پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لِه شدن غرور یک کارآفرین زیر پای وعده مسؤولان/ کارخانه‌ای در تصرف سودهای بانکی

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| چندین سال متوالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی مقوله “تولید” تاکیدات فراوان دارند، سال جاری هم به‌عنوان سال جهش تولید از سوی ایشان نامگذاری شده است‌، ولی این روزها متاسفانه شاهد کارخانه‌های تولیدی هستیم که چندین سال به انتظار حمایت مانده‌اند.

کارخانه تولید دستمال کاغذی در روستای مرمت ساری، یکی از کارگاه‌های تولیدی است که از سال ۸۶ تجهیز شده ولی به دلیل عدم حمایت مالی تاکنون احیا نشده و تعطیل است.

خانم مرضیه رضایی که حدود ۶۰ سال سن دارد و از آنجایی که و پدر و اهل خانواده‌اش در شهرستان آمل همواره در بحث تولید فعالیت داشتند و همچنین مدیریت کارخانه دستمال کاغذی تینا با پسرخاله خانم رضایی است، در سال ۸۶ اقدام به افتتاح این کارگاه تولیدی کرده است.

این خانم کارآفرین هیچ فرزندی ندارد و هدفش فقط ایجاد اشتغال برای جوانان است، ولی به‌دلیل مشکلات مالی و عدم توان پرداخت تسهیلات بانکی در حال حاضر بانک صادرات اعلام کرده که سند کارخانه را به نام خود زده و تنها در مقابل دریافت کل مبلغ بدهی به نرخ روز سند را تحویل خواهد داد.

*چرخی که دیگر نمی‌چرخد

خانم رضایی در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس به شرح ماجرا می‌پردازد و می‌گوید؛ در سال ۱۳۸۶، اقدام به دریافت وام ۴۳ میلیونی از بانک صادرات با هدف خرید تجهیزات برای کارخانه دستمال کاغذی که متعلق به شخص خودم بود کردم؛ این وام دو سال تنفس برای بازپرداخت داشت، شروع به خرید امکانات کرده و به‌صورت مستقیم برای ۹ نفر و غیرمستقیم برای ۳۵ نفر اشتغالزایی ایجاد کردم.

وی ادامه می‌دهد؛ حدود دو سال طول کشید تا کارخانه احداث و تجهیزات مستقر شود، همزمان با آغاز سررسید پرداخت اقساط، کارخانه تازه شروع به کار کرده بود، من هم به بانک گفتم که سرمایه در گردش ندارم، سال ۱۳۸۹ بانک گفت ۵۰ میلیون تومان وام می‌دهد تا تولید کرده در عوض سود پرداخت کنم.

*وامی که به مقصد نرسید!

خانم رضایی با اشاره به اینکه فکر می‌کردم این ۵۰ میلیون تومان به حساب خودم واریز می‌شود، بیان می‌کند؛ متاسفانه بانک پول را برداشت کرد و گفت که طلب خودش را برداشته و منتظر دریافت سود است! کارخانه بسته شد و بانک صادرات شرکت را توقیف کرد، چون با کمبود مواد اولیه و پاس نشدن چک خریداران مواجه شدم نتوانستم اقساط را بپردازم.

*باید ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت کنم

این کارآفرین اضافه می‌کند؛ تا اینجای کار من به بانک صادرات ۹۳ میلیون تومان در قالب دریافت دو وام بدهکار شدم که بانک گفت جمعا باید ۹۹ میلیون پرداخت کنید تا سند کارخانه به شما عودت بدهیم، پس از کش و قوس‌های فراوان در دی ماه سال ۹۸ در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در فرمانداری ساری قرار شد،  ۱۰۰ میلیون به بانک صادرات بپردازم و سند کارخانه آزاد شود اما بانک دوباره گفت الان باید به‌خاطر وکالت و اجرائیات ۱۲۶ میلیون به ما بپردازی!

وی تاکید می‌کند؛ من هم که سرمایه در گردشی نداشتم نتوانستم این پول را پرداخت کنم تا جایی که امروز با اضافه شدن سود بانکی در نهایت باید ۴۰۰ میلیون به بانک پرداخت کنم، امروز غرور یک زن کارآفرین زیر پاهای مسؤولان خوش قول، لِه شده است.

