وجود فرهنگ تعویض به جای فرهنگ ترمیم و اصلاح ، رسمی بسیار زیان بار در سطح مدیریت کشوری از جمله در حوزه مدیریت شهری ما حاکم کرده است و آن هم این است که شوراهای منتخب اولین و بعضا تنها وظیفه خود را تعویض شهردار می دانند .
اما خوشبختانه این فرهنگ در حال گذار از مرز و بوم ماست و مردم ما همین روزهای اخیر ، نخستین اثر ثبات مدیریت را در فوتبال ملی خود شادمانه شاهد بودند.
نگاهی گذرا و منصفانه به تجربیات مدیریت شهری و ارتباط ثبات نسبی در پست شهردار ، نشان میدهد هر گاه این ثبات نسبی برقرار بوده ، حجم و نوع کارهای انجام شده در سطح شهر نیز در هر سال به طور چشمگیر ارتقا داشته است.
نگارنده در بازرسی عملکرد شهرداری های مختلف از جمله شهرداری تهران و سازمان های وابسته و شهرداری های شهرهای گلستان و مازندران ، به وضوح شاهد بوده ام که پیشرفت پروژه های عمرانی و فرهنگی این شهرها نه در زمان مدیران با تجربه و تحصیل کرده بلکه در زمان ثبات مدیریت ، بسیار چشمگیر بوده است . دلیل این امر این است که وقتی مدیری جایگاه خود را بلند مدت نداند ، هیچ گاه حاضر نیست ریسک کند و از عملکرد خود به حساب مدیران آینده پس انداز کند . امید به تداوم مدیریت ، از مهمترین انگیزه های عملکرد خوب و تلاش هر مدیری خواهد بود.
در شهر ما هم هر نگاه منصف و بی طرفی متوجه می شود کارهایی که در چند سال گذشته در کیاسر شده ، چه از نظر حجم و چه از نظر نوع کارها ، در کل سال های پس از انقلاب بی سابقه بوده است. چه خوب است نگاهی عقلانی به موضوع تعویض شهردار داشته باشیم . آنچه که ما از بیرون زمین بازی می بینیم و ایده هایی که روی کاغذ یا در ذهن ما ، کارگشای مشکلات شهر هستند ، در عمل ، پاسخگوی نیازهای شهری نیستند.
شهردار یک شهر ، نه باید عقل کل و نه منجی مشکلات شهر تلقی گردد . هر کس با هر توانایی ، پتانسیلش محدود به دانش و تجربه خودش خواهد بود. تعویض شهردار به خودی خود هزینه هایی به همراه خواهد داشت که اجتناب ناپذیر آن وقفه چند ماهه در أمور شهری است که بدلیل مدت زمان لازم برای آشنایی و عادی شدن اوضاع لازم است. مقاومت منفی کارکنان دو برابر مدیریت جدید ، امری عادی و متداول در سازمان های ماست که هزینه های خاص خود را دارد.همچنین از دست دادن تجربه های چندین ساله شهردار قبلی و ارتباطاتی که ایجاد کرده است ، از دیگر هزینه های غیر قابل إغماض تعویض است.
ضمن آن که تعویض مدیریت شهر ، ریسک بزرگی به همراه خواهد داشت و آن این است که : اگر شهردار جدید با همه تحصیلات و تجربه احتمالی ، اصلا مناسب تصدی پست شهرداری نباشد ، آن وقت آیا باید آزمون و خطا و هزینه هایش گزافش را تکرار کنیم؟ بنابراین ایجاد ساز و کاری مناسب که دو منظور زیر را برآورده کند ، جایگزینی کارآمد و اثربخش برای مدیریت شهری خواهد بود:
ایجاد ساز و کاری مناسب برای دریافت ، بررسی و حسب مورد اجرای انتظارات محض ، ایده ها ، پیشنهاد ها و کمک های فکری و حتا کمک های مالی شهروندان . همراه با ایجاد فضای مشارکت و مسئولیت پذیری شهروندان . چرا که هیچ برنامه شهری ، بدون همراهی و کمک شهروندان میسر نخواهد شد.
