پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قرنطینه فرصتی دست داد تا با فراغت بین مردم و مسئولین ارتباط برقرار کنم

3

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: بنظر من هیچ چیز نباید مانع آدم برای رسیدن ما به اهداف‌مون باشه؛ حتی ویروس منحوس کرونا. برای همین خواستم از فرصت قرنطینه و از فضای مجازی برای برقراری ارتباط مردما با مسئولین  چهاردانگه استفاده کنم و به خاطر ارادتی که به جناب بخشدار دارم، اول به سراغ ایشون رفتم.

وقتی با آقای بخشدار این مسئله رو درمیون گذاشتم – همونطور که انتظارش و داشتم  خیلی با روی خوش استقبال کرد و منم به راحتی سوالاتم و پرسیدم و با حوصله به سوالات، پاسخ‌های منطقی داد.

آقای مرتضی جعفری، متولد سال ۱۳۵۳ در شهرستان ساری هست، که مدرک فوق لیسانس خودش رو از دانشگاه خوارزمی تهران که یک دانشگاه سراسری است گرفت. بعد از اون در دانشگاه تهران یک دوره‌ی فشرده‌‌ی دکترای مدیریت را گرفت.

از سال ۱۳۷۳ بعنوان دبیر و معلم در مدارس شهرستان ساری کار خودش رو در آموزش و پرورش شروع کرد. در دوره‌ی مسئولیتش مدیر و معاون مدرسه هم بود. بعدها مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش و اداره‌کل نوسازی استان مازندران شد و همچنین رئیس اداره‌ی سوادآموزی استان بود. تا این که از آبان‌ماه ۱۳۹۶ در کسوت بخشدار چهاردانگه قرار گرفت.

 

وقتی از علت قبول این مسئولیت ازش پرسیدم؛ قبلش نظر خودش رو درباره‌ی یک بخشدار موفق این طور گفت:

از نظر من، بخشدار، باید مومن به مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، معتقد به ولایت فقیه، و پایبند به قانون اساسی و هماهنگ با سیاست‌های رئیس جمهور و علاقمند به مردم باشد.

او باید متعهد و متخصص؛ دارای صداقت، صراحت، قاطعیت، تقوای سیاسی، صابر، و حلیم؛ همچنین دارای معلومات و مطالعات عمومی اعم از: جامعه شناسی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، عمرانی، و فرهنگی باشد.

همچنین باید دارای توانایی علمی؛ فهم سیاسی؛ و قدرت بیان؛ و دارای شناخت کافی از مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی، و اقتصادی از کشور و حوزه‌ی کاری خود باشد.
بخشدار باید قانع؛ پاکدست؛ کاردان؛ خیرخواه؛ شجاع؛ خوش اخلاق؛ مصمم باشد‌. و منافع عمومی را فدای منافع شخصی و جناحی نکند.

از تبعیض بین مردم خودداری نماید؛ عدالت، مهرورزی، احترام، مدارا و صمیمیت را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهد. علاوه‌ بر آن باید دوراندیش و تحول گرا باشد؛ و بر اساس اولویت‌ها برنامه‌ریزی نماید. به سیاست‌های عمومی دولت پایبند باشد؛ از کارهای حاشیه‌ای خودداری کند؛ و برای خدمت بیشتر وقت کافی داشته باشد؛ و هرگز توجهی به وقت اداری نداشته باشد.

 

و بعد اینطور ادامه داد:

قضاوت با مردم است اما من خودم را دارای بعضی از این ویژگی‌ها می‌دانستم و یقینا کسانی که من را انتخاب کردند هم مرا واجد این صلاحیت‌ها ارزیابی کردند.

 

من هم موافقم؛ قضاوت با شما مردم هست؛ اما سوال اینجاست که بعنوان مسئول اول منطقه، چه میزان نسبت به مشکلات منطقه شناخت داره؟

زیرساخت‌های حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، و علمی و… منطقه دارای مشکلات اساسی است. مثلا وضعیت راه منطقه که در طی حضورم در سمت بخشداری چهاردانگه، بیشترین اعتبارات شهرستان را در حوزه‌ی راهداری و راهسازی، با همکاری و همیاری استاندار محترم، فرماندار گرانقدر، و مسئولین مربوطه دریافت نمود.

