پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مشارکت بخشداران در اجرای طرح مازندران پاک ضروری است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، طرح میراث ماندگار و مازندران پاک یکی از ایده‌های استاندار مازندران است که نقطه امیدی در پاک کردن چهره استان از زباله است که سالیان سال این سرزمین سبز را آلوده خود کرد.

این طرح یکساله با هدف زباله زدایی از جاده‌ها و اماکن عمومی استان با کمک دهیاری‌ها، شوراها، کارکنان دولت و مردم است تا با فرهنگ‌سازی نه به زباله و ایجاد فرهنگ درختکاری در مازندران، بازگشتی به گذشته زیبای استان باشد.

مهدی محمدی روز یکشنبه در گردهمایی منطقه‌ای بخشداران مازندران در نوشهر افزود: با توجه به سیاست استاندار در اجرای میراث ماندگار و مازندران پاک، بخشداران باید در اجرای این طرح تعامل لازم را با دستگاه‌های اجرایی در پاکسازی حریم راه‌ها، تداوم نهضت کاشت و نگهداری نهال‌ها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در جهت حفظ اراضی کشاورزی داشته باشند.

وی تصریح کرد: جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز جزو وظایف بخشداران است و باید در اجرای آن با جدیت برخورد کنند تا از تغییر کاربری اراضی قابل کشت استان جلوگیری شود.

مدیرکل سیاسی و انتخابات مازندران همچنین ضرورت رعایت حریم حفاظتی جاده‌ها تاکید کرد و گفت: حریم حفاظتی جاده شهری و روستایی با هماهنگی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شهرسازی و جهاد کشاورزی مازندران به طور کامل باید تعیین تکلیف شود.

وی روکش آسفالت را مطالبات بیشتر بخشداران عنوان کرد و افزود: سهم هر شهرستان در کمیته برنامه ریزی مشخص می‌شود و در این راستا فرمانداران با توجه به امکاناتی که برخوردار هستند می‌تواند به صورت مشارکتی با اعتبار دولتی و مردمی در راستا روکش آسفالت راه‌ها گام بردارند.

محمدی به انتخابات اسفند ماه امسال اشاره کرد و اظهار داشت: بخشداران به عنوان مجریان برگزاری انتخابات علاوه بر همکاری با دستگاه‌های اجرایی باید مرور قوانین انتخاباتی را مورد توجه قرار دهند تا با اشرافیت کامل شاهد برگزاری انتخابات خوبی در استان باشیم.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران نیز در این جلسه گفت: بر اساس قانون ریختن هرگونه زباله و نخاله در کنار راه‌ها ممنوع است و اداره راهداری با توجه به اعتبارات و کافی نبودن ماشین آلات و نیرو نیازمند مشارکت بخشداری‌ها برای پاکسازی حاشیه راه‌ها است.

اسماعیل فولادی سوادکوهی ادامه داد: مازندران با دارا بودن ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه کوهستانی و جلگه‌ای به لحاظ نیرو و تجهیزات قادر نخواهد بود بدون مشارکت بخشداری‌ها طرح مازندران پاک را که شامل پاکسازی راه‌ها می‌شود، عملیاتی کند.

وی با اشاره به وجود ۲۱۹ نقطه حادثه خیز در راههای استان افزود: از این تعداد نقاط حادثه خیز مازندران ۵۱ نقطه پر تصادف و ۱۶۸ نقطه مابقی دارای تصادف است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این جلسه اراضی ملی و مستثنیات در مازندران را امانت آیندگان عنوان کرد و بر ضرورت حفظ آنها برای نسل بعد تاکید کرد.

عزیزالله شهیدی فر ادامه داد: مازندران با توجه به حجم پوشش جنگلی و گیاهی خود بخش قابل توجهی از اکسیژن کشور را تأمین می‌کند و در این راستا تنها ۴۲۰ میلیون گل و گیاه در استان وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد آنها در غرب مازندران قرار دارد.

وی تصریح کرد: این اداره آمادگی دارد تا در جهت پاسداشت فضای سبز و درختکاری در چهار چوب سیاست‌های دولت، نهال‌های متناسب در اختیار بخشداران و دهیاران استان قرار دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به جایگاه ویژه کشاورزی استان افزود: سال گذشته ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی همچون گل و گیاه، مرکبات، کیوی، گیاهان دارویی، لبنیات و آبزیان به مناطق خلیج فارس و دریای خزر صادر شد که نسبت به سال ۹۶ از رشد ۲ برابری برخوردار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر نیز در این جلسه در راستای اجرای طرح مازندران پاک گفت: کاشت نهال از سوی بخشداران و دهیاران کافی نیست و آنها باید مسئولیت حفظ و نگهداری آنها را بر عهده گیرند.

عبدالرضا سنگاری با اشاره به تولید سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در منطقه از سوی بخش خصوصی و دولتی افزود: سال گذشته برای حفظ و حراست از حریق در عرصه‌ها ۱۲ قرارداد به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان منعقد شده بود و امسال این اعتبار بیشتر خواهد بود.

وی همچنین به تکمیل شدن کاداستر در اراضی ملی منطقه اشاره کرد و گفت: بخشداران می‌توانند در اسرع وقت استعلام دقیق را بگیرند و در این راستا دیگر شاهد تصرف و تجاوز به اراضی ملی نخواهیم بود.

بخشداران نیز در این جلسه مساله برخورد با متخلفان تخلیه زباله و نخاله در راه‌ها، ضرورت روکش آسفالت‌های فرسوده، خط کشی متناوب، نصب گاردریل و روشنایی در جاده‌های مه گیر و کوهستانی، مستقر شدن راهدارخانه با نیروها و ماشین آلات مورد نیاز، ایجاد راه دسترسی استاندارد و ایمن به روستاها از راه‌ها اصلی، بازنگری حریم راه‌های روستایی و لایروبی رودخانه‌ها را از مهمترین مطالبات خود اعلام کردند.

مازندران سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آنان در بیش از سه هزار و ۵۰۰ روستا زندگی می‌کنند.

/ ‏ ۱۲۹۵/‏۱۶۰۲/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.