ایجاد جرگه ای از نخبگان و صاحب نظران برای تدوین راهبردهای کلی و مهمتر از همه نظارت بر عملکرد عقلانی شورا و شهرداری و گزارش مستمر به شهروندان
به یاد دارم در زمانی که اولین دوره های شوراهای شهر و روستا (دهه شصت) در کیاسر فعالیت می کردند ، جلسات مردمی متعددی در تکیه برگزار میشد . در آن سال های سخت ، مردم برای أمور شهری هم از مال خود مایه می گذاشتند و هم در انجام پروژه ها دست به بیل می شدند . در همان سال ها بود که در بحران جنگ و کسری بودجه ها ، یکی از بزرگ ترین و مشکل ترین پروژه های آب رسانی از جوان کلا به کیاسر به خوبی انجام شده بود . و این مهم جز با رعایت مفاد ۲ بند بالا به علاوه حسن نیت و پشتکار نبوده است .
عنایت به این نکته هم ضروری است که نبود پیشینه کاری یا تحصیلات مرتبط با أمور شهری در تقریبا تمام اعضای محترم ، نشان می دهد انتخاب مردم “اعتماد محور ” بوده و این رویکرد مردم ، مسئولیت اعضای محترم شورا در پاسخ به این اعتماد را سنگین تر کرده و لزوم تصمیمات محتاطانه و شور پذیری فرا جرگه ای اعضا را تصریح می کند. چرا که در چنین حالتی ، نظرات اعضای محترم در باره أمور شهری ، نه یک نظر تخصصی که یک سلیقه شهروندی محسوب می گردد و برای اعمال نظرات تخصصی ، گریزی جز راه دادن نظر کارشناسان به جرگه شورا نخواهد بود .
نظر پاک تواند رخ جانان دیدن
که در آیینهْ نظر ، جز به صفا نتوان کرد
مشکل عشق نه در حوصله دانش ماست
حل این نکته بدین فکر خطا نتوان کرد ( حافظ )
به امید آبادانی شهرمان
نویسنده: سید حسن مرتصوی کیاسری
به نام خدا
به نظر شما از این که هیچ یک از اعضای شورای یک شهر دوباره به مرحله جدید راه نمی یابند آیا پیام واضحی بر ضعف عملکرد و با منصفانه تر بگوییم، عدم رضایت از برنامه های دوره چهار ساله پیشین نیست؟!.
اگر در هر کشوری پیشرفته ای این آراء به دست می آمد لاجرم تعیین شهردار نیز در آن منطقه به انجام می رسید. البته این موضوع هیچ خدشه ای به میزان زحمات حداکثر کلیه اعضای محترم شورای قبل و همچنین شهردار دوره قبل و حال حاضر را ندارد. این روند دموکراسی است که بر اساس میزان آرای مردم سمت و سوی تغییر و تحول شکل بنیادین و گاها همانند شهر ساری یکنواختی را دنبال می نماید که در هر دو حالت نماینگر تمرکز و اقبال مردم از آرای شهردار و یا اعضای محترم شهر و یا همچنین عدم استقبال از آن ها است.
سلام . ممنون از توجه شما . اگر به ترکیب نامزدهای دوره پیش و آرا آن ها را بیاد آوریم می بینیم تقریبا همه کسانی که شرکت کرده بودند انتخاب شدند. لذا بجز حاج آقا آهنگری که رای بسیار بالایی داشتند ، بقیه إلزاما انتخاب شده بودند ؛ به این معنا که ضمن احترام به ایشان ؛ انتخاب واقعی مردم نبودند .یک عضو هم که از دوره پیش انتخاب شده آقای آهنگری هم که اثر گذارترین عضو شورا در تصمیمات ، تلاش ها و بویژه در معرفی و انتخاب شهردار فعلی بودند ، این دوره اصلا نامزد نشدند .لذا بدلیل عدم شرکت همه اعضای پیشین ، شاخص مورد نظر شما اصلا موضوعیت ندارد . از طرفی ما باید بین ویژگی های فردی شهردار و عملکردش بعنوان شهردار تمایز قائل شویم . همچنین بین مسائل شخصی و جمعی . خانواده خود ما بیشترین زیان شخصی را در اثر تصمیمات شورا و شهردار (در رابطه با زمین های تعریض ورودی) دیده است ، اما این در نهایت به نفع جمعی ، منتهی شده و باید بین این دو موضوع تمایز قائل شد .ضمن این که افراد انتخاب شده هم از افراد خوشنام کیاسر هستند و اصلا این متن به اعضای جدید جسارتی نداشته است . هدف این نوشتار فقط یادآوری زیان های تعویض است ، به ویژه اگر خود تعویض هدف باشد . همان طور که در متن اشاره شد یک مقایسه ساده و منصفانه ، کافی به مقصود خواهد بود . مجددا از توجه شما تشکر می کنم
با سلام
من خیلی متوجه منظور شما نشدم.
