پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مسمومیت، فرضیه‌ای برای تلف شدن پلنگ

سؤول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: براساس کالبدشکافی انجام شده اندام حیاتی ریه و کبد حیوان درگیر بوده که این موضوع نشان می‌دهد گزینه محتمل می‌تواند بحث مسمومیت باشد.

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، باتوجه به گزارش‌های مردمی و محیط‌بانان اداره پارک ملی کیاسر، یک قلاده پلنگ در منطقه صخره‌ای جنگلی روستای بندبن واقع در پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه  شناسایی شد که دامپزشک متخصص و کارشناسان اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به منطقه اعزام شده و اقدام به زنده‌گیری پلنگ کردند.

پس از بررسی و معاینه اولیه در محل این پلنگ برای ادامه درمان به پناهگاه حیات وحش سمسکنده منتقل شد که متاسفانه این حیوان تلف شد و روز گذشته دامپزشکان محیط زیست کالبد شکافی این پلنگ را انجام دادند تا دلیل تلف شدن آن مشخص شود.

در آخرین بررسی‌ها احتمال داده شد که دلیل تلف شدن پلنگ مسمومیت حاد با قرص برنج بوده باشد.

کوروس ربیعی مسؤول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران درباره آخرین وضعیت پلنگ و مشخص شدن نتایج آزمایش از نمونه‌ها، اظهار کرد: براساس نمونه‌‌برداری انجام شده و بررسی‌ها مشخص شد که گزینه محتمل شکستگی روی ستون فقرات و جمجمه حیوان وجود نداشت.

وی با بیان اینکه براساس کالبدشکافی انجام شده اندام حیاتی ریه و کبد حیوان  درگیر بوده است، اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد گزینه محتمل می‌تواند بحث مسمومیت باشد.

مسؤول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: باتوجه به اینکه در آن منطقه سابقه درگیری بین انسان و دام وجود داشته احتمال مسمومیت عمدی وجود دارد که باید صحت فرضیه مشخص ‌شود.

ربیعی بیان کرد: البته بررسی‌ها و آزمایش روی نمونه درحال انجام است و درمجموع آزمایش سم‌شناسی پیچیدگی خاص خود را دارد با اعلام نتیجه این موضوع نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت پلنگ در استان مازندران نسبتا خوب است، تصریح کرد: البته همواره همیشه تعارضات و تهدیدها وجود داشته و ازسویی نبود فرایند بیمه‌ای برای احشام از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

مسؤول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد: درگیری و تعارضات در برخی از مناطق بیشتر و در برخی مناطق کمتر است اما این موضوع بین روستائیانی که در مناطق حفاظت شده و مناطق بالادست و کوهستانی زیست می‌کند بیشتر مشاهده می‌شود.

ربیعی در پایان گفت: امسال نخستین مورد تلف شدن پلنگ، یک مورد رهاسازی پلنگ در منطقه سه هزار تنکابن و همچنین دو مورد حمله پلنگ به انسان گزارش شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.