*کمک کنید کارخانه احیا شود

رضایی می‌گوید؛ من برای احیای تولید شبانه‌روز در حال تلاش هستم، از این جلسه به آن جلسه! از استانداری به فرمانداری، سازمان صنعت معدن و تجارت؛ حتی گفتم حاضرم با سهامداران شریک شوم، کمک کنید تا کارخانه احیا شود جوانان مشغول به‌کار شوند، من افتخار می‌کنم زحمت کشیدم و هزینه و سرمایه‌گذاری کردم تا چرخ تولید بچرخد، ولی از آنجایی که پشتوانه مالی قوی نداشتم چوب لای چرخ کارخانه‌ام رفت!

*بعید است بانک کارخانه را تملیک کرده باشد! پیگیری خواهیم کرد

علیرضا یوسف‌نژاد معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت مازندران در گفت‌وگو با فارس در این باره بیان می‌کند: از آنجایی که رقابت در حوزه تولید دستمال کاغذی با توجه به وجود برندهای مختلف زیاد است باید از منظره نقدینگی عالی باشند و خانم رضایی توان مالی محدودی دارد در تورم هر چه جمع می‌کرد باز میزان‌ نقدینگی‌اش پایین بود.

وی اضافه می‌کند: بانک‌ها هم بخواهند تسهیلات بدهند ضوابط خودشان را دارند با ۵۰۰ میلیون تومان که مشکلی حل نمی‌شد یک مدت نفس می‌گیرد دوباره به حالت اولش برمی‌گردد، این کارخانه با این پول در استان نمی‌توانست هم با برندهای مثل حریر و گل‌پسند رقابت کند. 

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه نام این کارخانه در لیست تملیکی‌های ما نیست، گفت: بعید می‌دانم بانک کارخانه را تملیک کرده باشد؛ تملیک واحدهای صنعتی در کشور و استان در دو سال گذشته محدود شده است و سیاست این است که از شبکه بانکی خارج و به متقاضیان واگذار شود با این حال ما پیگیر هستیم با شبکه بانکی و این کارآفرین تماس برقرار خواهیم کرد.

به گزارش فارس، خانم رضایی تلاش‌های خود را در مسیر دریافت حمایت برای بازگشت کارخانه به چرخه تولید بی‌نتیجه می‌داند و از خبرگزاری فارس برای انتشار این گزارش دریافت کمک کرده تا صدایش را به گوش مسؤولانی که پشت تریبون شعار حمایت از تولید را سر می‌دهند برساند.

برای پیگیری مشکل کارگاه تولیدی خانم رضایی، به سراغ وحید نصیری مدیر امور شعب بانک صادرات استان مازندران رفتیم؛ به دلیل شرایط کرونا ترجیح بر این بود که گفت‌وگو تلفنی انجام شود اما نصیری مدیر امور شعب بانک صادرات مازندران با اعلام اینکه بنده به صورت تلفنی نمی‌توانم اطلاعات بدهم، خبرنگار در محل بانک صادرات استان حضور پیدا کرد.

پس از حضور خبرنگار فارس در طبقه ۱۴ ساختمان بانک صادرات استان مازندران و تکرار مسائل معطلی ارباب رجوع پشت درب ادارات، نصیری از خبرنگار فارس دعوت کرد که توضیحاتی در این ارتباط ارائه دهد.

*مدیری که در طبقه 14 هم پاسخگو نیست

وقتی صحبت از ضبط فایل صوتی و انتشار گزارش مطرح شد، وحید نصیری مدیر بانک صادرات مازندران از پاسخگویی به سؤال خبرنگار فارس درباره بلاتکلیفی کارگاه تولیدی گل رز سفید طبرستان امتناع کرده و حاضر به ارائه پاسخ در این زمینه نشده است!

باتوجه به اهمیت حمایت از تولید و ضرورت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سال «جهش تولید» از مدیریت بانک صادرات استان مازندران انتظار می‌رود نسبت به حمایت از کارگاه‌های تولیدی اقدام عملی داشته باشد.

با توجه به اینکه مدیریت بانک صادرات مازندران حاضر به دفاع از عملکرد بانک در برابر انتقادهای مطرح شده نشده است اما خبرگزاری فارس استان مازندران در راستای گره‌گشایی از مشکلات این کارآفرین این آمادگی را دارد تا توضیحات بانک را به استحضار مخاطبان رسانده و تا حاصل شدن نتیجه آن را پیگیری خواهد کرد.

 /۸۶۰۴۸/ج/و




Source link

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.