پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مسمومیت با الکل متانول در بابل

0

ایسنا/مازندران رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث فوریت‌های پزشکی بابل گفت: در نیمه اول آبان سال جاری به علت مسمومیت با الکل متانول در بابل متاسفانه یک نفر فوت و ۱۱نفر به علت شدت عوارض تحت درمان دیالیز قرار گرفتند.

ابوالقاسم لعلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای آبان سال جاری تا کنون ۱۳ بیمار به علت مسمومیت با الکل متانول در بیمارستان‌های بابل بستری شدند که از این تعداد یک نفر با وجود اقدامات درمانی فوت و ۱۱ بیمار به علت شدت عوارض کلیوی تحت درمان دیالیز قرار گرفتند و یک نفر با توجه به عدم شدت علائم پس از اقدامات درمانی از بیمارستان ترخیص شد.

وی تصریح کرد: تمامی این بیماران مرد و سن این بیماران بین ۲۵سال تا ۴۶سال بوده است و تعداد ۵ نفر از این بیماران به علت شدت علائم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری و حال یک بیمار نیز وخیم اعلام شده است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث فوریتهای پزشکی بابل خاطرنشان کرد: مسمومیت حاد با متانول که در اصطلاح جامعه به عنوان مسمومیت با الکل یاد می‌کنند که به دنبال مصرف خوراکی اشتباهی یا عمدی الکل متیلیک صنعتی یا مشروبات الکلی دست ساز ( حاوی متانول) رخ می‌دهد.

لعلی در خصوص نحوه مسمومیت با الکل افزود: متانول (الکل متیلیک یا الکل چوب) سبک‌ترین الکل موجود در طبیعت است که به روش تخمیری یا تقطیری تولید می‌شود، متانول در شکل خالص بی‌رنگ و بی‌بو است که از آن به عنوان حلال در موارد متعدد استفاده می‌شود.

وی با اشاره به علائم فرد مسموم بیان کرد: علائم مسمومیت در نیم تا ۴ ساعت بروز می‌کند و شامل علائم گوارشی (تهوع، استفراغ، درد شکم) علائم عصبی شامل (گیجی، خواب آلودگی، سردرد، تشنج، تضعیف دستگاه عصبی مرکزی، اغما، سفتی گردن و اختلال بینایی) و نارسایی کلیه (میوگلوبینوری) و اختلال در اسیدیته خون (اسیدوز متابولیک ) است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث فوریتهای پزشکی بابل تصریح کرد: در صورت مراجعه تاخیری با توجه به شدت بالای مسمومیت با متانول ممکن است با عوارض جبران ‌ناپذیری از جمله، نارسایی حاد کلیه، کبد، کوری دائم و مرگ همراه شود.

لعلی یادآور شد: متانول به صورت کم و بیش در عرقیات گیاهی نیز به دلیل چرخ تولید و فرآیند آن به وجود می‌آید که مصرف بیش از حد اینگونه مواد نیز ممکن است باعث مسمومیت‌های مزمن خفیف با متانول شوند، از این رو لازم است افراد از مصرف بیش از حد و طولانی مدت عرقیات گیاهی پرهیز کنند چراکه امکان اینکه حاوی مقادیری متانول باشد، است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.