پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مجوز راه‌اندازی ۲۷ اقامتگاه بوم‌گردی در بخش کجور نوشهر صادر شد

0

کجور با قدمتی هفت هزار ساله ، یکی از بخش های تاریخی و کوهستانی شهرستان نوشهر است که از ۶۷ نقطه روستایی و ۲ نقطه شهری برخوردار است و برخی از واحدهای مسکونی این منطقه قدمتی بیشتر از یک قرن دارند.

محمدولی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : صاحبان این تعداد واحدهای بوم گردی مشغول بازسازی یا احداث اقامتگاه منطبق با استانداردهای تعیین شده هستند.

وی با اعلام این که ۶ واحد از واحدهای بوم گردی احداثی است ، توضیح داد : بقیه واحدهای تبدیلی است که در روستاهای کندلوس ، صالحان ، پیده ، دلسم ، لرگان ، چتن ، نیمور ، حسن آباد و خوشل واقع هستند و نیاز به بازسازی دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی نوشهر تقویت زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی، ایجاد اشتغال در روستاها، احیای فرهنگ و آداب و رسوم بومی و آشنایی گردشگران با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کمتر شناخته شده را از مهم ترین اهداف راه اندازی اقامتگاههای بوم گردی برشمرد و گفت که پیش از این هم هفت اقامتگاه بوم گردی در روستاهای کندلوس ، اسلام آباد ، صالحان ، کهنه ده و لاشک راه اندازی شده بود که در فصل گردشگری امسال دستکم ۲ هزار گردشگر داخلی و خارجی در این واحدها اقامت داشتند و درآمد خوبی هم نصیب مالکان این واحدها شد.

براساس آمار منابع رسمی از آغاز شکل گیری دولت دوازدهم تعداد اقامتگاه های بوم گردی استان مازندران بیش از ۳۰۰ واحد راه اندازی شده است.

ولی پور با بیان این که تمامی روستاهای بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر شرائط لازم برای اجرای چنین طرح هایی را دارد ، به نقش دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی اشاره و تاکید کرد که راه موفقیت در اجرای چنین طرح هایی به دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی بستگی دارد چرا که با اطلاع رسانی از مزیت های این طرح می توانند روستائیان را تشویق به فعالیت در این بخش کنند.

وی با اعلام این که دولت تسهیلات خوبی برای مجریان چنین طرح هایی در نظر گرفته است ، خواستار همکاری بانک ها برای شتاب بخشی در روند راه اندازی این تعداد اقامتگاه های بوم گردی در این شهرستان شد.

ولی پور افزود : طبق ضوابط تسهیلاتی که به متقاضیان داده می شود بستگی به طرح آن ها دارد از ۱۵ میلیون تومان تا ۷۰ میلیون تومان و آن دسته از سرمایه گذاران نیز که قصد ایجاد دهکده گردشگری بوم گردی را داشته باشند ، تا حدود ۵۰۰ میلیون تومان می توانند تسهیلات کم بهره و درازمدت دریافت کنند.

شهرستان نوشهر با جمعیتی دست کم ۱۳۰ هزار نفر دارای سه نقطه شهری و ۱۳۰ نقطه روستایی درغرب مازندران است و به علت همسایگی کوه با دریا ، برخوداری از جاذبه های گردشگری ، جاذبه های تاریخی و اقامتگاه های بوم گردی در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است. 

۷۰۷۸ /۱۶۰۲/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.