ۳۰۰ برابر بیشتر از بزرگسالان شاد هستند و می‌خندند.

کیاکجوری خاطرنشان کرد: به همین علت به جای لطیفه‌گویی به بازی‌های کودکانه می‌پردازیم چراکه صرفاً خندیدن برای بدن انسان مفید نیست بلکه باید در کنارش تنفس‌هایی هم صورت بگیرد و بر این اساس خانم “مادان کاتاریا” پیشنهاد می‌کند تنفس‌های یوگا در بین تکنیک‌های این خنده گذاشته شود و«باشگاه خنده»به باشگاه”یوگای خنده”تبدیل و سپس مدرسه و دانشگاه یوگای خنده راه‌اندازی می‌شود.

وی تأکید کرد: ما به دنبال صرفاً خندیدن نیستیم بلکه می‌خواهیم به خیلی چیزها برسیم و اینکه خنده چه کمکی می‌تواند به ما بکند و چگونه می‌توانیم زندگی خوبی از همه نظر داشته باشیم.

مربی مازندرانی یوگای خنده با اشاره به اینکه باید ذهنیت‌های منفی را مثبت کنیم، عنوان کرد: این کار به مرور انجام شدنی است و می‌توان ضمیر ناخودآگاه را از حالت منفی به مثبت تبدیل کرد و این کار نیاز به همت و پشتکار داشته که به‌صورت گروهی بسیار سریع‌تر جواب می‌دهد.

کیاکجوری بیان کرد: با خنده‌هایی که از روی مسخره کردن یا مضحکه باشد، مخالف بوده و ما به دنبال بازی‌ گوشی‌های کودکانه هستیم.

وی لطیفه تعریف کردن را موجب درگیر شدن ذهن بر روی کلید واژه‌های منفی دانست و گفت: ما می‌خواهیم بدون هیچ بیان و حرفی، بی‌دلیل  بخندیم و شاد باشیم و اوایل شاید مصنوعی به نظر برسد و از خنده دیگری خنده‌مان بگیرد اما به مرور به صورت ناخودآگاه در رفتارمان پدیدار شده و عادت مثبت می‌شود و انسانی شاد می‌شویم.

مربی مازندرانی یوگای خنده یادآور شد: در جامعه ما کمتر تخلیه‌های عصبی و روانی داریم و به همین علت بیماری‌های مختلف با منشأ روحی و روانی را شاهد هستیم بنابراین باید انرژی‌های مثبت را جذب کنیم تا بتوانیم احساس خوشی همراه با زندگی شاداب و سالمی داشته باشیم.

کیاکجوری افزود: معمولاً همیشه به بیرون بدن خودمان توجه داریم در حالی‌که توجه به ذهن، می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرد و آرامش و نشاط همیشگی را به ارمغان بیاورد.

وی با اشاره به اینکه در عصری زندگی می‌کنیم که تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت رو به جلو است و ما باید بسیار سریع‌تر به آن رسیده و با آن هم‌ مسیر شویم، اظهار کرد: از مسئولان انتظار داریم تا فضای کاری برای یوگای خنده و جامعه هدف در اختیار بگذارند چراکه می‌خواهیم به میان انسان‌هایی که به نوعی دچار افسردگی‌های پنهان هستند، فرزندان طلاق، خانواده‌هایی که از اعتیاد آسیب دیدند و به نوعی خیلی چیزها را از دست دادند، برویم و آن‌ها را از حالت احساس جدا شدگی از جامعه خارج کرده و سرزندگی و شادابی همراه با اعتماد بنفس دائمی را برگردانیم.

مربی مازندرانی یوگای خنده تصریح کرد: مدارس یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جامعه هدف برای”یوگای خنده”می‌تواند، باشد تا نسل کودک و نوجوان خودمان را از طریق«یوگای خنده»در برابر انواع آسیب‌های روحی و روانی بیمه کنیم و افرادی سالم و همیشه شاداب با نگرش مثبت را برای جامعه فردایمان تحویل دهیم.

کیاکجوری گفت: مسئولان شهرستانی می‌توانند در این زمینه کمک کنند تا هم این شادابی‌ها به خانواده دانش‌آموزان منتقل شود و هم جامعه آینده، دارای نگرش حداکثر مثبت و با نشاطی داشته باشد چراکه شادابی جامعه، در حقیقت کاهش قابل توجه بزهکاری را در پی دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.