پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ماجرای کشف گور باستانی در دودانگه ساری+تصاویر

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در شرایط کرونایی خبری مبنی بر کشف سرباز اشکانی شنیده شده است که در این زمینه علی رمضانی پاجی پژوهشگر مازندرانی در گفت‌وگو با فارس، گفت: هنگام دفن یکی از فوت‌شدگان ناشی از بیماری کرونا در روستای پاجی و میانا واقع در بخش دودانگه شهرستان ساری به به گور باستانی رسیدیم.

وی افزود: بقایای یک اسکلت انسانی، بقایای یک ظرف سفالی شکسته، بقایای یک شمشیر آهنی و یک تیردان و یک قطعه شی آهنی مربوط به ابزار جنگی کشف شد.

این پژوهشگر با بیان اینکه این بقایا از عمق ۲.۵ متری خاک کشف شد، تصریح کرد: دو سال قبل هم در این قبرستان درحال تعریض جاده مزار بودیم که گور خمره شامل بقایای جسد یک نوجوان به‌همراه گردنبند، انگشتر و النگوی مفرغ کشف شد که مربوط به حدود  ۳۵۰۰ تا ۵ هزار سال پیش است.

رمضانی با اعلام اینکه این منطقه تاریخی است، خاطرنشان کرد: انتظار ما از مسؤولان این است که باتوجه به این مهم با بررسی و اعزام کارشناسان بحث کاوش‌ها را در این منطقه در دستور کار قرار دهند.

* کشف یک گور باستانی در بخش دودانگه ساری

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز در این‌باره با تأیید این خبر، از کشف یک گور باستانی در جریان مراسم تدفین یک بیمار کرونایی در بخش دودانگه شهرستان ساری خبر داد.

مهدی ایزدی افزود: در پی درگذشت یکی از اهالی روستای پاجی از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری بر اثر ابتلا به بیماری کرونا و همچنین لزوم دفن فوت شدگان این بیماری در عمق پایین‌تر از حد معمول، به طور اتفاقی یک گور باستانی کشف شده است.

وی با اشاره به اعزام کارشناسان و نیروهای یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به محل کشف این گور باستانی، گفت: آثار به‌دست آمده از این گور شامل بقایای یک اسکلت انسانی، یک ظرف سفالی، یک شمشیر آهنی و یک قطعه شی آهنی مربوط به بخشی از یک جنگ‌افزار بوده است.

معاون میراث فرهنگی مازندران بیان کرد: با توجه به داده‌های به‌دست آمده، این گور باستانی مربوط به دوران اشکانی بوده و همچنین بررسی‌های بیشتر درباره اشیای کشف‌شده نیز ادامه خواهد داشت.

 /۸۶۰۳۴/ج/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.