پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرگ بر اثر تصادفات درون شهری در مازندران ۲۱ درصد بیشتر شد

0

تازه ترین گزارش پزشکی قانونی مازندران روز سه شنبه منتشر و در آن اعلام شده است که در ۹ ماه امسال ۴۹۵ نفر بر اثر سوانح رانندگی در این استان جان باختند که ۲ درصد بیشتر از سال گذشته است .

مقایسه میزان افزایش ۲ درصدی مرگ و میر سوانح رانندگی در مازندران با افزایش ۲۱ درصدی تلفات تصادفات خیابان های شهری نشان می دهد که ضریب امنیت برای شهروندان مازندرانی در خیابان های مناطق شهری به صورت روزافزونی در حال کاهش است.

پارسال هم نیروی انتطامی مازندران با انتشار آمار ۹ ماهه اعلام کرده بود که ۵۲ درصد تصادفات رخ داده در جغرافیای این استان مربوط به خیابان های درون شهری است و ۴۸ درصد باقی مانده در جاده ها و راههای روستایی رخ داده است. به عبارتی در ۹ ماهه سال گذشته حدود ۲ هزار و ۲۰۰ مورد تصادف درون شهری در مازندران رخ داده بود که نتیجه آن ۱۲۹ کشته و ۲ هزار و ۲۲۰ زخمی بود و این آمار در مورد کشته شدگان امسال ۲۱ درصد اضافه شد هاست.

مازندران دارای ۵۸ شهر کوچک در قالب ۲۲ شهرستان است و بیش از ۵۵ درصد از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان هم در نقاط شهری زندگی می کنند.
طبق آمار نیروی انتظامی ، سالانه حدود ۱۵ هزار فقره تصادف در معابر درون و برون شهری مازندران رخ می دهد. 

بومیان ، قربانیان اصلی تصادفات 

تازه ترین گزارش پزشکی قانونی مازندران همچنین حاکیست که ۴۳۰ نفر برابر با ۸۷ درصد از جان باختگان تصادفات در استان افراد بومی بوده اند، آماری که نشان می دهد افزایش سفر تفریحی به این استان بدون توجه به مناسب سازی زیرساخت های لازم در حال تحمیل تلفات بیشتر به بومیان است. 

مازندران مهم‌ترین استان گردشگرپذیر کشور است و طبق آمار معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تنها در ۹ ماهه امسال بیش از ۷۵ میلیون نفر شب اقامت گردشگر و مسافر در اقامتگاههای رسمی استان ثبت شد در حالی که آمار ثبت شده در کل سال ۹۷ اندکی بیشتر از ۷۵ میلیون نفر شب بود.

بسیاری از مسافرانی که با خودروی شخصی به مازندران می آیند نه تنها آشنایی زیادی با جاده‌های استان ندارند، بلکه در سال‌های اخیر همواره ترددشان در جاده‌های شهری ئ روستایی به منظور بهره گیری بیشتر از جاذبه‌ها و زیبایی‌های طبیعی افزایش یافته است.

مرگ ۱۷۵ عابر پیاده 

ناامنی خیابان های شهری در مازندران سبب شده است تا عابران پیاده به بزرگ ترین قربانیان سوانح رانندگی تبدیل شوند به گونه ای که بر اساس گزارش پزشکی قانونی در ۹ ماهه امسال ۱۷۵ نفر عابر پیاده بر اثر تصادف جان باختند.

در حالی که میانگین کشوری تلفات عابران پیاده در مجموع تلفات تصادفات رانندگی یک پنجم است ، در مازندران این عدد به یک سوم می رسد.

یکی از علت های اصلی بالا بودن تلفات عابران پیاده در مازندران بر اساس بررسی‌های کارشناسی راهنمایی و رانندگی ، نبود چراغ راهنمایی عبور در بسیاری از محل‌های عبور عابران پیاده حتی در نقاط داخل شهرهای است و در بیرون از شهرها هم تقریباً هیچ محل مشخص دارای حداقل ضریب امنیت برای عبور عابران وجود ندارد.

بررسی اداره عملیات کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی مازندران هم نشان می‌دهد که ۹۰ درصد تصادفات منجر به مرگ عابرین پیاده در محل‌های غیر ایمن و خط کشی نشده رخ داده است. در یک نگاه کنجکاوانه به خیابان‌های اصلی و فرعی، میادین و چهارراههای شهری مازندران می‌توان به این نکته پی برد که تردد در آنها تقریباً تابع هیچ مقرراتی نیست و در تمامی مقاطع و مسیرها آدم‌ها و ماشین‌ها در هم می‌لولند بدون اینکه هیچیک تابع اصولی در حرکت باشد.

بر اساس آمار رسمی نیروی انتظامی ۷۰ تا ۹۰ درصد علت مرگ‌ها و آسیب‌های تصادفات بویژه در خیابان های شهری ناشی از خطای انسانی است. بی توجهی به جلو، صحبت کردن با موبایل، غذا خوردن و شوخی کردن هنگام رانندگی، سرعت بالا، انحراف به چپ از جمله مهم‌ترین خطاهای انسانی هنگام رانندگی محسوب می‌شود.

حدود ۱۳ هزار زخمی 

گزارش تفکیکی پزشکی قانونی مازندران حاکیست که در مجموع ۴۹۵ جان باخته تصادفات در این استان ۳۷۷ مرد و بقیه زن بودند.

همچنین ۳۳۷ نفر از فوت شدگان در جاده های برون شهری و ۲۲ نفر دیگر هم در راه های روستایی جان باختند.

بر اساس این گزارش ، بعد از عابران پیاده با ۱۷۵ نفر ، رانندگان با ۱۱۵ نفر دومین قربانیان اصلی تصادفات هستند . همچنین در میان کشته شدگان ۹ ماهه امسال ۱۰۴ نفر سرنشین  ،۹۲  نفر موتورسوار و ۹ نفر هم دوچرخه سوار بودند.

پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد که در ۹ ماهه امسال ۱۲ هزار و ۸۸۹ نفر مصدوم حوادث رانندگی هم به این مجموعه مراجعه کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین برابر گزارش پزشکی قانونی بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی مربوط به شهرستان‌های ساری، میاندرود با ۹۱نفر، بابل با ۷۵ و آمل با ۶۱ مورد بوده است در حالی که گلوگاه  با پنج  فوتی کمترین میزان قربانیان را داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.