 

اما اهم فعالیت‌های بخشداری با بودجه‌های دریافتی در این زمینه چه بود؟

ایجاد روشنایی در سه راهی حاجیکلا-پل گرماب-دارپشت-عالیکلا؛ خط‌کشی مسیر اصلی و راه‌های روستایی؛ آسفالت مسیرهای کارنام-الیرد-سعیدآباد؛ روکش آسفالت مسیرهای چالو-خلرد-لالا؛ احداث گاردریل در نقاط حادثه‌خیز مسیر چورت-ششک-مزده؛ احداث دیوار سنگی حائل برای حفاظت از جان مسافرین در عبور خالخیل؛ بهسازی و مرمت جاده نرماب دوسر-بندبن-چالو و… ؛ پیگیری منطقه رانشی در چاچکام؛ احداث پل درون روستای سعیدآباد که طی سیل فروردین ازبین رفته بود؛ سنگ‌فرش درون روستای آغوزگله؛ اجرای طرح هادی در روستاهای: چورت،قادیکلا، خالخیل، اورست و… ؛ مطالعه و تصویب طرح هادی روستاهای خلرد، زلم‌رودبار، باباکلا و… و همه‌ی این‌ها در حالی است که در طی سیل اوایل ۱۳۹۸ بیشترین آسیب به جاده‌ی اصلی و راه‌های روستایی چهاردانگه وارد شد.

علاوه‌بر آن: پل دهنه‌گشاد روستای چهاررودبار که چندین سال بود که آعاز شده بود و فقط گوشواره پل زده شده بود ولی به بهره‌برداری رسید. و پل دهنه‌گشاد روستای کمرکلا که سال‌ها مردم از درون رودخانه عبور و مرور می‌کردند ولی پل احداث شده، و فقط آزادسازی زمین کنار پل باقی مانده که اون اخیرا انجام شده است و پیمانکار در حال اتمام کار می‌باشد.

 

وقتی این همه خدمات که هر کدوم در جای خودش بسیاری حیاتی و تاثیرگذار بود رو شنیدم، از مقایسه‌ی این خدمات با نقص‌های موجود خجالت کشیدم. ناشکریه که در گلستان، انسان به دنبال خار و خاشاک بگرده. اما با این حال از معضل اول منطقه، همون کرونا گفتگو رو ادامه دادم که این‌طور پاسخ داد:

با تمهیداتی که تاکنون برای پیشگیری و مقابله با این ویروس در سطح استان و شهرستان اندیشیده شده، مردم نگران نباشند. و الحمدلله تاکنون این ویروس در کیاسر شناسایی نشده است. اما تمامی مسئولان و کادر درمانی بهداشت و درمان بخش نیز در حالت آماده‌باش هستند.

 

البته یقینا نقش رسانه و مردم برای مهار این ویروس نباید نادیده گرفته بشه:

بله دقیقا؛ نقش رسانه‌ها در پیشیگری از ابتلا به کرونا بسیار موثر بوده و در کنار اطلاع رسانی رسانه‌ها، اقدامات دیگری مانند: تبلیغات محیطی، با همکاری شهرداری کیاسر و دیگر مسئولان ذیربط در دستور کار قرار گرفت و در حال انجام است.

امروز برای گذشتن از این بحران، هر شهروندی مسئولیت دارد و طبیعتا بدون مشارکت شهروندان نمی‌توان در بعد پیشگیری، مقابله و مهار این ویروس در منطقه اقداماتی انجام داد.

 

موضوع سلامت بهانه‌ای شد تا یک گریزی هم به معضل زباله بزنم؛ ای کاش یک روزی شاهد باشیم که ورود زباله به منطقه مثل کرونا، متوقف شده.

همانطور که می‌دانید بحث انتقال و دفن غیربهداشتی زباله یکی از معضلات اصلی استان‌های شمالی محسوب می‌گردد. در رابطه با انتقال زباله به چهاردانگه نیز که بیش از سیزده سال سابقه دارد، اگر در سنوات قبل برای حل اساسی این موضوع اقدام لازم صورت می‌پذیرفت، تاکنون دیگر چنین معضلی وجود نداشت.
با این وجود حل منطقی این مشکل جزو اولویت‌های کاری بخشداری چهاردانگه بوده تا این داغ چندین ساله از دل چهاردانگه عزیز برداشته شود.