با این حال آن تعداد از اعضای محترم شورا چه در دوره پیشین و چه در دوره اخیر که به شکل مجدد کاندیدا شده بودند رای نیاوردند. با نگاهی به شهرهایی که در داخل کشور ما و یا خارج کشور مشخص است هنگامی که تیم محترم اعضای شورا تغییری اساسی می یابد، به همان نسبت شهردار نیز تغییر می کند، مگر آن که نقطه نظرات و برنامه های شهردار محترم با اعضای محترم شورای آن شهر همسان باشد.
این یک اصل کلی است. جوامع دمکراتیک از این قاعده پیروی می کنند که شکل کلی آن را در بحث تیم های تشکیل دهنده کابینه در کشورهای آمریکا، فرانسه و در حال حاضر کشور انگلیس ملاحظه می کنیم. اصولا برای برنامه های جدید لاجرم می بایست از این تغییر استقبال نمود.
در ارتباط با بحث میزان تعریض بیش از حد مجاز جاده ورودی کیاسر یک بحث کارشناسی است که چنانچه ادله اشکالات آن قابل اثبات است. این وظیفه شورای جدید و تیم جدید مدیریتی است که باید به آن بپردازد. همچنین یک بحث حقوقی باقی است که می بایست اطلاع رسانی شود به شکلی که اهالی معترض برای رسیدن به حق خود در ارتباط با مابه تفاوت خرید زمین می بایست دادخواست حقوقی بدهند ولی چنانچه دادخواست کیفری انجام شود، به هیچ نتیجه ای نخواهند رسید.
فراموش نسازیم ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است.
مقاله شما به جنبه مثبت خوبی اشاره دارد و آن نیز عدم شتاب زدگی و تعریف ادله کافی برای ایجاد هرگونه تغییر چه به لحاظ مدیریتی و یا دیگر برنامه ریزی های توسعه ای و یا اجرایی است اما با این حال ادامه اصرار بر آن چه به عنوان عدم تغییر شهردار از سوی نویسنده و یا اصرار ورزیدن بر تغییر شهردار محترم از سوی دیگران تلقی مثبت از فرآیند نتیجه گیری این بحث نیست.
صلاح مملکت خویش خسروان دانند.
انتقادی برای این شرح وارد است چرا که کم نیستند افرادی از اعضای شورای اسلامی در بخش های مختلف کشور که وقتی می بینند رای نمی آورند، از شرکت نمودن انصراف می دهند.
انتخاب واقعی مردم همان نتایج آرای مردم است. اگر ایرادی نیز باشد بر همان تعداد افرادی است که خود را مستحق بهتری می دانند ولی در انتخابات شرکت نمی کنند،. قضاوت سخت است حتی با افزایش داوطلبان شورای قبل نیز از کجا معلوم که ۸۰ درصد همین افراد در دوره قبل ورود نمی یافتند؟!.
در ارتباط با تعریض جاده نیز شما باید اصل را بر علمی بودن و یا غیرعلمی بودن این تعریض بگذارید چه در غیر این صورت هرگونه منفعتی در دراز مدت مشکلات بیشتری را فرآهم خواهد کرد.
