پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ققنوس شمال؛ از بمباران دشمن تا شکستن رکورد تولید

0

پانزدهم آذر ماه سال ۱۳۶۵ ساعت ۱۲ و ۴۸ دققیه ظهر نخستین بمباران نیروگاه برق نکاء انجام شد که علاوه بر خسارت عمیق بر تاسیسات این شرکت ، یک  شهید و ۱۲ نفر نیز جانباز بر جای گذاشت.

بمباران مرحله دوم هفتم مهر سال ۶۶ در ساعت ۱۵ و ۴۰ دقیقه به وسیله بمب افکن های ارتش بعثی صورت گرفت که منجر به شهادت ۲۳ نفر از کارگران شد و ۷۹ نفر نیز دچار مصدومیت شدید شدند.

سومین مرحله بمباران هوایی نیروگاه نکاء نیز ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه صبح روز چهارم خرداد ۱۳۶۷ رخ داد که یک نفر شهید و ۲ نفر زخمی داشت. در مجموع  سه بار حمله هوایی به ققنوس شمال ، ۲۵ نفر از کارگران به درجه رفیع شهادت نایل و ۹۳ نفر نیز جانباز شدند.

نیروگاه شهید سلیمی نکا همچنین با بیش از یک هزار نیرو در طول هشت سال جنگ تحمیلی هشت شهید و ۶۱ جانباز نیز در مناطق مختلف جنگی تقدیم نظام اسلامی کرد.

این نیروگاه متشکل از چهار واحد بخار هر یک با قدرت اسمی ‎ ۴۴۰ مگاوات، سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با قدرت نامی ۳۷۵.۵ مگاوات و یک واحد بخار دیگر با قدرت ‎ ۱۶۰ مگاوات و همچنین ۲ واحد توربواکسپندر با قدرت نامی هر یک ۹.۵ مگاوات است و ۶ درصد برق کشور را تولید می‌کند.

برگزاری یادواره شهدای والا مقام نیروگاه برق شهید سلیمی نکا یکی از برنامه های محوری هفته دفاع مقدس استان مازندران است و ضمن یاد و خاطره این شهدا ، توانمندی و دستاوردهای این مرکز تولیدی انرژی کشور اطلاع رسانی می شود.

نیروگاه شهید سلیمی نکا پس از چهار دهه بهره‌برداری رکورد ظرفیت اسمی تولید ۴۴۰مگاوات انرژی را امسال ثبت کرد، دستاوردی که نشان از توان بالای متخصصان داخلی و توجه به رونق تولید دارد.

مدیر عامل این نیروگاه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نیروگاه بزرگ و خوشنام نکاء به رغم ناملایمات و خسارات عمیقی که در سه مرحله بمباران دشمن بعثی بر آن وارد شده، همچنان محکم و استوار در صحنه حضور دارد و نقش تاثیرگذاری در تولید و تامین برق و پایداری شبکه ایفا می کند.

مهندس محسن نعمتی  با اشاره به نقش تاثیر گذار این نیروگاه در صنعت برق، به اقدامات و دستاوردها در ساخت قطعات مختلف توسط متخصصان داخلی افزود: این شرکت پس از هشت سال جنگ تحمیلی و بویژه در هشت سال اخیر تلاش و پیگیری وسیعی در بخش بازسازی و مدیریت ساخت داخل قطعات نیروگاهی انجام داده است و امسال و در چهلمین سال عمر واحدهای بخار ، رکورد تولید ۴۴۰  مگاوات به ظرفیت اسمی در واحد یک بخار به ثبت رسید و توان تولید واحدها در مقایسه با تابستان سال گذشته به میزان ۴۲ مگاوات افزایش یافت. 

نعمتی با اعلام این که تا کنون بیش از ۴۲ هزار و ۱۰۹ قطعه مورد نیاز نیروگاه در داخل کشور تولید شده است ، گفت: با وجود تحریم های شدید ، بیش از  ۲۷ هزار قطعه مورد نیا در سه سال اخیر ساخته شده است.

وی افزود: به طور یقین ثبت این موفقیت های ارزشمند در کارنامه درخشان نیروگاه همسو با ارج نهادن به خون شهدای این شرکت و حاصل توانمندی،تخصص، ابتکار وخلاقیت کارکنان نیروگاه در برنامه ریزی، بهره برداری، نگهداری ، تعمیرات پیشگیرانه و بموقع واحدها بوده است.

مدیر عامل نیروگاه نکا گفت: پشتیبانی، اجرای پروژه های متعدد در راستای رفع محدودیت و افزایش توان تولید و مهمتر از آن همدلی، وفاق و تعهد همه کارکنان  در بخشهای مختلف این مجموعه فاخر از دیگر دلایل موفقیت این مرکز تولید انرژی برق است.

۶۹۹۰/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.