پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

محلات آسیب‌پذیر، میدان مبارزه دانشجویان مازندران با کرونا

0

دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی مازندران که زودتر از سایر هم قشری هایشان در کشور ، تهدید تعطیلی کلاس و درسشان را به خاطر کرونا تجربه کرده بودند ، بیکار ننشستند و در قالب های مختلف تلاش کردند تا اقدمات مفیدی انجام دهند ، مانند دانشجویان عضو کانون خیریه دانشگاه علوم پزشکی مازندران که این روزها در محلات آسیب پذیر شهری خانه به خانه می روند تا از جمعیت ساکن در این مناطق دستگیری کنند.

دبیر کانون خیریه‌ نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران در باره فعالیت خیرخواهانه اعضای این کانون برای مقابله کرونا به خبرنگار ایرنا گفت : کانون خیریه نهال یکی از کانون‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران است که با هدف حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در سال ۹۳ تشکیل شد و اکنون که کرونا به تهدید درجه اول برای همه مردم کشورمان تبدیل شده ، احساس کردیم که باید فعالیت خود را در این زمینه هم گسترش دهیم.

 بهار زارع که خود دانشجوی رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران واقع در ساری است ، افزود : این کانون برنامه‌های مختلفی شامل بازدید های ماهانه از مراکز بهزیستی مثل مرکز نگهداری از کودکان خیابانی و یا خانه سالمندان و یا مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند تحت پوشش، توزیع سبدهای غذایی ماهانه برای کودکان مبتلا به سوتغذیه، بازی درمانی هر هفته در بخش انکلوژی بیمارستان بوعلی با کودکان مبتلا به سرطان، کارآفرینی و فروش دست‌سازه های مادران سرپرست خانوار، پیگیری درمان و خرید داروهای کودکان نیازمند و همچنین خرید ماهیانه‌ی پوشک و شیرخشک برای شیرخوارگان نیازمند و فعالیت هایی از این قبل را تا پیش از این انجام می داد و هم اکنون نیز این فعالیت را در کنار مقابله با کرونا دنبال می کند.

وی با اشاره به اینکه  فعالیت‌های موثر و گسترده سمن های جوانان در حوزه اطلاع رسانی بیماری کرونا باعث شده که فضای آرامش و اعتماد در جامعه ایجاد شود ، اظهار داشت: کانون خیریه نهال هم بر همین اساس و در کنار کانون های خیریه و سمن های استان و کمشور، تصمیم گرفت به عنوان کوچکترین عضو جامعه مدنی، گامی در راستای از بین بردن زنجیره انتقال بیماری کرونا در منطقه بردارد.

زارع توضیح داد : با جدی شدن بحث ویروس کرونا در استان مازندران ، کانون خیریه نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۸۰ پک‌ بهداشتی با محلول رقیق وایتکس توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضدعفونی و بسته بندی شد و با همکاری پایگاه اورژانس اجتماعی و مددکار منطقه بین خانواده‌های نیازمند توزیع شد.

 دبیر کانون خیریه‌ نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : پک‌های بهداشتی ضدعفونی شده شامل: باکس صابون ۶تایی، گالن چهار لیتری مایع دستشویی، شامپو یک کیلویی، مایع ظرفشویی یک لیتری، پودر شست و شوی دستی، ۲ عدد وایتکس یک لیتری‌ به همراه بروشور آموزش های اولیه‌ی شست‌وشو دست‌ها و رعایت نکات بهداشتی است که خانه به خانه توسط داوطلبان نهال همراه با توضیحات لازم در بین افراد توزیع شد.

وی افزود : با توجه به شناختی که از سال گذشته از محله محروم ” آهنگرمحله ” میاندرود در ۱۵ کیلومتری ساری داشتیم و با توجه به اینکه این افراد حتی از ساده‌ترین وسایل بهداشتی و شوینده‌ها محروم هستند و در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا بیشتر از قبل به کمک ما احتیاج دارند؛ اقدامات اطلاع رسانی و کمک رسانی بهداشتی در این مناطق و مناطق دیگر را آغاز کردیم.

وی افزود: کل هزینه‌ این طرح بیش از ۵۰ میلیون ریال شد که بخش زیادی از آن توسط خیران و باقی‌مانده توسط کانون خیریه‌ نهال پرداخت شد.

آموزش خانه به خانه 

 دبیر کانون خیریه‌ نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به توزیع بسته های شوینده  و پک بهداشتی مقابله با کرونا در بین افراد نیازمند ، گفت : تاکنون بیش از ۸۰ خانوار شامل حدود ۳۰۰ نفر، ضمن دریافت آموزش ها و تذکرات لازم برای ماندن در خانه ها و دریافت بسته های بهداشتی برای ضدعفونی خود و محیط نسبت به قبل آگاهی بیشتری برای مقابله با این بیماری پیدا کردند.

