پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ماسک‌ها برای پیشگیری از کرونا معجزه نمی‌کنند

0

دکتر ارژنگ علیخانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود : کروناویروس در واقع سبب ابتلای افراد به نوعی از بیماری عفونی می شود که می توان از نظر انتقال آن را با سرما خوردگی مقایسه کرد. 

وی تفاوت کرونا با دیگر بیماری های عفونی را در ناگهانی بودن بروز علایم آن از یک سو و تازگی آن برای مردم و محققان دانست و گفت : شایع‌ترین راه انتقال ویروس کرونا همانند دیگر بیماری‌های عفونی از طریق تماس بدنی و هوا است.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت : اکثر ویروس ها و باکتری های عفونی با استفاده از شست و شو و ضد عفونی کردن از بین می روند و می توان با رعایت بهداشت فردی که تنها یکی از آنها استفاده از ماسک است ، به راحتی از انتشار و ابتلای به این ویروس جلوگیری کرد.

دکتر علیخانی یکی دیگر از دلایل ایجاد تنش روانی برای جامعه در برابر ویروس کرونا را نبود داروی مناسب برای درمان و واکسن برای مقاومت بدن در برابر آن با توجه به تازگی آن دانست و افزود : از نظر ما به عنوان متخصصان بیماری های عفونی ، تنفس تنها یکی از راههای انتقال بیماری عفونی است و به همین دلیل هم استفاده از ماسک به تنهایی نمی تواند افراد را در برابر این ویروس ایمن کند و باید همه موارد بهداشت فردی رعایت شود.

وی توضیح داد : باید برای پیشگیری از ویروس کرونا و هر ویروس قابل انتقال دیگر مجموعه ای از مسائل بهداشتی و ایمنی رعایت شود که از جمله آنها شست و شوی مستمر دست ها و صورت ، استحمام مداوم ، عدم استفاده از وسائل بهداشتی مشترک ، عدم روبوسی ، امتناع از دست دادن، پرهیز در استفاده از لباس و پوشاک مشترک و مسایلی از این قبیل است.

این متخصص بیماری های عفونی بر ضرورت خودداری از مشارکت در هرگونه تجمع و صف برای جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا و سایر بیماری های واگیر تاکید کرد و گفت : این موضوع باید از سوی مسئولان پیگیری شود تا زمان ایجاد امنیت و آرامش از هر گونه تجمعی در قالب های مختلف جلوگیری کنند.

دکتر علیخانی به تجمع مردم در داروخانه ها و فروشگاههای لوزام بهداشتی برای تهیه ماسک به عنوان یکی از موارد خطرساز در صورت وجود فرد یا افراد مبتلا به بیماری های واگیر از جمله کرونا یاد کرد و از شهروندان خواست تا برای تهیه ماسک که با هدف جلوگیری از ابتلا به کرونا یا دیگر بیماری های واگیر صورت می گیرد ، در داخل و جلوی داروخانه ها و فروشگاههای عرضه کننده این گونه محصولات صف نبسته و تجمع نکنند.

باورهای غلط  

علیخانی هجوم مردم برای خرید ماسک را ناشی از باور غلط دانست و توضیح داد : متاسفانه باور غلطی در میان مردم در حال ترویج است که استفاده از ماسک را مهم ترین و تنها روش جلوگیری از کرونا می دانند در حالی که شایع ترین و سریع ترین راه انتقال بیماری های عفونی از طریق تماس پوستی است.

وی افزود : ویروس ها از طریق منافض و سوراخ های روی پوست دست و بدن با سرعت و ضریب بالایی شایع می شود و ویروس کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست.

این متخصص بیماری های عفونی گفت : مردم برای پیشگیری از ویروس کرونا و یا هر بیماری عفونی دیگر بیشتر باید بر روی بهداشت فردی و شست و شو تمرکز کنند.

علیخانی همچنین اصرار مردم برای استفاده از ژل ضد عفونی کننده جهت جلوگیری از سرایت ویروس کرونا را یک موضوع تجملاتی دانست و گفت : برای ضد عفونی کردن بدن نیازی به ژل ضدعفونی کننده نیست و با صابون ، شامپو و دیگر مواد شوینده نیز می‌توان به راحتی این کار را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک و لوازم بهداشتی اقدام خوبی برای جلوگیری از هر بیماری مسری به خصوص در فصل زمستان است ، افزود : اما نباید مردم با این موضوع هیجانی برخورد کنند و نباید استفاده از ماسک به یک امر حیاتی برایشان تبدیل شود.

پرهیز از حضور در تجمع 

این متخصص بیماری های عفونی در واکنش به ازدحام مردم مازندران در روزهای اخیر مقابل داروخانه ها برای خرید ماسک و دیگر اقلام بهداشتی ، گفت : تجمع و جمع شدن مردم در یک محیط خطرناک ترین شرایط برای انتقال ویروس کرونا خواهد بود.

علیخانی افزود : مردم تا جایی که ممکن است باید از تجمع در یک محیط خودداری کنند و مواردی همچون صف‌های طولانی شرایط مساعدی را برای انتقال کرونا فراهم می کند.

وی اظهار داشت : مهم تر از رفتارهای هیجانی و هجوم به داروخانه ها برای خرید لوازم بهداشتی ، تقویت سیستم ایمنی بدن است و بیشترین تمرکز مردم باید به جای مسائل حاشیه ای و شایعات بر تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از تغذیه مناسب باشد. 

این متخصص بیماری های عفونی گفت : بدن های ضعیف مساعدترین محیط برای تکثیر ویروس هستند و مردم باید سعی کنند با تغذیه مناسب سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده تا ویروس بر بدن میزبان چیره نشود.

در روزهای اخیر با انتشار اخبار مبنی بر مشاهده موارد مشکوک از ویروس کرونا در مازندران ، تقاضا برای لوازم بهداشتی شامل ماسک، دستکش ، ژل ضد عفونی و دیگر موارد در این استان چنان افزایش یافت که سبب کمبود این اقلام شد.

گزارش ها حاکی از ان است که داروخانه های برخی از شهرهای مازندران اعلام کردند که دیگر لوازم بهداشتی درخواستی مانند ماسک ، ژل و دستکش در اختیار ندارند و سفارش داده اند که باید دریافت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.