پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرگ روزانه ۱۸ مازندرانی به‌دلیل سکته مغزی و بیماری قلبی/ ضرورت توجه به تغذیه سالم و تحرک بدنی

اعلام مرگ روزانه ۱۸ مازندرانی به‌دلیل سکته مغزی و بیماری‎های قلبی عروقی را شاید بتوان یک شوک بزرگ عنوان و علت این آمار تکان‎دهنده را می‎توان بیشتر در تغذیه ناسالم و تحرک بدنی ناکافی جست‎وجو کرد.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از فارس: نخستین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی مازندران همزمان با هفته سلامت، با هدف ارائه گزارش مدیران کل عضو کارگروه، تبیین برنامه‎های سال‌جاری، تلاش برای ارتقای شاخص‌های سلامت و ارائه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر به‎ویژه تأکید بر جلوگیری از افزایش بیماری دیابت برگزار شد.

 

در این نشست، سخنان مدیران کل دستگاه‎های عضو کارگروه مذکور نشان از وخامت اوضاع مرگ و میرهای ناشی از حوادث غیر واگیر همچون تصادفات، بیماری‎های قبلی عروقی، دیابت و رعایت نکردن بهداشت فردی دارد.

 

عادات بد غذایی، کم‎تحرکی، مصرف دخانیات و مواد الکلی گریبان بسیاری از خانواده را گرفته است، هنوز رعایت بهداشت فردی و خودمراقبتی به یک فرهنگ تبدیل نشده است و گویا باید اتفاقی بیفتد تا قدر سلامتی خود را بدانیم؛ اتفاقی که شاید دیگر زمانی برای جبران وجود نداشته باشد!

 

افزایش میل به غذاهای نشاسته‌ای، شور و پُرچرب به همراه نوشابه و افزایش رغبت به فست‌فودها، هر روز به آمار مبتلایان دیابت و فشار خون بالا می‎افزاید و انسان‎ها بی‌آنکه بدانند، با مصرف این مواد غذایی دچار ناتوانی جسمی یا مرگ تدریجی می‎شوند!

 

* سرویس‎های بهداشتی و آبخوری‎های مدارس، ساماندهی شوند

 

 

استاندار مازندران با اشاره به اهمیت سلامت در زندگی انسان‎ها، گفت: ورزش همگانی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و دولت نیز در این زمینه تا جایی که در توان دارد، زمینه‎سازی می‎کند.

 

ربیع فلاح بیان کرد: بحث صادرات مرکبات و برنج را نیز در مازندران داریم که باید مدیریت سازمان جهاد کشاورزی و نظارت فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا حدی باشد که برنامه‎های صادراتی را به‎خوبی عملی کنیم.

 

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه ۸۰ درصد فعالیت‎های کشاورزان مازندرانی در تولید مرکبات و برنج است، گفت: در بخش ساماندهی برنج، کار زیادی انجام نشده، در بحث سورتینگ مرکبات نیز باید برنامه صادرات‎محور داشته باشیم.

 

وی درباره برنامه ایمنی آب در مازندران نیز از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خواست تا همه شهرهای مازندران در این برنامه گنجانده شده و مسئولان نیز همکاری و مشارکت لازم را انجام بدهند.

 

رئیس کارگروه سلامت مازندران بیان کرد: بحث سرویس‎های بهداشتی و آبخوری‎های مدارس نیز باید ساماندهی شود.

 

* راه‌اندازی ۱۸ کلینیک تخصصی در سراسر مازندران در راستای طرح تحول نظام سلامت

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه طرح غربالگری دیابت در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار جمعیت صورت گرفته است، گفت: این طرح در تمامی روستاهای هدف انجام و به پایان رسیده است، اما در شهرها هنوز ادامه دارد.

 

قاسم جان‎بابایی اظهار کرد: از مجموع ۶۹۰ هزار و ۵۸ نفر واجد شرایط برای طرح غربالگری دیابت در مازندران، ۲۸۹ هزار و ۴۷۱ نفر در معرض خطر هستند که بیش از ۸۰ درصد آنها را روستائیان تشکیل می‎دهند.

 

وی با اشاره به اندازه‎گیری فشار خون در جمعیت هدف روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار جمعیت مازندران، گفت: تاکنون از مجموع ۵ هزار و ۲۴۳ نفری که در طرح غربالگری، با فشار خون بالا شناسایی شده‌اند، ۴ هزار و ۷۷۲ نفر آنها از روستائیان هستند و در بخش پیش‎فشارخون بالا نیز از ۵ هزار و ۱۵۰ نفر افراد شناسایی‎شده، ۴ هزار و ۶۱۸ نفر ساکن روستا هستند.

 

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران با اعلام اینکه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‎های غیر واگیر به تمامی استان‎ها ابلاغ شده است، افزود: دیابت نیز در کنار سرطان، بیماری‎های قلبی عروقی و سکته مغزی و آسم یکی از مهم‎ترین بیماری‎های غیر واگیر است که سالانه جان انسان‎های زیادی را می‎گیرد.