وی افزود : به مراتب این آگاهی و پک‌ها می توانند کمک کنند تا مرکز آسیب پذیرترین قشر جامعه از نظر بهداشتی، در چرخه انتقال کرونا آگاه تر عمل کرده و میزان گسترش بیماری کاهش یابد.

زارع با اعلام این که اعضای فعال کانون خیریه‌ نهال حدود ۴۰ نفر هستند ، گفت : در مجموع حدود ۵۰۰ نفر در این کانون عضویت دارند و حدود ۹۰ خانواده‌ نیازمند تحت پوشش کانون از شهرهای مختلف ساری، میاندرود، نکا و قائمشهر هستند که به صورت تلفنی برای تمام این خانواده‌ها توضیحات بهداشتی لازم در مورد ویروس کرونا داده شد.

 دبیر کانون خیریه‌ نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به مستمر بودن برنامه‌های این کانون در طول سال ، افزود : توزیع سبدهای غذایی،  پوشک و شیرخشک به صورت ماهانه ؛ توزیع کتاب داستان، لباس گرم، عروسک ، چکاپ مستمر بیماران و پیگیری پروسه درمان، فعال بودن تیم آموزش و کمک به دانش آموزان ضعیف در امور درسی و بازدید از کودکان بستری در بخش آنکولوژی و خانه سالمندان از برنامه های مهم سالانه ماست و اکنون فعالیت مقابله با کرونا را هم اضافه کردیم تا بتوانیم سهم خودمان را در مقابله با این ویروس و کمک به جامعه انجام دهیم.

زارع در مورد برنامه های آینده این کانون هم گفت :  ارائه سبدغذایی و بهداشتی برای خانواده های تحت پوشش به مناسب سال نو با رعایت نکات بهداشتی تهیه و تلاش داریم تا در این بحران در کنار این خانواده ها باشیم.

 وی در مورد تامین هزینه ها و بودجه کانون ، افزود : در کنار کمک خیرانی که همواره کمک کار و پشتیبان ما هستند، در طول سال، دو نوبت بازارچه‌ خیریه در دانشگاه برگزار می شود تا بودجه لازم برای انجام این کارها در کنار کمک خیران، فراهم شود.

زارع با اعلام اینکه کانون خیریه‌ نهال برگزیده‌ تندیس ملی فداکاری است ، گفت : کانون خیریه نهال، در نهمین‌ آیین اعطای تندیس‌ملی فداکاری دانشجویان ایران در آذرماه ۹۸ برگزیده شد.

 دبیر کانون خیریه‌ نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد هدف حضور در بین نیازمندان و کمک به آنان در شرایط بحرانی فعلی مقابله با کرونا با توجه به خطراتی که ممکن است خودشان را هم تهدید کند ، گفت: در این راستا با هدف اینکه در مقابله با کرونا؛ با نیازمندهایی که می شناسیم؛ برابر باشیم؛ وارد عمل شدیم و این یعنی همان طوری که ما وسایل شوینده و ضدعفونی‌کننده داریم ؛ این وسایل و تجهیزات در اختیار خانواده‌های ضعیف هم قرار گیرد.

وی افزود: مهم ترین هدف، ایجاد برابری و عدالت بود تا خانواده‌های نیازمندی که می شناسیم هم از لوازم بهداشتی مناسب در شرایط بحرانی فعلی برای مقابله با کرونا برخوردار شده و بهداشت را برای حفظ سلامتی رعایت کنند و نتیجه این کار در نهایت سلامت همه مردم جامعه است.

این دانشجوی رشته مامایی تاکید کرد : مهم ترین راه مقابله با هر پدیده اجتماعی ، برخورد اجتماعی با آن است . در مورد کرونا هم اگر چه همه ما باید پروتکل های بهداشتی را برای خودمان و تک تک اعضای خانواده امان رعایت کنیم ، ولی باید بدانیم اگر همسایه ما یا فرد یا گروهی در محله یا شهرمان و یا استانمان به خاطر نداشتن مکنت و توان مالی نتواند این پروتکل را رعایت کند ، در نهایت هم خودش و هم تمامی ما در معرض خطر قرار می گیریم و در نتیجه لازم است فرد فرد هم استانی ها در حد مقدوراتشان کمک کنند تا همه بتوانند پروتکل را رعایت کنند.

استان مازندران از جمله استان هایی است که از اول اسفند ماه به صورت رسمی با شناسایی ۲ بیمار مشکوک به مناطق آلوده به ویروس کرونا پیوست . بر اساس آخرین گزارش تاکنون ۶۲ نفر در استان بر اثر این بیماری جان باختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.