پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مشکلات روستای ازنی

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: روستای ازنی،در 60 کیلومتری جنوب ساری و 12 کیلومتری کیاسر، مرکز بخش چهاردانگه در دامنه کوهی به نام ازنی کوه واقع شده است. آبندان پله در نزدیکی این روستا واقع شده است. وجود قلعه تاریخی در جنوب روستا حکایت از قدمت کهن آن می‌باشد.

روستای ازنی دارای آب لوله کشی، مدرسه ابتدایی، حسینیه، مسجد، برق و مرکز تلفن می‌باشد. با این حال مردم تلاشگر این روستا از کمبودهایی شدید در رنج می‌باشند. همین کمبودها عامل  مهم  مهاجرت جوانان از روستا به شهرهای دور و نزدیک می‌باشد.

مشکلات روستا:

1- عدم اجرای طرح هادی: طرح هادی در روستای ازنی اجرایی نشده است و کوجه و خیابان‌های باریک با مشکلات عدیده می‌باشد. طرح هادي روستايي طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود ، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی ، تولیدی ، تجاری و کشاورزی ، و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می نماید.

2- فرسوده بودن لوله کشی آب و هدر رفت زیاد آب. نزدیک به 30 سال از لوله کشی آب در روستای ازنی می‌گذرد به علت اینکه آبرسانی محل تحت پوشش اداره آب و فاضلاب روستایی نیست توجه چندانی به آن نمی‌شود و به علت فرسوده بودن شبکه آب، آب زیادی به هدر می‌رود. با توجه به اینکه سلامت مردم مستقیما با آب شرب در ارتباط است،بهسازی لوله کشی آب محل بسیار ضروری می‌باشد.

3- عدم احداث جاده بین مزارع: یکی از مشکلات عمده کشاورزان روستا عدم ایجاد جاده بین مزارع می‌باشد. در زمینه جاده بین مزارع باید کشاورزان محل همکاری لازم را داشته باشند تا حداقل راههای قدیمی مجدد احیا شود. اگر به جاده بین مزارع توجه نشود در آینده نزدیک شاهد مشکلات زیادی بین اهالی خواهیم بود.

اهمیت احداث و توسعه جاده های دسترسی بین مزارع  باعث کاهش هزینه های تولید و سهولت در حمل ادوات و محصولات کشاورزی و حمل نهاده های کشاورزی شامل بذر و کود و علفکش ها و سموم و دسترسی به بازار مصرف از جمله مزایای طرح احداث و توسعه جاده های بین مزارع است

4- عدم آسفالت جاده ازنی به الندان. اگر این جاده آسفالت شود فاصله بین روستای ازنی و روستاهای اطراف را به کیاسر و مرکز بخش نزدیکتر می‌کند و به علت اهمیت این جاده که به آبندان پله متصل می‌شود رونق گردشگری را در روستای ازنی به همراه خواهد داشت.

5- عدم احداث خانه بهداشت. اکثر روستاهای چهاردانگه از خانه بهداشت برخوردار هستند اما روستای ازنی فاقد خانه بهداشت می‌باشد. برای تزریق آمپول یا گرفتن فشار خون  پیرمردان و پیر زنان روستا مجبور به رفتن روستای مازارستاق می‌باشند.

7- بهسازی شبکه برق: برق رسانی در روستای ازنی نزدیک به 40  سال پیش اجرایی شده است و نیازمند بهسازی شبکه برق می‌باشد. به خصوص روشنایی معابر از اهمیت فوق‌العاده ای برخوردار است.

8- نبود زمین ورزشی: یکی از کمبودهای که شدیدا جوانان روستا را رنج می دهد، نداشتن زمین ورزشی می‌باشد. در چند سال گذشته جوانان پیگیر ایجاد زمین فوتبال در محل بودند. با توجه به اینکه زمین مورد اشاره جزء زمین های  منابع طبیعی بود با انتقال زمین به اداره تربیت بدنی مخالفت شد و اکنون جوانان روستا هیچ مکانی برای ورزش ندارند.

9- عدم ساماندهی آب‌های سطحی، چشمه‌ها، فاضلاب روستا،  عدم جمع آوری زباله، عدم گازرسانی،  رها شدن نیمه کاره غسال خانه، عدم تکمیل یادمان شهید سلیمانی فرد اولین شهید روحانی دفاع مقدس کشور بخش دیگری از مشکلات روستای ازنی می‌باشد.

سال آینده یادواره  شهدای بخش چهاردانگه به میزبانی روستای ازنی برگزار می‌شود. روستای ازنی زادگاه شهید حجت الاسلام ولی الله سلیمانی فرد اولین شهید روحانی دفاع مقدس می‌باشد. مسئولین محترم همت نمایند تا فرصت باقی مانده بخشی از کاستی های محل را جبران نمایند.  این وضعیت روستای ازنی شایسته زادگاه اولین شهید روحانی دفاع مقدس نیست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.