پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لزوم تغییر در شیوه طبخ محرم‌پلاخوار

0

اختصاصی چهاردانگه نیوز: حفظ منابع طبیعی واجبی که نباید فراموش شود

 

بر اساس یه سنت قدیمی در آستانه فرا رسیدن ایام عزاداری امام حسین(ع) واقفین محله‌های مختلف در کیاسر به تکاپو می‌افتند برای خرج‌دهی ده روز ابتدای ماه محرم، رسمی که از نیاکان‌شان به آنها رسیده، برای این کار ابتدا پی مقدمات کار می‌روند.

در این مسیر اقدام به آماده‌سازی فضا و تهیه اقلام مورد نیاز می‌کنند.

دیگ‌های بزرگ، کیسه‌های برنج، روغن، کره محلی انواع ادویه و…

نذورات کم‌کم از راه می‌رسند، واقفین همان‌طور که عنوان شد از مدت‌هاست قبل پای کارند.

برای برپا کردن آتش زیر دیگ‌ها و پخت نذری نیاز به هیزم دارند. با هماهنگی معتمدین، شورای شهر و اخذ مجوز از منابع‌طبیعی اقدام به برداشت از سطح جنگل‌های منطقه می‌کنند.

رسمی سال‌هاست در منطقه کوهستانی کیاسر در جنوب شهرستان ساری برقرار است. چند سال قبل آیین «محرم پلاخوار در فهرست آثار معنوی میراث فرهنگی نیز ثبت و نامش بیش از گذشته سر زبان‌ها افتاده، این آیین حالا مورد توجه بسیاری از هم‌وطنان گرفته، حتی برخی از علاقه‌مندان در این ایام هر طور شده خودشان را به کیاسر می‌رسانند تا از نزدیک شاهد برپایی این مراسم باشکوه باشند.

در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا خرج‌دهی تعطیل، نذورات به‌صورت بسته‌های سبد کالا در اختیار مستمندان و افراد بی‌بضاعت قرار گرفت.

امسال اما برغم افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها برگزاری این رسم قدیمی تعطیل نشد، هر چند که شکل خدمات‌دهی قدری تغییر کرد.

خوشبختانه امکانات مثل گذشته فراهم است. همه پای کار آمدند، گاز شهری هم اضافه شده، این موضوع کار طپخ غذا را قدری آسان‌تر کرده، برخی اما اصرار دارند به شکل سنتی کار را پیش ببرند.

می‌گویند باید آتش هیزم شب تا صبح بسوزد تا طمع کیوسری ته‌چین بشود آن چیزی که همه انتظارش را دارند.

طبیعی است تغییر در هر کاری نیاز به زمان دارد، باید اجازه داد کم‌کم شرایط و زیرساخت کار فراهم شود.

انتظار می‌رود شرایط به گونه‌ای تغییر کند که ضمن پذیرایی از میهمانان اباعبدالله از میزان برداشت چوب از جنگل کاسته و سوخت پاک جایگزین آن شود.

این امر البته مستلزم تلاش همگانی است. باید فرهنگ‌سازی شود، مردم، فعالین فرهنگی، اجتماعی همه پای کار بیایند.

چند روز گذشته ویدیویی از برداشت چوب در جنگل‌های اطراف کیاسر در سطح وسیعی انتشار پیدا کرده و به شکل اغراق‌امیزی به برداشت چوب از جنگل و تخریب اراضی جنگلی دامن زد.

این‌ها گویا بدون مجوز از منایع طبیعی وارد عرصه‌های جنگلی شدند، تخلفاتی هم مرتکب شدند، که دادستانی در این خصوص پرونده‌ای تشکیل و قول برخورد داد.

عده‌ای از هم‌وطنان در مخالفت با این اقدام محرم و مراسم آیینی را مقصر نخست تخریب جنگل‌های شمال ایران معرفی کردند، طرف مقابل در جواب اینها شتاب‌زده از این رسم کهن دفاع می‌کنند. آنها طوری عنوان می‌کنند که اتفاقی نیفتاده در سال‌های آتی با قوت بیشتر به کار خود ادامه خواهند داد!

در این بین باید پرسید متولی منابع طبیعی آیا فقط اداره کل مستقر در مرکز استان است یا همه باید نسبت به حفظ و حراست از انفال بکوشیم. تاکید می‌کنیم حفظ منابع طبیعی در حال حاضر امری واجب و ضروری است. همه باید نسبت به آن چه بر سر منابع ملی می‌گذرد حساس باشیم.

متاسفانه میزان قاچاق چوب در دوره تنفس جنگل نه تنها کاش نیافته برابر اعلام دستگاه‌های ذی‌ربط روزانه شاهد کشفیات در انواع مختلف نیسان، پراید و… هستیم.

اینکه اهالی کیاسر که سال‌هاست به خاندان اهل بیت ارادت دارند را محکوم به تخریب عرصه‌های جنگلی کنیم ظلم کردیم، آن‌ها همان‌طور که در حفظ شعایر دینی از کوشا هستند از آب و خاک و منابع طبیعی و هم محافظت می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.