پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مشکلات اجرایی طرح تنفس جنگل همچنان چشم انتظار راهکار

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، ایده تنفس جنگل‌های شمال در برنامه ششم توسعه در سال ۹۵ تهیه و در سال ۹۶ وارد مجلس شد تا برای یک دوره چهار ساله از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ اجرا شود. در ماده ۴۸ توقف و بهره‌برداری از جنگل‌ها مطرح شد و نیز در این برنامه ماده ۳۸ آن با چند بند و تبصره که قانون برنامه ششم در مجلس تصویب شد دولت را مکلف به اجرا کرد.

در یکی از بندهای ماده ۳۸ عنوان شده که همه طرح‌های جنگلداری باید تا پایان سال سوم اجرای طرح برنامه ششم به‌تدریج متوقف بماند.

با وجود این برنامه و مصوبه مجلس، وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد که باید همه طرح‌های جنگلداری از همان سال اول یعنی سال ۹۶ متوقف شود.

طی برنامه ششم زراعت چوب و یا واردات چوب به عنوان اصلی ترین تأمین کننده نیاز صنایع چوبی باید اجرا می‌شد زیرا کارخانه‌های چوب و کاغذ که از قدیمی ترین صنایع استان مازندران نیز به شمار می‌روند به چوب نیاز داشتند و از طرفی نیز کارگران و کارخانه‌ها باید اشتغال و اقتصاد را فراهم می‌کردند.

با وجود اینکه طرح تنفس جنگل های شمال کشور موثر و حافظ محیط زیست به نظر می‌رسد؛ اما در عمل با مشکلات فرارانی روبرو شد.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، حال در راستای حل مشکلات طرح تنفس جنگل روز چهارشنبه حمید رضا عدل، معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور، در راس تیمی از این سازمان برای بررسی نحوه اجرا و پیامدهای طرح کاهش برداشت از جنگل های شمال کشور در مازندران حضور یافت و پس از بازدید از برخی عرصه ها و واحدهای تولیدی استان در جلسه ای به همین منظور حضور یافت.

مشکلات اجرا طرح تنفس جنگل در مازندران تعیین تکلیف شود

استاندار مازندران با اشاره به اینکه اجرای طرح تنفس جنگل مشکلات بسیاری را برای صنایع چوب و کاغذ استان وارد کرده است، خواستار تعیین تکلیف و حل اجرای ان در عرصه‌های جنگلی استان شد.

احمد حسین زادگان در این جلسه با اشاره به اینکه اجرای طرح تنفس جنگل نیازمند اجرای طرح‌های دیگری به موازات آن است تا صنایع مرتبط در تأمین مواد اولیه خود دچار مشکلات کنونی نباشند، افزود: برای حل مسائل و تبعات ناشی از اجرای طرح کاهش برداشت از جنگل باید اقدامات عملی در سطح ملی انجام گیرد.

وی تاکیدکرد: حرکت به سمت وضعیتی که اجرای درست این طرح را میسر و مشکلات صنایع را رفع نماید، باید دستگاه‌های ملی متولی با در نظر گرفتن استعدادها و ظرفیت‌های هر منطقه، زمینه اجرای طرح‌های یاد شده بویژه زراعت چوب را فراهم آورند.

استاندار مازندران، با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته در مذاکره با وزیر جهاد کشاورزی؛ مسائل این بخش را نیز با ایشان در میان گذاشته ام، یادآور شد: امیدوارم طرح‌های جایگزین و برنامه‌های کوتاه و درازمدت در این راستا با تأمل و دقت بیشتری و منطبق با ویژگی‌های هر استان تدوین و نهایی شود.

معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اجرای طرح تنفس جنگل از ۲ سال پیش در دستور کار قرار گرفته است، گفت: برخی واحدها هم اکنون برای تأمین مواد اولیه دارای مشکل هستند که باید در یک برنامه کوتاه و دراز مدت حل شود

حمید رضا عدل افزود: پیشتر مقرر شد که برخی مذاکرات در سطح ملی با وزارتخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت هم برای رفع موانع واردات مواد اولیه و هم گسترش و افزایش سطوح تحت پوشش زراعت چوب با تسهیلات و واگذاری اراضی مستعد برای این طرح بویژه برای صاحبان صنایعی که متضرر شده اند، صورت گیرد تا گام‌های مؤثرتر برای اجرای طرح تنفس جنگل برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه در قانون برنامه؛ طرح جایگزین نیز برای این موضوع پیش بینی شده است، یادآور شد: سازمان مراتع پیش نویس این طرح را آماده نموده که نیازمند بررسی بیشتر می‌باشد و سازمان برنامه این طرح را برای در میان گذاشتن با استان‌ها برای تخصیص امکانات بیشتر در طرح جایگزین از سازمان مراتع خواستار شده است.
گفتنی است این تیم برای بررسی مسائل یاد شده فردا در استان شمالی گیلان حضور خواهد یافت.

استان مازندران دارای بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکنار اراضی جنگلی و مرتع است که بیشترین میزان پوشش جنگلی کشور را داراست.

/ ‏۱۸۹۹/‏۷۳۳۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.