پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران نام بوم‌گردی را یدک می کشد؟!

0

صنعت گردشگری به ویژه بوم‌گردی و طبیعت‌گردی به عنوان رویکردی جدید برای توسعه همزیستی انسان و طبیعت، به منظور بهره‌وری اقتصادی، امروزه در توسعه مناطق جایگاه چشمگیری یافته است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، این استان به سبب طبیعت بکر و زیبا از مزیت قابل توجهی برخوردار است و به عنوان یکی از قطب‌های طبیعت‌گردی محسوب می‌شود که این منطقه در زمینه صنعت نوپای اکوتوریسم از جمله موقعیت جغرافیایی خاص خود و داشتن آب و هوایی مطبوع به ویژه در فصل بهار و تابستان و بهره‌مندی از مناظر چشم نواز طبیعی، ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های طبیعت‌گردی را دارا است.

طبیعت گردی در میان گونه‌های مختلف گردشگری از جایگاه ویژه و رشد قابل توجهی برخوردار است و در 20 ساله اخیر شاهد گسترش سریع فعالیت‌های طبیعی گردی در سراسر جهان بوده‌ایم، مازندران با حدود 3000 جاذبه گردشگری طبیعی همچون غارها، تالاب‌ها، چشمه‌های آب معدنی، آبشارهای زیبا، جنگل، کوه و دریا، از استان‌های برتر در جذب گردشگر است که سالانه بیش از 15 میلیون گردشگر داخلی و خارجی به آن وارد می شوند.

امروزه جاذبه‌های طبیعی بر توسعه گردشگری اثرگذار است، بنابراین برای توسعه گردشگری مازندران لازم است که با آموزش نیروی انسانی، استخدام نیروی متخصص و تحصیل کرده، مدیریت صحیح، با تصمیمات و اقدامات مناسب در پیشبرد و توسعه این صنعت مهم گامی اساسی بر داشت.

طبیعت‌گردی در مازندران؛ موجب حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی

محمد امین جعفری کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه طبیعت گردی، به تمام بازدیدها و فعالیت‌هایی که در دامن طبیعت انجام شده صرف نظر از پایدار بودن یا نبودن اطلاق می‌شود، اظهار کرد: طبیعت گردی در مازندران نسبت به اکوتوریسم دامنه گسترده‌تری را شامل است.

وی تصریح کرد: طبق تعریف انجمن بین‌المللی اکوتوریسم (بوم‌گردی) سفری مسئولانه به مناطق طبیعی است که موجب حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی مردم محلی می‌شود.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه تفاوت اصلی اکوتوریسم با طبیعت گردی را می توان در احساس مسئولیت در برابر طبیعت دانست، گفت: دلیل یکی دانستن این دو مفهوم،  بیش از هر چیز بیانگر ضعف و ابهام در تعریف و تبیین مفاهیم اولیه و اصلی گردشگری است که تنها مختص عامه مردم نیست.

 جعفری خاطرنشان کرد: بعضا در صحبت‌ها و سخنان مسئولان نیز تعاریفی از گردشگری مشاهده می شود و این خود نشان از ضعف آموزش همگانی در زمینه گردشگری به طور عام و اکوتوریسم (بومگردی) به طور خاص دارد.

وی با بیان اینکه مفهوم مناقشه برانگیز دیگر، مفهوم اقامتگاه‌های بوم‌گردی (اکولوژها) هستند که پیرامون ویژگی‌های آن بحث‌های جدی وجود دارد، افزود: آنچه که ما اکنون در مازندران و به طور کلی در ایران می‌بینیم، غالبا اقامتگاه‌هایی روستایی هستند که صرفا عنوان اقامتگاه بومگردی را یدک می‌کشند و بوم‌گردی را صرفا در خانه‌ای با نمای چوبی و گلی و نهایتا ارائه غذاهای محلی خلاصه می‌کنند.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: این در حالی است که یک اقامتگاه بوم‌گردی واقعی باید حافظ ارزش‌های فرهنگی، سنتی، زیستی و بومی منطقه باشد و همچنین، فعالیت‌های صورت گرفته در آن‌ها باید مبتنی بر حفظ محیط زیست باشد.

جعفری با اشاره به اینکه واحد های بوم گردی علاوه بر کمک به حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، توجه ویژه ای به پاکیزگی و بهداشت داشته باشد، یادآور شد: در عین حال این واحدها باید تا حد امکان از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده و در مصرف انرژی نهایت صرفه‌جویی را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه فعالان بوم‌گردی و در رأس آن، مدیران اقامتگاه‌ها باید به این اصول آشنا باشند و آن ها را در عمل به اجرا درآورند، خاطرنشان کرد: این موضوع مجددا ضرورت آموزش علمی و نیاز به طراحی و تدوین دوره‌های تخصصی بوم‌گردی برای فعالان این حوزه را یادآور می‌شود.

