پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مسافران نورزي دهياري ها را در زمينه پاكيزگي مناطق روستايي ياري نمايند

0

محسن كوشش تبار ضمن بيان مطلب فوق گفت : يكي از موضوعات مندرج در طرح استقبال از نوروز كه به استانداري ها ابلاغ شد،ضرورت مديريت پسماندهاي شهري و روستايي در مناطق داراي جاذبه هاي گردشگري با توجه به اهميت حفظ محيط زيست در كشور است .

به گزارش چهاردانگه نیوز به نقل از روابط عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور وي افزود : در ابلاغيه اي كه معاونت امور دهياري ها پيش از اين به استانداري ها ابلاغ نموده از انها خواسته ايم در هماهنگي با دست اندركاران امر ، زمينه حفظ بهداشت محيط زيست در مناطق روستايي،بويژه ساماندهي پسماندها در روستاهاي هدف گردشگري و مناطق روستايي كه احتمال حضور مسافران نوروزي در آنها بيشتر است را با محوريت دهياري ها فراهم نمايند.

كوشش تبار در ادامه گفت : در اين ابلاغيه بر ارائة آموزش‌هاي لازم حفاظت از محيط زيست در روستاها و تهية بروشور،آگهي هاي اطلاع‌‌رساني زيست‌محيطي و توزيع آنها در بين مردم و نيز نصب در محل‌هاي عمومي سطح روستا تاكيد شده است.

وي افزود: تهيه و نصب ظروف و مخازن ذخيره‌سازي مناسب در محل هاي پر تردد روستاهاي هدف گردشگري و ساماندهي سيستم جمع‌آوري و حمل زباله‌هاي توليدي به محلهاي دفع مناسب با  استفاده از پتانسيل دهياري ها ديگر موارد مورد تاكيد در اين ابلاغيه است.

معاون امور دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور  در ادامه گفت : همچنين از دست اندركاران مديريت روستايي در كشور خواسته شده در ايام تعطيلات نوروز توجه ويژه به منظر و فضاي داخلي و پيراموني روستا از  نظر بهداشت و نظافت معابر، تميزي و آراستگي فضاهاي عمومي، رفت و روب جوي‌ها و كانال‌هاي آب، حفظ و مراقبت از تمامي عرصه‌هاي طبيعي و محيط زيست روستا داشته باشند.

وي همچنين گفت : دهياري هايي كه مجوز لازم را اخذ نموده‌اند ، مي توانند در خصوص وصول عوارض محلي در روستاهاي هدف گردشگري با هماهنگي مراجع ذي‌صلاح اقدام نمايند.

كوشش تبار ، اجراي برنامه‌هاي تشويقي و نمادين در جهت ترغيب بيشتر اهالي براي اجراي صحيح برنامه‌هاي مديريت پسماند و نهادينه‌شدن آن در سطح روستا و تقدير و تشكر از خانواده‌هايي كه همكاري مناسب در اين زمينه داشته‌اند را ديگر مورد تاكيد شده در ابلاغيه ارسالي به استان ها برشمرد.

وي در ادامه در خصوص اهميت مديريت پسماندها در كشور از جمله مناطق روستايي اظهار كرد : بر اساس آخرين ارزيابي ها در حال حاضر سرانه توليد زباله در روستاهاي كشور در حدود 452 گرم به ازاي هر نفر در روز مي‌باشد و بر اين اساس روزانه تقريباً بيش از 10 هزار تن  زباله در مناطق روستايي كشور توليد مي‌شود كه از اين ميان در حدود 53 درصد آن پسماندهاي فسادپذير بوده و عمدتاً قابليت تبديل به كمپوست را دارا مي‌باشند.

كوشش تبار با بيان اينكه در برنامه‌ريزي‌هاي مديريت پسماند در اغلب استان‌هاي مسافر ‌پذير، در زمينه موضوع گردشگري و پسماندهاي ناشي از آن به صورت علمي مطالعه اي انجام نشده ، اضافه كرد : حجم گردشگري استان‌هاي ساحلي كشور در نوروز 1393 روزانه در حدود ۱۲ ميليون گردشگر برآورد مي‌شود. به عبارت ديگر بين ۱۲ تا ۱۵ هزار تن پسماند به صورت روزانه توليد مي‌شود كه اين حجم علاوه بر پسماندهاي عادي روزانه مردم ساكن اين مناطق است.

وي ادامه داد: هزينه جمع‌آوري روزانه زباله به ازاي هر نفر در استانهاي شمالي در حال حاضر 120 الي 150 ريال برآورد شده است. اين امر در حدود 1500 الي 1800 ميليون ريال به طور روزانه در ايام تعطيل و به ويژه ايام نوروز بار مالي براي مديريت‌هاي اجرايي اين استان‌ها علاوه بر امور روزمره مديريت پسماند، در بر خواهد داشت.

معاون امور دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور در خاتمه گفت : براي مقابله با مشكلات موجود در عرصه مديريت پسماندها  بايد تلاش كنيم تا مردم نسبت به زيست‌گاه‌هايشان حساس شوند و نسبت به نجات آن تلاش كنند كه در اين ميان نقش سازمان‌هاي مردم نهاد بسيار حايز اهميت است. در اين ارتباط ضروري است كه تلاش كنيم حداقل پرتاب زباله از خودرو را در ايام نوروز حذف كنيم و آن را به سراسر سال و تمامي مناطق كشور تسري دهيم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.