پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فیلبند، گشت و گذار بر بالکن مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، فرقی ندارد که اهل مسافرت هستید یا استراحت و آرامش، اهل ماجراجویی هستید یا ورزش، هر گوشه از مازندران ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که شما را به عمق بهترین تجربه‌ها می‌برد و ماندگارترین خاطرات را برایتان می سازد.

روستایی پنهان در میان آسمان و زمین. ییلاق فیلبند که از آن با نام بام شرقی مازندران نیز یاد می‌شود، در ارتفاع ۲۳۰۰ متری شهرستان بابل قرار دارد. هر فصلی که در این منطقه سر می‌رسد، با خودش حال و هوای خاصی می‌آورد. بهارِ فیلبند می‌تواند شما را کاملاً غافلگیر کند! اینجا در یک روز بهاری ممکن است هم تابش آفتاب را ببینید و هم بارش برف، باران و تگرگ را شاهد باشید. حتی ممکن است ناگهان رنگین کمان زیبایی هم پیش چشمان شما ظاهر شود.

فیلبند در تابستان هم می‌تواند سرد باشد اما این فصل بهترین زمان برای دیدارِ این ییلاق است. به علاوه، قرار داشتن این روستا در ارتفاع بالا، فرصتی دلپذیر به شما می‌دهد تا به آسمان نزدیک تر باشید و رویای قدم زدن در کنار ابرها را برای خودتان تبدیل به واقعیت کنید. هرچه بیشتر به سمت پاییز و زمستان پیش برویم سرمای بیشتری به این روستا هجوم می‌آورد تا جایی که در زمستان اینجا تقریباً خالی از سکنه می‌شود.

وصف زیبایی‌های روستایی مانند ییلاق فیلبند کار آسانی نیست و شرح آن لحظه‌ای که ابرها تا دوردست‌ها زیر پای شما گسترده شده اند به سختی در کلمه می‌آید و باید برای تعریف آن به آنجا سفر کرد و از نزدیک دید.

چادر، لباس گرم، تجهیزات زمستانه، غذای کافی و زنجیر چرخ را مهیا کنید و از سلامت خودرو خود و پر بودن باکش مطمئن شوید زیرا به جایی می‌رویم که شرایط آب و هوایی هیچگاه قابل پیش بینی نیست.

وسایل را که جمع کردید وارد جاده هراز شوید. اگر از مازندران سفر می‌کنید بعد از ۲۵ کیلومتر و اگر از تهران به این سفر می آیید در حدود ۱۰۰ کیلومتری به سمت مازندران حرکت کنید و در امتداد جاده هزار به فرعی می‌رسید که تابلوی کوچک و سبزی با اسم فیلبند و سنگ چال ادامه مسیر را هدایتتان می‌کند. این راه را که در حدود یک ساعت طی آن زمان می‌برد ادامه دهید تا خود را در بام مازندران ببینید.

وارد فرعی که می‌شوید، بهار سیاه زمستان را از تن درختان گرفته و لباس سبز بر تن آنها کرده است، اما حدود ۱۰ کیلومتر که پیچ و خم جاده را طی کنید به منطقه سنگچال می‌رسید که به مدد ویلاهای رنگارنگی که پایتخت نشینان یا اهالی مازندران در آن ساختند، تا دهها کیلومتر آن‌طرف تر حسابی از خجالت سرسبزی درختان در می آیند. ویلاهایی که مانند ساختمانها بیقواره شهر سینه طبیعت را دریده و بر دل آن ریشه زدند.

از این زشتی که عبور کنید وارد گردنه‌های پیچ در پی می‌شوید که اغلب مواقع پوشیده از مه است. چراغ‌هایتان را روشن کنید زیرا رانندگی در مه غلیط فیلبند بسیار خظرناک است. حدود ۱۰ کیلومتر عبور از گردنه‌های پیچ در پیچ میان جنگل‌های انبوه رفته رفته هوای اطرافتان سرد می‌شود و دیگر مجبور به بالا کشیدن شیشه ماشین و روشن کردن بخاری می‌شود، حتی در ساعات ظهر.

شاید دلتان بخواهد توقفی کنید و چند عکس زیبا بگیرید، پیشنهاد ما این است که حتماً این کار را انجام دهید، زیرا پشیمان نمی‌شوید و لگد به خواسته دلتان نزنید.