 

اهم اقدامات بخشداری در این مدت چه بود؟

اما اهم فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده: تاخیر در اجرای برخی از پروژه‌های پسماند طی سالیان گذشته – که از اعتبارات خوبی هم برخوردار بودند – باعث شده تا هزینه‌ی اضافی برای تکمیل طرح‌ها تحمیل شود. پروژه‌ی نیروگاه زباله سوز ساری که در اواخر دولت اصلاحات در دستور کار قرار گرفته بود، و با اعتبار حدود ۳۰ میلیارد ریالی می توانست به اتمام برسد، به دلیل تاخیر، هم اکنون نیازمند اعتبارات چند صد میلیارد ریالی برای تکمیل است.

در چند سال اخیر پیگیری برای تامین اعتبار تکمیل پروژه‌ی نیروگاه زباله سوز ساری، و ایجاد ساختار مناسب پسماند، در ساختار دولتی استان صورت گرفت و اعتبار خوبی نیز برای این طرح اختصاص یافت. با همت همه‌ی مسئولین شهرستانی و استانی – بالاخص فرماندار محترم و استاندار عزیز – در مجموع در سال گذشته حدود ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه نیروگاه زباله سوز ساری تخصیص داده شد.

علاوه بر تامین اعتبار برای سرعت بخشی به پروژه های پسماند، تشکیل ساختار مناسب با مصوبه‌ی سازمان پسماند در مازندران، نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه زباله‌سوز نیز ۲ تا ۳ برابر افزایش یافت؛ که می توانند انگیزه‌ی سرمایه‌گذاران را در این حوزه افزایش دهد.

البته نظارت مستمر بر محل دفن زباله با همکاری محیط زیست بخش چهاردانگه و محیط زیست شهرستان؛ مسئله‌ی آهک‌پاشی؛ مسئله‌ی انتقال درست زباله و استفاده از کامیون‌های مخزن‌دار؛ جزو اولویت‌های ماست.

در همین رابطه با همکاری دادگاه عمومی بخش چهاردانگه، تعدادی از ماشین‌هایی که متاسفانه دارای مخزن نبودند؛ یا انتقال صحیح زباله را انجام نمی‌دادند؛ و یا شیرابه‌های زباله‌ها را در سطح خیابان و جاده‌ی اصلی پخش می‌شد؛ به دادگاه معرفی، توقیف، و جریمه شدند.

 

علاوه‌بر توقف ورود زباله، آیا برای حفظ محل دپو، تدابیری اندیشیده شده است؟

بله؛ محصورسازی محل دفن زباله بود تا حیوانات وحشی و اهلی، به زباله‌ها دسترسی نداشته باشند و بیماری‌هایی احتمال دارد که به این سبب آن‌ها بگیرند و به انسان سرایت کند را کنترل کنیم.
در این رابطه آن چیزی که بیشتر از همه برای ما اهمیت داشت، تصفیه‌ی شیرابه‌ها بود که به جد پیگیر تصفیه‌خانه در محل دفن زباله‌ها هست که الحمدلله نتیجه‌ی خیلی خوبی را امروز شاهد هستیم.

 

پروژه‌ی زباله‌سوز رو که به امان خدا رها نشده؟

خیر؛ بازدید مستمر و گزارش از پروژه‌ی زباله‌سوز است که با همراهی مسئولین مربوطه، شورای بخش، تیم رسانه‌ی چهاردانگه انجام شده تا به اطلاع مردم عزیز چهاردانگه برسد.

 

سوالات من به این زودی‌ها تموم شدنی نبود؛ اما چون بخشدار ما که بخاطر دفاع از سلامت ما مردم، به بیماری کرونا مبتلا شده بود رو بیشتر از این اذیت نکنم؛ همینجا به گفتگو پایان می‌دم. و اما حرف آخر:

باز هم توصیه میکنم که به رعایت نکات بهداشتی، که مهمتر از همه قرنطینه‌ی خانگی ادامه بدهند؛ تا همانطور که تا امروز در منطقه موردی گزارش نشد، تا پایان هم وضع به همین صورت باشد.

و در آخر برای همه‌ی اهالی چهاردانگه آرزوی سلامتی دارم.

 

گفتگو از علی سلیمانی کیاسری

 

3 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    یک دوره‌ی فشرده‌‌ی دکترای مدیریت را گرفت!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

    1. ناشناس می گوید

      باورش سخته

  2. ناشناس ریکا می گوید

    گویچاله پشتکوه اومدین گفتین تا خرداد99 زباله رو میبرین.امیدوارم سر حرفتون باشین.
    مث بقیه قولهاتون نباشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.