به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ساری به نقل از فارس در تاریخ ۳۰ دیماه سال ۹۳ گزارشی بر روی خروجی خبرگزاری فارس مازندران درباره مسافرتهای اجباری برای تعویض دفترچه روستایی در مازندران قرار گرفت.
در این گزارش به طی کردن مسافت ۱۳۰ کیلومتری برخی مردم چهاردانگه مازندران برای تعویض و یا تمدید دفترچه بیمه خدمات درمانی و به نبود نمایندگی بیمه خدمات ایرانیان در منطقه با وجود جمعیت زیاد نیز اشاره شد.
در این گزارش همچنین به دغدغه مردم منطقه چهاردانگه نیز پرداخته شده بود که یکی از اهالی منطقه به نام علی حمیدی درباره مشکلاتی که برای تمدید و تعویض دفترچه دارد، گفته بود: برای صدور دفترچه باید از ساعت شش صبح راهی ساری شوم و یک روز تا غروب نیز تنها برای دریافت یا تمدید دفترچه وقت صرف کنم.
وی ادامه داد: برای رفت و آمد هزینهای باید پرداخت کنم و از فعالیت روزانهام عقب میمانم، از طرفی این همه وقت برای صدور و یا تمدید یک دفترچه باید صرف کنم و اگر مجبور باشم برای سایر اعضای خانواده نیز دفترچه تهیه کنم، مجبور هستم که چندین نوبت برای تهیه و یا تمدید دفترچه مراجعه کنم.
احمد موسوی فرهنگی ساکن منطقه چهاردانگه نیز در تایید مشکلاتی که برای تهیه، صدور و تمدید دفترچه افراد در منطقه چهاردانگه با آن مواجه هستند، گفت: برخی از روستاییان با وجود فقر مالی به ناچار باید برای تمدید این دفترچه به مرکز استان مراجعه کنند و در فصل سرد زمستان در برخی از روستاها مردم مشکل جدی دارند.
در ادامه این گزارش از زبان مسئول بخش چهاردانگه مازندران نیز درباره مشکلاتی که مردم برای تامین و تعویض دفترچه با آن مواجه هستند، مصاحبه تهیه شد که عضو شورای اداری شهرستان ساری در این ارتباط گفت: منطقه چهاردانگه با حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت ثابت و بیش از ۶۰ هزار جمعیت شناور فاقد نمایندگی بیمه سلامت است.
اسماعیل امینی بخشدار چهاردانگه در این گزارش ادامه داده بود: منطقه چهاردانگه بدون نمایندگی بیمه است و مردم چهاردانگه برای تعویض دفترچه باید به ساری بروند تا بتوانند دفترچه خود را تعویض یا دریافت کنند.
امینی افزود: این در حالی است که منطقه چهاردانگه دارای ۹۵ روستا بوده و بسیاری از اهالی روستایی این بخش با نارساییهای جدی مواجه هستند.
بخشدار منطقه چهاردانگه در پاسخ به این سئوال که آیا بازدیدی توسط مسئولان بیمه سلامت از این منطقه انجام شد، افزود: مدیرکل بیمه سلامت تاکنون بازدیدی از وضعیت مشتریان خویش در این منطقه نداشت.
پس از انعکاس این گزارش، اداره کل بیمه سلامت مازندران نسبت به انعکاس این گزارش جوابیه را به دفتر خبرگزاری فارس در مازندران ارائه داد که در جوابیه، اداره کل بیمه سلامت ایجاد دفتر پیشخوان در منطقه چهاردانگه مازندران را راهکار رفع مشکل مردم منطقه اعلام کرد.
با توجه به عدم فعالیت دفتر پیشخوان در شهر کیاسر، مردم منطقه برای تمدید و تهیه دفترچه به ناچار باید مسیر چهاردانگه به ساری را طی کنند، این موضوع در سفر مدیرعامل بیمه سلامت کشور به مازندران از جانب خبرنگار فارس در ساری پیگیری شد که انوشیروان محسنی بندپی گفت: برای صدور دفترچه بیمه در مناطقی که نمایندگی بیمه خدمات درمانی وجود ندارد، دفاتر پیشخوان موظف به ارائه خدمات هستند.
پیگیری خبرنگار فارس
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که در شهر کیاسر دفتر پیشخوان وجود ندارد، آیا بیمه سلامت ایرانیان نباید به افرادی که زیرپوشش هیچ بیمهای نیستند، خدمات ارائه کند، گفت: در مکانهایی که دفتر پیشخوان وجود ندارد، ما موظف هستیم دفتر نمایندگی ایجاد کنیم.
محسنی اضافه کرد: اگر بخشی در کشور باشد که فاقد دفتر پیشخوان باشد، در آگهی درون سازمانی اعلام میکنیم در مدت دو ماه این سازمان آمادگی دارد که خدمات ارائه کند و حتی به صورت سیار نسبت به رفع مشکل بیمهشدگان اقدام میکنیم.
قول مساعد نمایند مردم ساری و میاندرود
از روزی که محسنیبندپی مدیرعامل بیمه سلامت کشور نسبت به ایجاد نمایندگی در منطقه چهاردانگه مازندران قول مساعد داد، حدود ۱۵ روز گذشت و تا رسیدن به دو ماه، ۴۵ روز باقی ماند، از طرفی شجاعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست مشترک با فعالان رسانهای مازندران نسبت به پیگیری برای ایجاد دفتر نمایندگی بیمه در شهر کیاسر قول مساعد داد.
اقدامی که مازندران باید پیگیر شود
با وجود قول مدیرعامل بیمه سلامت برای ایجاد دفتر نمایندگی بیمه سلامت ایرانیان در کیاسر و یا ارائه خدمات به مردم منطقه به صورت سیار در این شهرستان و پیگیری نماینده مردم ساری برای ایجاد دفتر در این شهر، آیا مدیرکل بیمه سلامت مازندران نسبت به ایجاد این دفتر در منطقه اقدام میکند؟ این از مواردی است که در روزهای آینده مشخص میشود.
بهتر است در عنوان ذکر گردد
دفتر نمایندگی بیمه سلامت در چهاردانگه احداث خواهد شد.