قانون طبیعت‌گردی صرفا تفریح نیست

محمدرضا اورمزدی کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، با اشاره به اینکه طبیعت‌گردی براساس تعریف استاندارد جهانی به افرادی که با هدف رفتن به طبیعت با یک حس مسئولانه هستند گفته می‌شود، تصریح کرد: به طور مثال طبیعت گردی یک گردشگر در منطقه دو هزار باعث نمی‌شود که صرفا به آن گردشگر، طبیعت گرد بگوییم.

وی خاطرنشان کرد: طبیعت گردی هدفی را دنبال می‌کند و هدف حفظ و احساس مسئولانه نسبت به محیط زیست آن منطقه است که براساس این رسالت می‌توان طبیعت گردی را تعریف کرد.

این کارشناس گردشگری افزود: قانون طبیعت‌گردی صرفا تفریح نیست، در کنار آن حفاظت از طبیعت منطقه، بازدید و آموزش آن به دیگران در نگه‌داری طبیعت منطقه خود را به همراه دارد.

اورمزدی با بیان اینکه بوم گردی در دل واحد های روستایی ما اتفاق می‌افتد، گفت: ما در مازندران 3000 روستای ثبت شده با شناسنامه و دارای طرح هادی داریم.

وی با اشاره به اینکه بوم گردی مدلی از کسب و کار است که اشتباها به آن اقامتگاه بوم گردی گفته می‌شود، تصریح کرد: در مازندران ۷۲ واحد بوم‌گردی فعال وجود دارد که بهشت بوم گردی مازندران در تنکابن با بیشترین واحد های بوم گردی فعال است.

این کارشناس گردشگری بوم گردی زیر مجموعه حوزه طبیعت گردی دانست و بیان کرد: در کل کشور هزار و ۵۰۰ واحد بوم گردی داریم و ۷۲ واحد فعال در مازندران وجود دارد.

اورمزدی با بیان اینکه ما در گردشگری بیش از ۸۰ نوع شاخه داریم که مدلی از آن گردشگری مزرعه است، افزود: بخشی مربوط به تدوین استانداردهای حوزه گردشگری ها است که در سازمان میراث کمتر اتفاق افتاده یعنی باید آن بخش هایی که قانون گذار است دقیق تدوین و به مردم خوب اطلاع رسانی شود تا تفاوت بین گردشگری ها مشخص شود.

وی ادامه داد: بخشی دیگر مربوط به کسانی است که واحد های بوم‌گردی یا طبیعت‌گردی را ارائه می‌دهند و خود آن‌ها اطلاع دقیقی از این موضوع ندارند.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: واحدهای بوم‌گردی به منظور ترویج فرهنگ روستایی و شناساندن آن به مردم و گردشگران داخلی و خارجی ایجاد شده است.

گردشگری محور توسعه مازندران است

کاظم حسن پور کارشناس گردشگری توریست در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: مازندران دارای ظرفیت‌های زیادی است که اگر مسئولان به این موضوع توجه داشته باشند که گردشگری محور توسعه استان است، می‌توان بسیاری از مسائل و مشکلات برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا میراث فرهنگی  و جاذبه  موجب جذب توریست می‌شود که سود اقتصادی و اشتغال را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: ورود بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه موثر باشد چرا که اگر نهادهای دولتی وارد شوند هزینه بردار است اما بخش خصوصی هزینه‌ها را هم برای توریست و هم برای سرمایه‌گذار کاهش می‌دهد.

این کارشناس گردشگری توریست با بیان اینکه دولت باید برای بخش خصوصی زیرساخت و تسهیلات را آماده کند، تصریح کرد: کند با ورود بخش خصوصی یک رقابتی ایجاد می‌شود که این ایجاد رقابت پیشرفت را به دنبال دارد.

حسن‌پور با اشاره به اینکه کشاورزی مازندران می‌تواند یکی از ظرفیت‌های گردشگری باشد، افزود: بخش کشاورزی و گردشگری در برخی از قسمت ها می توانند در قالب بوم‌گردی و غیره با هم تلفیق داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان باید با تحقیق و بررسی نسبت به شناسایی ظرفیت‌های گردشگری که امکان سودآوری بیشتر را دارند اقدام کنند چراکه این امر می‌تواند در کاهش تورم و بهبود وضعیت اقتصادی مازندران موثر باشد.

گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران  

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.