پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قصه تکراری وضعیت نامناسب جاده‌های مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، جاده‌ها و راه یکی از زیرساخت‌های مهم در حوزه گردشگری و محور توسعه هر کشوری هستند و جاده ایمن باعث سفر ایمن می شود و اگر جاده‌ها از ایمنی و استاندارد لازم برخوردار نباشند باعث کاهش ورود گردشگر به یک منطقه خواهند شد.

دکتر محمدرضا اورمزدی یکی از اساتید حوزه گردشگری و مدرس دانشگاه در این رابطه با بیان اینکه استانداردهای ایمنی در جاده ها موجب تاثیر مستقیم در جذب گردشگران داخلی و بین المللی است، اظهار کرد: این استانداردها شامل مواردی از قبیل تابلوهای اطلاع رسانی چند زبانه بین المللی، وضعیت آسفالت راه‌ها، وضعیت شیب جاده از اکس جاده، کانال‌ها، جمع اوری آب، نیوجرسی، گاردریل‌ها، لوپ‌ها، رمپ‌ها و حتی نوع و اندازه پروفیل آسفالت و جاده را شامل می شود.

وی افزود: از سوی دیگر وضعیت دید راننده در محور، روشنایی جاده ها در شب، وضعیت تونل ها، زیر گذر ها و رو گذرها، نصب علایم ایمنی راه و ایمن کردن جاده های کوهستانی در محورهای برف گیر استان مبحث رانش کوه، ریزش سنگ و بهمن از موارد اصلی است که اعضای ستاد تسهیلات سفر و نوروزی و به ویژه وزارت راه و راهداری استان مازندران با توجه به گردشگر پذیر بودن مازندران در پیک سفر و حتی غیر پیک باید به آن توجه اساسی کنند.

این استاد دانشگاه در حوزه گردشگری با بیان اینکه اکثر تصادفات جاده ای به ویژه بعد از عوامل انسانی مسئله جاده ها است که استاندارد نیست، تصریح کرد: جاده نامناسب که متاسفانه در استان مازندران به چشم می خورد هم در موارد شبکه شریانی و جاده های بین شهری و حتی شهری و روستایی را شامل می شود.

عمر زیاد جاده های مازندران و عدم تناسب با حجم خودروهای ورودی

اورمزدی وجود چاله‌های فراوان در جاده ها و وجود برخی سرعت گیرهای غیرمتعارف در جاده‌های مازندران را از عوامل تصادف و ترافیک به ویژه در ایام نوروز دانست و گفت: استان مازندران به دلیل نزدیکی به پایتخت هرساله میزبان میلیونی مسافران داخلی و گردشگران خارجی است و خود این مسئله پدیده دیگری به نام زباله در محور های ارتباطی ایجاد کرده که به یک بحران  تبدیل شده  است.

این استاد دانشگاه در حوزه گردشگری تاکید کرد: سازمان محیط زیست کمپین هایی را در این باره به کمک مشارکت مردمی راه اندازی کرده است.

وی با اشاره به اینکه عمر جاده‌ای شریانی از مازندران به پایتخت بیش از ۸۰ سال است و حجم خودرو های عبوری امروزی و با تکنولوری امروز دیگر متناسب با این جاده های ۸۰ ساله نیست خاطرنشان کرد: در این خصوص باید واقعا مسئولان فکری کنند و چاره اندیشی کنند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه آمار کشته شدگان در جاده ها بسیار بیشتر از سایر حوادث و بلایا در کشورمان است، اظهار کرد:  البته مسئله مدیریت راه مسئله بسیار حساس در پیک سفرهای نوروزی و تابستانی است.

اورمزدی با اشاره به اینکه بیش از ۲۱ دستگاه و وزارت خانه در حوزه گردشگری کشور دخیل هستند خاطرنشان کرد: مسئله جاده ها در ایران با سخنرانی و  میزگرد حل نمی شود و این امر نیازمند بودجه وهم تجهیزات و آموزش نیروی انسانی است.

توسعه حمل و نقل ریلی در مازندران موجب کاهش خطرات می شود

وی با بیان اینکه در خبرها شنیده شد برخی از راهداران متاسفانه چند ماه حقوق نگرفتند و این به معنی کاهش کارایی در سیستم حمل و نقل کشور است، اظهار کرد: به نظر توسعه حمل و نقل ریلی در مازندران می تواند هم در کاهش خطرات جاده ای تاثیرگذار باشد و هم باعث توسعه گردشگری پایدار در مازندران می شود.

این استاد دانشگاه در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: امروز کشور آلمان زبانزد توسعه حمل و نقل جاده ای اروپا است، اگر به دنبال توسعه گردشگری هستیم راه های ایمن، زیبا و دارای امکانات بین راهی و مجتمع های پذیرایی بین راهی مدرن، سیستم های ناوبری جدید در حمل و نقل، وجود تجهیزات الکترونیکی پلیس در تمامی جاده های کشور، امکانات مونیتورینگ و دیسپچرینگ جاده ای و مراکز متعدد درمانی و امدادی در فرایند توسعه صنعت توریسم استان سرعت می بخشد.