مسیری که کوهستانی و آسفالت است؛ اما کیفیت آن در برخی قسمت‌ها چندان مناسب نیست. جاده اما زیبایی‌ها و دیدنی‌های بسیار دارد و شما را غرق در شگفتی می‌کند. اما مراقب باشید جذابیت‌های راه شما را از مسیر اصلی تان منحرف نکند. تا آنجایی که می‌توانید از مردم محلی مسیر درست را بپرسید تا در پیچ و خم‌های جاده گرفتار نشوید.

چشمه‌های کوچک و بزرگ نیز در مسیر به طبیعت صفای تازه ای می‌بخشند. یکی از معروفترین این چشمه‌ها، چشمه لار است. با کمک گرفتن از اهالی به این چشمه برسید و از آب تازه و خنک آن لذت ببرید.

اگر هم با تور به این روستا سفر کنید این امکان برای تان وجود دارد تا سوار نیسان‌های آبی مردم محلی شوید و سینه کش کوه را در میان مه و باران یا آفتاب و ابر بالا بیایید.

تصویر برداری و عکاسی به هر روشی از طلوع و غروب آفتاب و دریای ابری که ییلاق فیلبند را در بر می‌گیرد یکی از جذابیت‌های سفر به این روستای پنهان در آسمان است.

در فیلبند گهگاهی فصل‌ها با هم در آمیخته شده و شاید یکسال را در یک روز ببینید. اینجا می‌توانید در یک روز بهاری هم باران، تگرگ و برف را تجربه کنید و هم از رنگین کمان و آفتاب و هوای صاف لذت ببرید. شاید فیلبند ورای همه فصل‌ها باشد…

فیلبند نقطه ضعفی هم دارد، زمان در بلندای آن به سرعت می‌گذرد. شما آنقدر مسحور زیبایی‌های این نقطه از جهان می‌شوید که درک زمان از ذهنتان عبور می‌کند و گویی کسی زمان را به سمت جلو می‌کشد، شاید هم خاصیت لذت در کوتاه بودن آن است.

پس در فیلبند زمان را از دست ندهید، اما زیاد هم به ساعت مچی دستتان بها ندهید زیرا شاید لذت هماهنگی ذهن و روح شما با طبیعت را مخدوش کند.

با این حال بهتر است که دوربین تان را سریع روشن کنید زیرا مناظر مختلف طبیعت بکر و تماشایی، اقیانوس ابری که به آرامی از مقابل تان گذر، خانه‌های روستایی، جنگل و کوه در بلندای فیلبند هیجان انگیزترین کاری است که گردشگران را برای ثبت تصاویر زیبا به اینجا می‌کشاند.

در کنار این منظره طلوع و غروب آفتاب از فراز کوه‌ها و جنگل‌ها در این گوشه از بهشت خدا به قدری تماشایی است که نفس را در سینه حبس و تصاویر بی نظیری را در قاب دوربین خلق می‌کند.

فیلبند جایی برای در خانه ماندن ندارد، زیرا باید وجب به وجب این قسمت از جهان را بویید، حس کرد، لمس کرد، دید و شنید. حیف است این همه راه را تا فیلبند آمده باشید اما در خانه بمانید و در طبیعت اطراف این منطقه به گشت و گذار نپردازید.

خانه‌های سنگی و گلی را پشت سر بگذارید و به دامان طبیعت پناه ببرید. صدای زنگوله دام‌های مردم محلی فیلبند، همراه با مه غلیظ یا نم بارانی که هر از گاهی چترش را بر سر فیلبند باز می‌کند، می‌تواند حال تان را خوب کند.

یکی از تفریح‌هایی که گروه‌های مختلف گردشگری در سفر به فیلبند آن را تجربه می‌کنند کوه نوردی و صعود به قله‌های بلند اطراف این روستاست. البته باید توجه داشته باشید که این کوهنوردی‌ها تنها باید با همراهی گروهی آشنا به منطقه و تجهیزات و آمادگی کامل صورت بگیرد.

با اینکه توضیح بیشتر می‌تواند اتش شما برای حرکت به سمت این بهشت پنهان در مه را افزایش دهد، اما گفتنی‌ها برای آن بسیار است که نباید گفت و بیشتر باید دید.

اما یادتان باشد هر کجا از طبیعت زیبای مازندران انقدر برای مردم بومی و دیگران با ارزش است که بهتر است رنگ زباله به خود نگیرد. پس خواهش می‌کنیم زباله نریزید، اما فقط از فیلبند همچون دنیایی رویایی لذت ببرید.

/ ‏۱۸۹۹/‏۹۹۱۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.