 

وی بر نقش تغذیه نامناسب به‎عنوان یکی از عوامل مؤثر در افزایش دیابت تأکید کرد و گفت: مصرف مواد نشاسته‎ای، گوشت، نوشابه و برنج همچنین غذاهای سرخ‎کردنی در مردم مازندران به‎مراتب بیشتر از سایر استان‎ها است.

 

جان‎بابایی بیان کرد: هنوز آمار دقیقی از تعداد افرادی که در مازندران دارای بیماری دیابت هستند، نداریم اما افراد شناسایی شده و در معرض خطر باید با مصرف مواد غذایی مناسب، افزایش فعالیت‎های بدنی و پرهیز از استعمال دخانیات به سلامتی خود توجه کنند.

 

وی با اشاره به خدمات نظام سلامت در مازندران به‎ویژه در بخش پزشک خانواده، اظهار کرد: ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان برای دانش‎آموزان دبستانی، راه‌اندازی ۱۸ کلینیک تخصصی در سراسر استان، ساخت ۱۵۰ خانه بهداشت روستایی و افزایش تعداد تخت‎های ویژه در بیمارستان‌ها، راه‌اندازی مرکز دیالیز شهروند و احداث مرکز جامع سلامت در مازندران از جمله خدمات حوزه سلامت در این استان هستند.

 

* برگزاری ۲۵۰ همایش پیاده‎روی در سال ۹۴

 

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سه‎جانبه بین این سازمان با دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش، گفت: برنامه‎های مختلفی از جمله پیاده‎روی خانوادگی، کمپین تحرک بدنی و  توجه به سلامت دانش‎آموزان با ورزش‎های مستمر در طول سال انجام شده است.

 

حبیب حسین‎زادگان افزود: برگزاری برنامه روز بدون خودرو به‎صورت نمادین در ساری، پیاده‎روی کارکنان دستگاه‎های دولتی و اجرای برنامه سفیران ورزشی ویژه بانوان، کنترل دیابت و تشکیل شورای ورزشی در روستاها همچنین برگزاری جشنواره‎های بومی محلی، از دیگر برنامه‎های سال گذشته اداره‎کل ورزش و جوانان با مشارکت چند دستگاه دولتی بوده است.

 

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران از برگزاری حدود ۲۵۰ پیاده‎روی خانوادگی در سال ۹۴ در شهرهای مختلف مازندران خبر داد و گفت: این روند در سال‎جاری نیز ادامه دارد، به‌طوری که تاکنون چندین همایش پیاده‎روی به‎ویژه در هفته سلامت و میلاد امام علی (ع) در بسیاری از شهرهای مازندران برگزار شده است.

 

* نصب تجهیزات ورزشی در برخی مدارس دخترانه

 

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به شیوع آنفلوآنزای خوکی در زمستان ۹۴، گفت: با تدابیر خوب انجام‎شده و آموزش‎های لازم به ۳ هزار و ۵۰۰ پرسنل آموزش و پرورش در سراسر استان، حتی یک مورد مرگ دانش‎آموز به دلیل آنفلوآنزای خوکی نداشتیم.

 

سیدعلی قاسمی اظهار کرد: علاوه بر کلاس‎ها و نشست‎های آموزشی در زمینه سلامت و بهداشت فردی و توزیع بروشور در این زمینه، با مشارکت سفیران سلامت در مدارس، بر تغذیه دانش‎آموزان نظارت می‎شود.

 

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب نظام سلامت، ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان در مدارس ابتدایی با به‎کارگیری ۵۰ یونیت سیار توسط دانشگاه علوم پزشکی بود که خانواده‎ها نیز رضایت داشتند.

 

عضو کارگروه سلامت مازندران بیان کرد: روزانه ۱۰ دقیقه نرمش در مدارس اجرا می‎شود و برای سلمت بیشتر دختران دانش‌آموز، تجهیزات ورزشی در برخی مدارس دخترانه با همکاری مسئولان و خیران آن منطقه، نصب شده است.

 

* وجود ۵۰۰ واحد مرغداری غیر مجاز در مازندران

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۵۰۰ واحد مرغداری غیرمجاز در مازندران شناسایی شده است که برای برخورد با آنها نیاز به هماهنگی قضایی داریم، زیرا بیکاری افراد در صورت تعطیلی این واحدها، دارای تبعات اجتماعی است.

 

دلاور حیدرپور از ناامنی در بازار برنج مازندران گفت و اینکه پس از نمونه‎گیری‎های انجام‎شده، متوجه اختلاط برنج در تمامی نمونه‎ها شدیم که مایه تأسف است.

 

وی ادامه داد: دریافت «برند» برای برنج مازندران می‎تواند یکی از راه‎کارهای مهم برای برون‌رفت از این مشکل و قابل شناسایی بودن متخلفان باشد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به وجود سورتینگ‎های معمولی و بدون استاندارد در مازندران، افزود: افرادی که برای احداث سورتینگ به دنبال مجوز هستند، آنها را مجاب کردیم تا واحدهای خود را مبتنی بر فناوری روز و استاندارد و صادرات‎محور، بسازند.