اورمزدی گفت: نرخ‌گذاری قیمت ها در جابه جایی مسافران و کنترل قیمت های بلیط سفرهای جاده ای هم تاثیر مثبتی در جذب مسافران و گردشگران دارد.

سردرگمی در پروژه های زیرساختی و جاده ای مازندران

حسن قمی یکی از فعالان رسانه ای غرب مازندران نیز در مورد تاثیر راه های دسترسی و زیرساخت ها بر افزایش گردشگر گفت: به طور حتم آمار کشتارها و مرگ و میرهای جاده ای که متاسفانه از ضریب بالایی برخوردار است و نقش جاده به ویژه در مازندران به دلیل عدم برخورداری از استاندارهای فنی ملموس تر است.

وی افزود: در مقایسه با استان های دیگر جاده ها در مازندران نه کمربندی مشخصی دارد و کمربندی ها نیز از روشنایی کافی برخوردار نیست و متاسفانه مهم ترین توجیه مسئولان نیز برای کمربندی های همچون نوشهر و هم چالوس و جدید الاحداث بابل به ساری و آمل که یک سالی است به صورت سیاسی افتتاح شده است تحویل موقت اس.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه سردرگمی در پروژه های زیرساختی و جاده ای در مازندران به وفور یافت می شود، خاطرنشان کرد: تحویل موقت جاده ای و راه های مواصلاتی هنوز نتوانسته آن جاذبه گردشگران را به مازندران جذب کند و متاسفانه از سوی دیگر همین راه های مواصلاتی نامناسب باعث شده است که شاهد حوادث دلخراش و مرگ و میر فراوان باشیم که آمار حوادث جاده ای و مرگ و میر در پیک سفر و تابستان نشان دهنده نقش منفی جاده های غیر فنی مازندران بر گردشگر و مسافر است.

قمی با بیان اینکه از همه مهم تر پروژه های نیمه تمام تهران شمال که قرار بود قطعه یک آن در فروردین 96 افتتاح شود و به فروردین 97 رسید و هنوز هم این قطعه به بهره برداری نرسیده است، تاکید کرد: با وجود اینکه معاون اول رئیس جمهور و نمایندگان نوشهر چالوس و سایر نمایندگان وعده دادند این مهم محقق نشد.

نبود خدمات بین راهی در زمان ترافیک در مازندران

وی با اشاره به اینکه در پروژه های هراز و کندوان نیز به صورت قیفی عمل می شود، تصریح کرد: از کرج به چالوس حجم اتوبان های قزوین و تهران کرج باعث می شود یک حجم ترافیکی قیف مانند در جاده چالوس وارد شود و این قیف وارد گستره جلگه ای مازندران می شود و گاهی 12 تا 18 ساعت توقف جاده ای وجود دارد و این مسئله باعث شده است گردشگر ناامیدانه و شاید به اجبار مازندران را برای سفر نوروزی انتخاب کند.

فعال رسانه ای مازندران با بیان اینکه خدمات بین راهی در زمان ترافیک در جاده های کندوان، هراز و سوادکوه دیده نمی شود، افزود: به این دلیل که خدمات بین راهی به گردشگر ناقص هست و شاهد ارائه و فروش محصولات بین راهی به صورت گرانتر به گردشگر هستیم و به ویژه در جاده چالوس هیچ پمپ بنزینی از گچسر تا مرزن آباد وجود ندارد و این توقف 12 ساعته و بار ترافیک سنگین شاهد رونق گران فروشی بنزین در این مسیر هستیم.

قمی با اشاره به اینکه به نظر می رسد هیچ چشم انداز و سند توسعه ای راه ها برای مازندران دیده نشده است، اظهار کرد: بیشتر فعالیت اداره‌کل راه به سمت لکه گیری و آسفالت می رود و عملا افزایش باند دیده نمی شود و تاسف بارتر اینکه برخی پروژه های راه بدون توجه به نکات فنی خاک در بزرگراه قطعه چهار باعث ریزش های مرتب در جاده چالوس به مرزن آباد شده است.

وی گفت:به نظر می رسد زیرساخت های لازم برای گردشگران 20 میلیونی دیده نشده است و این راه تنها نقش یک راه روستایی دارد.

تنها جاده های مازندران با مشکل رو به رو نیست

مهدی صفایی مسئول راهداری وحمل و نقل جاده ای چالوس نیز با اشاره به نقش مهم راه ها در حوزه گردشگری اظهار کرد: جاده یکی از عواملی که باعث می شود مسافر به راحتی مسیر خود را انتخاب کند و در واقع یکی از زیرساخت های گردشگری وجود جاده ایمن برای انتخاب سفر است.

وی افزود: اینکه گفته شود تنها جاده های مازندران دچار مشکلاتی هستند اینگونه نیست و ممکن است همه جاده های کشور دچار مشکلاتی باشند و از استاندارد لازم برخوردار نباشند.

مسئول راهداری وحمل و نقل جاده ای چالوس تصریح کرد: استان مازندران به لحاظ اینکه ورودی تهران است و مسافر ناچار است از منطقه کوهستانی عبور کند این است که ما هم باید بیشتر به فکر حفظ و نگهداری جاده ها و ایمن سازی آن باشیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.