پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مجلس در حفظ حقوق ملت در رژیم دریای خزر قاطع است

0

در چند هفته گذشته موضوع کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر  در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی کشور و برخی از شبکه‌های ضد انقلاب به عنوان یک چالش جدی مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، قاسم احمدی روز سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار در جمع خبرنگاران شهرستان‌های نوشهر،چالوس و کلاردشت در مجموعه گردشگری اویدر نوشهر افزود: موضوع رژیم حقوقی دریای خزر از اهمیت خاصی برای ملت ایران برخوردار است.

وی ادامه داد: مجلس به عنوان نماینده مردم از تمامی حقوق آب، زیراب و معادن که در رژیم حقوقی خزر مطرح است، حفاظت خواهد کرد.

نماینده مردم نوشهر،چالوس و کلاردشت در مجلس با اشاره به روز ملی دریای خزر افزود: سابقه تاریخی ایران در دریای خزر همچون خلیج فارس برای تعیین رژیم دریای خزر ملاک مسئولان و ملت ایران است.

وی تاکید کرد: مجلس و دولت علاقمند بر حفط حقوق ملت در تعیین رژیم حقوقی دریای خزر بوده و اجازه نخواهند داد وجبی از حقوق ایران در این رابطه پایمال شود.

احمدی همچنین با اشاره به انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار داشت: نباید با یک تصمیم اشتباه در مدیریت به طبیعت خدا دادی این منطقه آسیب زد.

وی با اشاره به جلساتی که با رئیس جمهور و معاونین در حوزه محیط زیست و نیرو داشته است گفت:مسئولان باید بدنبال راهکار دیگری برای بیرون رفت مشکل اب استان سمنان باشند زیرا تبعات انتقال آب دریای خزر برای ساکنان حاشیه آن و کشور قابل قبول نیست.

روز گذشته ۲۱ مردادماه روز ملی دریای خزر بود. این دریاچه از گنجینه‌های محیط زیست ایران است و میثاق همکاری برای حفاظت این دریا در ۲۱ مرداد سال ۱۳۸۲ توسط پنج کشور حاشیه‌ آن امضا شده است. 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، پنجشنبه این هفته یعنی ۲۴ مرداد قرار است مراسم گرامیداشت روز دریای خزر در هتل میزبان بابلسر به میزبانی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران برگزار شود.

دریای خزر حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر طول دارد و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح  این دریا  اکنون ۲۶٬۵ تا ۲۸ متر پایین تر از سطح دریاهاست.

میانگین عمق دریای خزر  ۲۰۸ متر و مساحت آن ۳۷۶ هزار کیلومتر مربع است. میانگین بارندگی بر پهنه آبی خزر در سال ۲۲۱ میلی متر و آورد رودخانه‌های اطراف آن ۳۰۰ میلیارد مترمکعب است. 

۱۲۹۵/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.