پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«مجازندران»؛ استعدادیابی مجازی برای دانش‌آموزان ایران

0

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این جشنواره مجازی دانش‌آموزی ویژه دانش‌آموزان همه مقاطع تحصیلی طراحی شده و دانش‌آموزان دختر و پسر سراسر کشور می‌توانند در آن شرکت کنند و استعدادهای هنری و فرهنگی خود در رشته های مختلف را به رقابت بگذارند.

«محمد شعبانی» اظهار کرد: جشنواره «مجازندران» محدودیت موضوعی ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند در موضوعات مختلف آثار خود را به دبیرخانه جشنواره بفرستند. هر دانش آموز با هر استعداد فرهنگی و هنری که دارد می‌تواند در این جشنواره شرکت کند.

وی افزود: در فراخوان جشنواره رشته‌های فرهنگی و هنری مانند قرائت قرآن، دکلمه، شعر، فن بیان، اجرا، خوشنویسی، طراحی، نقاشی، تذهیب، گرافیک، عکاسی، تکخوانی، تکنوازی، صنایع دستی، استنداپ و دابسمش ثبت شده است. اما اگر دانش‌آموزی در رشته‌های مانند صنایع دستی یا هنرهای سنتی و بسیاری از هنرها و فعالیت‌های دیگر نیز مهارت داشت می‌تواند از استعداد خود فیلم تهیه کند و به دبیرخانه بفرستد.

این مسئول خاطرنشان کرد: این روزها دانش اموزان فرصت خوبی را در منزل دارند که می‌توان برای آن و کشف استعدادهای آنان برنامه‌ریزی کرد. اساس فعالیت‌های معاونت پرورشی و فرهنگی در آموزش و پرورش استعدادیابی است. معمولا در طول سال نزدیک به ۲۰۰ رشته فعالیت هنری توسط دانش‌آموزان انجام می‌شود و این ظرفیت در دانش‌آموزان ما وجود دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که از فرصت ایجاد شده در خانه‌ها برای دانش‌آموزان استفاده کنیم تا استعدادهایی را شناسایی کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: دلیل آزاد گذاشتن موضوع و رشته‌های این جشنواره محدودیت قائل نشدن برای دانش‌آموزان است. اگر محدودیت ایجاد می‌کردیم ممکن بود دانش‌آموزانی که در موضوع‌ و رشته‌های معرفی شده استعدادی ندارند در جشنواره شرکت نکنند و استعدادشان به چشم نیاید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که با شعار «هر دانش آموز یک مهارت»، دانش‌آموزان با هر نوع استعدادی که دارند در جشنواره ما شرکت کنند.

شعبانی با اشاره به استقبال خوب دانش‌آموزان در روزهای نخست انتشار فراخوان گفت: در همین چند روز استعدادهای بسیار خوبی را از آثاری که دانش‌آموزان فرستادند شناسایی کردیم که می‌توان از آن‌ها پس از دوران قرنطینه در مدارس برای فعالیت‌های فرهنگی مشارکت گرفت.

وی درباره دلایل ملی برگزار کردن این جشنواره گفت: ابتدا قصد داشتیم که جشنواره را استانی برگزار کنیم. اما بعد به این نتیجه رسیدیم که با توجه به خلاء موجود در برنامه‌های فرهنگی ویژه این روزها برای دانش‌آموزان سراسر کشور، جشنواره را ملی برگزار کنیم. ضمن این که کرونا امروز تمام کشور را درگیر کرده و مسأله ویژه استان مازندران نیست. این آمادگی در آموزش و پرورش مازندران وجود دارد که به عنوان دبیرخانه اصلی این جشنواره فعال باشد و سایر استان‌ها در جذب آثار تولیدی دانش‌آموزان همکاری کنند.

این مسئول با بیان این که شرکت کردن دانش‌آموزان همه مقاطع در این جشنواره آزاد است، گفت: حتی اعلام شده نوآموزان پیش‌دبستانی و حتی مهدها نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. سعی کردیم تمام عناصر تشویقی را برای مشارکت بیشتر دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان به کار بگیریم. از اولیای دانش‌آموزان هم می‌خواهیم که در این رویداد با ما همراه باشند و استعداد فرزند خود را نمایان کنند.

شعبانی از برنامه‌ریزی برای پاسخگویی مشاوران مدارس هر روز از ساعت ۸ تا ۱۲ به دانش‌آموزان برای انجام مشاوره‌های تلفنی تحصیلی در مدارس استان خبر داد و گفت: از مربیان نیز خواسته شده که در این زمینه وارد میدان شوند.

وی تصریح کرد: تأکید ما بر تولید آثار در منزل است. دانش‌آموزان در این روزهای دور از مدرسه علاوه بر انجام تکالیف درسی خود که از شبکه آموزش پخش می‌شود، می‌توانند در اوقات فراغت به فکر تولید آثار فرهنگی و هنری در رشته‌های مختلف باشند.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: مهلت فرستادن آثار از ۲۰ اسفند آغاز شده و تا ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد. نتایج برگزیدگان در رشته‌های مختلف نیز ۴ خرداد و همزمان با عید سعید فطر اعلام خواهد شد. به برگزیدگان این جشنواره در هر رشته از هر مقطع تحصیلی لوح تقدیر و جایزه نفیس اهدا می‌شود. همچنین به قید قرعه به ۱۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان نیز جوایزی اهدا خواهد شد.

همه دانش‌آموزان می‌توانند برای شرکت در این جشنواره مجازی آثارشان را به نام کاربری @majazandarann در پیام‌رسان‌های تلگرام و ایتا بفرستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.