پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ماندگاری جمعیت در روستاهای مازندران از میانگین کشوری بالاتر است

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، سجاد رضایی شب‌چهارشنبه در همایش دهیاران این شهرستان با موضوع روستاهای اقتصادمحور، اظهار کرد: امروزه حال روستاها چندان خوب نیست و باید دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها حس خوب را به بدنه روستاها تزریق کنند.

وی با اعلام اینکه آمل سومین شهرستان بزرگ مازندران از لحاظ جمعیت است، افزود: وجود اقتصاد توانمند در روستاها باعث رونق روستاییان می‌شود پس لازم است تا دهیاران و شوراییان روستاها از سبک و روش قدیمی خارج شده و تفکرات جدید دست به اقدامات نوین بزنند.

معاون مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به وضعیت بیکاری، کم بودن نرخ زاد و ولد و مسائل معیشتی در روستاها، تصریح کرد: دهیاران و شوراها امروزه دچار روزمرگی هستند زیرا حق دارند که بگویند که آموزش لازم ندیدند.

این مسؤول با اعلام وجود ظرفیت برای تأسیس بانک روستایی، ادامه داد: دهیارانی که طرح‌های خوب و سازنده داشته باشند به آنها وام‌های با بهره کم اعطا می‌شود.

رضایی با اشاره به وجود ۴۵۰ هزار خانوار روستایی که جمعیتی بیش از یک میلیون و ۳۸۶ هزار نفر جمعیت مازندران را شامل می‌شود، یادآور شد: بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ روستا و آبادی در مازندران وجود دارد که هر روستا ظرفیت و پتانسیل خاص دارد.

وی با اعلام اینکه تولید انرژی برق در پشت بام منازل می‌تواند از طرح‌های کم هزینه با درآمد بالا در روستاها باشد، ادامه داد: تولید و پرورش گل و گیاه در بسیاری از روستاها جایگاه ویژه دارد همچنین طرح هر خانه روستایی پرورش ۱۰۰ طیور از دیگر طرح‌هایی است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در حال بررسی و اجرا است.

رضایی با اشاره به اینکه از میزان استاندارد ماندگاری جمعیت در روستاهای مازندران از کشور بالاتر است، بیان کرد: میزان استاندارد جمعیت در روستاها در سطح کشور ۲۷ درصد است ولی این میزان در مازندران ۴۶.۲ درصد است که نشان از برنامه‌ریزی مدون و منظم دارد.

تغییر کاربری؛ بلای جان روستاهای مازندران

فرماندار ویژه آمل در این نشست با اعلام اینکه روستاها مرکز تولید و اقتصاد هستند، اظهار کرد: تغییر کاربری در روستاها امروزه به بلای جان مناطق روستایی تبدیل شده است و باید با ساخت و ساز غیرمجاز برخورد جدی شود.

سیدعباس حسینی افزود: از طرح‌های ابتکاری دهیاران و روستاییان استقبال می‌کنیم و حمایت خود را برای اجرایی شدن طرح‌ها به کار می‌بندیم.

وی تصریح کرد: با استقبال از طرح‌های دانش‌بنیان و جدید در زمینه تولید می‌توان دست به توسعه روستایی و کسب درآمد پایدار زد.

فرماندار ویژه آمل با اشاره به موضوع اقتصاد در روستا، متذکر شد: در راستای سیاستگذاری دولت در زمینه توسعه روستامحور مبنی بر ایجاد اقتصاد در روستا اقدامات خوبی در آمل داشتیم.

این مسؤول ادامه داد: ایجاد روستاهای پایلوت و الگو، ایجاد روستاهایی با درآمد بالا و اشتغال مطلوب از مهمترین اهداف ما است که با استفاده از ظرفیت‌های موجود و حل مشکلات می‌توان به مدل مدیریتی صحیح رسید و با توجه به وجود منابع، سیاست‌گذاری‌های شهرستانی نیز به این سمت سوق داده می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۱۲


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.