پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مبلغ کار دانشجویی پرستاری باید افزایش یابد

0

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، دکتر سیما سادات لاری در جمع فعالان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: دوست دارم صحبت‌های شما را بشنویم و بر اساس نظرات و پیشنهاداتی که ارایه می‌دهید پیگیر برنامه‌های شما باشیم.

وی در خصوص گلایه دانشجویان پرستاری با بیان این‌که کار دانشجویان پرستاری معضلی جدی است، گفت: دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی بر سر رقم کار دانشجویی پرستاری مشکل دارند به این معنا که نباید مبلغ کار دانشجویی فرهنگی در هر ساعت ۵ هزار و ۵۰۰ تومان باشد و جالب این‌که کار دانشجویی پرستاری نیز همین عدد است. این عدد بر اساس نوع و اهمیت کار پرستاران در مواجهه با سلامت مردم رقم مناسبی نیست و باید اختلاف قابل توجهی پیدا کند.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: از سوی معاون پرستاری وزارت بهداشت در این خصوص درخواست داده شده و ما نیز به استناد این پیگیری، نامه داده‌ایم که باید رقم کار دانشجویی فرهنگی که به عنوان مثال دانشجو در فضای کتابخانه دانشگاه خود در حال فعالیت است با کار دانشجوی پرستاری که بر بالین بیمار حضور دارد، تفاوت داشته باشد. البته باید گفت در مدت شیوع کرونا حدود هزار ساعت در بخش‌های کرونایی از کار دانشجویی پرستاری بهره گرفته شده است.

لاری افزود: شما از خود و خانواده گذشتید و علی رغم آگاهی از خطراتی که سلامت شما را تهدید می‌کرد در فضای درمان حضور یافتید و با مراقبتی که داشتید به لطف خدا شهید مدافع سلامت از میان دانشجویان پرستاری و دستیاری نداشتیم که این حضور و این مراقبت موجب سربلندی است و من این موضوع را با افتخار در همه جا اعلام می‌کنم.

وی در خصوص مشکلات ایاب و ذهاب دانشجویان اظهار داشت: مسئله ایاب و ذهاب مسئله جدی است، اگر بنا است تجمع فضای خوابگاهی دانشگاه را در یک مکان و یک سایت داشته باشیم باید امکانات رفاهی مناسب از جمله دسترسی آسان به داروخانه در نزدیک این سایت، سهولت دسترسی در زمان‌های لازم به وسایل ایاب‌و ذهاب، وجود یک عدد آمبولانس اورژانس به صورت تمام وقت و امکانات رفاهی و دسترسی آسان به فروشگاه‌ها نیز مهیا باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: اگر این امکانات در این فضا قابلیت اجرایی ندارد باید امکان رفت‌وآمد با سهولت برای دانشجویان وجود داشته باشد، البته می‌دانیم دانشگاه‌ها با کمبود منابع مواجهه هستند و شاید در درگیری با کرونا از نیازهای دانشجویان در فضای خوابگاهی و مواردی که عنوان شده مغفول مانده‌اند که این به معنای بی‌توجهی به خواسته‌های دانشجویان نیست.

وی در خصوص وضعیت فعالیت‌ها و امکانات ورزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندارن گفت: به لطف خدا وضع فضای ورزشی این دانشگاه از دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی بهتر است و مسؤولان دانشگاه نیز اهتمام ویژه به ورزش دانشجویان دارند، در خصوص نبود استخر با توجه به هزینه بالایی که دارد بعید می‌دانم در این دوره بشود کاری کرد اما در دیدار با استاندار مازندران این موضوع را بیان می‌کنیم که اگر حمایت خوب و قابل توجهی از سمت استانداری صورت بگیرد، ما نیز پای کار باشیم تا این پروژه آغاز شود و به سرانجام برسد.

لاری در خصوص اهمیت جایگاه انجمن‌های علمی، گفت: انجمن‌های علمی به نسبت کانون‌ها و تشکل‌های فرهنگی و دانشجویی دیگر نوپا هستند اما برای ما اهمیت زیادی دارند؛ اتفاقات خوبی در این خصوص در حال انجام است از جمله این‌که شرایطی را فراهم کنیم تا انجمن‌های علمی و استعدادهای درخشان در کنار هم قرار بگیرند اما در این میان جامعیت، بعد اجتماعی و نوآوری انجمن‌های علمی خصوصا در برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» دارای اهمیت بیشتری است.

معاون وزیر بهداشت در خصوص جدا شدن بودجه دانشجویی از بودجه فرهنگی اظهار داشت: ما خیلی در خصوص سرانه فرهنگی و دانشجویی تلاش کردیم و این سرانه را از ۴۵۰ میلیارد تومان به ۷۲۰ میلیارد تومان ارتقاء دادیم که رشد ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد که این مهم  به همت تلاش‌ها و تشریح اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی است. برای اجرای عدالت باید  بودجه فرهنگی و دانشجویی را از هم جدا کنیم و این یکی از ماموریت‌هایی است که باید در مدت باقی‌مانده دنبال کنیم.

وی در خصوص انتخابات خانه نشریات، گفت: مراقبت خواهیم کرد تا فضای خانه نشریات به سمت و سوی خاصی نرود و قوانینی برای جلوگیری از مشکلات این چنینی گذاشته شده است. در خصوص وجود تشکل‌های مختلف در فضای دانشگاهی، باید تشکل‌هایی که فضا برای فعالیت آن‌ها در دانشگاه بازتر است مدعی باشند که دیگر تشکل‌ها نیز در کنار آن‌ها در دانشگاه فعالیت کنند و حضور داشته باشند تا تبادل افکار شکل بگیرد و فضای تشکلی پرشور باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بیان داشت: البته این نکته را نیز تشکل‌ها با نوع نگرش‌های مختلف بدانند که انتقادات شما باید دوستانه و برای پیشبرد اهداف نظام و انقلاب اسلامی باشد. تفاوت در مسیر و نگاه خوب است اما مقصد تمام فعالیت‌های تشکلی باید تعالی آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی باشد و پرچم تشکل‌های دانشجویی در محافظت از این آرمان‌ها را بالا نگاه دارد.

لاری یادآور شد: سعی می‌کنیم از این رفت و آمدها در شرایط بحرانی کرونا، نتیجه مد نظر شما را بگیریم. دیدار با شما ما را دلگرم می‌کند و حقیقتا ما برای شما تلاش می‌کنیم. من به نسل شما امیدوارم. به واقع اگر ما پشت شما باشیم و از شما حمایت کنیم همه خواهند دید شما تا چه اندازه در همه عرصه‌های ورزشی، مبارزه با کرونا، سیاسی، ورزشی و قرآنی باعث افتخار هستید.

وی گفت: شما دانشجویان در کمپین دانشجویی «زندگی دست یاری‌گر تو» شرکت کردید به نحوی که از  ۸ هزار دانشجو که در این طرح مشارکت کردند، حدود ۵ هزار نفر دانشجویان علوم پزشکی بودند که در تولید ماسک، محلول ضدعفونی کننده، مستند سازی و … حضور فعال داشتند.

کد خبر 5038025
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.