به عنوان نمونه شما به این موضوع فکر کردید که وقتی چهار کیلومتر ۴ تا ۵ بانده شد و این میزان تعریض نیز علمی نبود ادامه مابقی مسیر در شهر و خروج آن با چه تبعات اجتماعی و عدم همکاری همراه خواهد شد؟!.
سلام دوباره .۱)هدفم از بحث تعریض ، ارایه نظر درباره درستی یا نادرستی آن نبود چرا که بفرمایش شما یک نظر کارشناسی می یابد . صرفا از این بابت عرض شد که بحث منافع شخصی با منافع شهری در إظهار نظر و تصمیم گیری متمایز شود ۲) چکیده غرض از عرض جسارت در این نوشتار ، همان پرهیز از هدف قرار دا ن تعویض بود . برخی از نامزدها حتا قبل از ورود به گود شهرداری و اطلاع از موانع کار ، بحث تعویض شهردار را تلویحا تبلیغات خود قرار داده بودند . در صورتی که شهردار می بایست مجری انتظارات معقول شورا باشد و چه بسا انتظارات اعضای پیشین توسط شهردار براورده شده باشد . بنابراین قبل از این که انتظارات جدید شورا طرح و فرصت برآورده شدن آن به شهردار داده شود ، هر گونه طرح یا تصمیم در خصوص تعویض شهردار ، سلیقه محور و حتا شاید مغرضانه باشد . منطق می گوید چه گزینه ای بهتر از کسی که سیستم را می شناسید و دارای پشتکار است . اما در خصوص صلاح کار نیز باید عرض کنم همه شهروندان مانند شما دو عزیز (که واقعا غیر مغرضانه و منطقی نظر داده اید ) در تصمیمات شهری مسئول و ذی صلاح هستند . اما تصمیم نهائی با شورای محترم است که الحمدلله از دوستان خوشنام و خوش فکر هستند . اما اگر تصمیم هایی مبتنی بر آزمون و خطا گرفته شود واقعا چه کسی مسئول جبران خواهد بود . اگر شورا تصمیماتش را زیر ذره بین شهروندان ببیند ، قطعا روند تصمیم گیری هایش متفاوت خواهد بود . با سپاس دوباره از تبادل نظر شما
سلام منم با نظرتون موافقم درسته داشتن تحصیلات برای برخی جوانب لازم و ضروری به نظر می رسد اما تجربه نشان داده مهمتر از آن تجربه و عمل کردن است یعنی باید بتوانند در جهت اهدافی که باعث ترقی و پیشرفت شهرمون هست گام بردارند و این مهم قطعا نیازمند زمان است قطعا با تعویض های متوالی شهردار یا … نمی توانیم به اهداف مهمی که داریم دست یابیم . یک مسئول توانمند و مردمی می تواند از مردمش کمک بگیرد و دنبال بهانه هایی که شاید اکثر مسئولین برای رهایی و یا دلیل تراشی ها برای انجام ندادن وظایف خود استفاده می کنند ،نرود . مردم این شهر بارها امتحان خود راپس دادند و نشان دادن که میتوان به آن ها تکیه کرد . با این نظرتون که تعویض های پی درپی نمی تواند ما را دررسیدن به اهداف بلند مدت یاری کند،موافقم البته قطعا این مسئله هم در آن قطعیتی وجود ندارد گاهی تعویض بهترین راه است . به نظرم در شهرهایی مثل کیاسر ما نیازمند مسئولین و به خصوص شورای دلسوز و کارکشته هستیم کسی که واقعا قلبش برای این منطقه و مردمش بتپه و واقعا با جان ودل بخواد که کاری انجام بده که مردم وضعیتشون خیلی بهتر از اینا بشه نه اینکه برای مقام یا هر چیز دیگه ای وارد این امر بشوند مشکلات در کیاسر کم نیست از نظرم کسی که قبول کنه که مسئولیتی را در حوزه ی شهری داشته باشد قطعا مسئولیت سنگینی به دوش خواهد داشت و باید پاسخگوی وجدان خود باشد . ممنون از شما آقای مرتضوی