 

* فرسودگی ۱۷ درصد از شبکه آبرسانی شهری در مازندران

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به برنامه ایمنی آب که در ۱۱ گام تدوین شده است، گفت: سازمان‎های عضو کارگروه سلامت در این برنامه عضو هستند و کمیته سلامت آب نیز در استان تشکیل شده است.

 

ذبیح‎الله ذاکری اظهار کرد: تأمین آب، تأکید بر مدیریت مصرف و جلوگیری از آلاینده‌های منابع آبی از جمله برنامه‎های ایمنی آب است.

 

وی با اینکه آب‎های زیرزمینی چه بخواهیم و چه نخواهیم از سموم و فاضلاب‎های صنعتی آسیب می‎بینند، افزود: باید تهدیدهای زیست‎محیطی در آب را جدی بگیریم، زیرا سلامت و حیات ما با این موضوع در ارتباط است.

 

عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران با اشاره به ساماندهی نشدن مشکلات آب‌های سطحی در مازندران، تصریح کرد: در حالی‌که میانگین مهار و جمع‎آوری آب‌های سطحی در کشور ۴۶ تا ۴۷ درصد است، اما این رقم در مازندران، تنها ۱۰ درصد است.

 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات حوزه آب و فاضلاب شهری، فرسودگی شبکه‎های انتقال آب است که در حال حاضر ۱۷ درصد این شبکه به طول یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر فرسوده است و به همین دلیل با هدررفت آب مواجه هستیم.

 

ذاکری با اشاره به کاهش میزان بارندگی در مازندران گفت: زمانی در مازندران بیش از ۲ هزار میلی‎متر بارندگی سالانه داشتیم، اما اکنون این میزان به ۶۵۰ میلی‎متر در سال کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: در این شرایط باید به‎شدت در دو موضوع مهم سدسازی و مدیریت مصرف کار کنیم.

 

* مرگ روزانه ۱۸ مازندرانی به دلیل سکته مغزی و بیماری‎های قلبی عروقی

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و رئیس مرکز بهداشت ساری، گفت: سوانح و حوادث و بیماری‎های روانی در کنار بیماری‎های قلبی عروقی و سکته مغزی، سرطان، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و آسم از بیماری‌های غیر واگیر هستند که سالانه جان بسیاری از افراد را می‎گیرند.

 

محسن اعرابی افزود: مازندران نیز از این حوادث مستثنی نیست و براساس آمارهای رسمی، روزانه ۱۸ مازندرانی به دلیل سکته مغزی و بیماری‎های قلبی عروقی جان خود را از دست می‎دهند.

 

وی با اشاره به تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‎های غیر واگیر در کشور و تشکیل دبیرخانه‎ای به همین نام در مازندران، گفت: اهداف ۱۳ گانه در این سند با همکاری دستگاه‎های عضو مشخص شده است که می‎توان به کاهش ۲۵ درصدی خطر مرگ‎های زودرس ناشی از بیماری‎های غیر واگیر، کاهش ۲۰ درصد از میزان تحرک بدنی ناکافی، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک سدیم و جلوگیری از افزایش بیشتر چاقی و دیابت جمعیت تا سال ۲۰۲۵ اشاره کرد.

 

اعرابی با بیان اینکه بحث خودمراقبتی در مدارس مازندران آغاز شده است، افزود: علاوه بر دانش‎آموزان، همه مردم باید یاد بگیرند که چگونه از خود مراقبت کنند تا به بیماری‎های غیر واگیر همچون دیابت و فشار خون بالا مبتلا نشوند.

 

وی بیان کرد: دستگاه‎های دولتی باید شورای ارتقای سلامت داشته باشند و در این راستا، مسئولیت آموزشی آنها را به‎عهده می‎گیریم.

 

* برگزاری ۴۲۳ کارگاه آموزشی برای بانوان

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: در سال گذشته، ۲۴۳ کارگاه آموزشی ویژه بانوان در سراسر استان برگزار شد که بخش زیادی از آن به حوزه سلامت اختصاص داشت.

 

مریم جمشیدی اظهار کرد: در کارگاه‎های سلامت بیماری‎های خاص و شایع زنان عنوان و راه‎کارهای پیشگیری از آن همچنین بهداشت فردی اطلاع‎رسانی شد.

 

* ارسال سریع صورت‎جلسات به شورای عالی امنیت غذایی

به گزارش فارس، تفاهم‌نامه همکاری بین‎بخشی وزارتخانه‎های دخیل در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‎های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط با آن، به تمامی استان‎ها ابلاغ و ریاست و دبیری کارگروه مربوطه در استان و شهرستان به‏ترتیب بر عهده استانداران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی همچنین فرمانداران و مدیران شبکه‎های بهداشت و درمان هر شهرستان است.

 

کمیته‎های مربوطه باید متشکل از متخصصان و مدیران باشد و تمامی صورت‎جلسات نیز بلافاصله به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‎های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط، ارسال شود.

————————–

گزارش از: آزاده بابانژاد

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.