پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

غارت خاک ارزشمند جنگل‌های مازندران به اسم لایروبی

خاک ارزشمند جنگل‌های مازندران به اسم لایروبی، برداشت و فروخته می شود.

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: در روز‌های گذشته خبری مبنی بر فروش خاک جنگل‌های شمال در صفحات مختلف شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

ماجرا از این قرار بود که عده‌ای به منظور لایروبی با ماشین سنگین وارد تالاب اِروِت در منطقه چهاردانگه ساری شدند و پس از لایروبی، خاک را بار کامیون کردند و بردند و پس از آن لایروبی تالاب روستای مولا در منطقه دودانگه به مزایده گذاشته شده است.

یکی از محلی‌ها می‌گوید: لایروبی تالاب برای ما عجیب بود، چون آب این تالاب نه برای مصرف آشامیدن و نه برای کشاورزی استفاده می‌شود و صرفا محل زندگی حیوانات اهلی و وحشی است.

غارت خاک ارزشمند جنگل‌های مازندران به اسم لایروبیاو افزود: آن‌ها برای راحتی کار خود، کانالی باز و آب را خالی کردند و سپس درختان موجود در تالاب را قطع نمودند تا وجود درخت از چشم کارشناسان پنهان بماند.

جواد طوسی مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه لایروبی خواسته خود کشاورزان منطقه بود، گفت: تهاتر و فروش خاک برای جبران هزینه‌های لایروبی و نگهداری ماشین آلات کاملا قانونی است و صدور مجوز هم با استعلام از اداره منابع طبیعی استان صورت گرفته است.

موسی مقیمی معاون حفاظت و امور اراضی اداره منابع طبیعی مازندران هم گفت: درست است که ما موافقت کردیم، اما نگفتیم ماشین سنگین بیاید و خاک را ببرد، طبق توافق مشروط قرار بود بدون قطع درخت و ورود ماشین سنگین به تالاب و بردن خاک، لایروبی انجام شود.

حامد گلی و گزارشی در این زمینه:

توقف لایرووبی تالاب روستای مولای دودانگه
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران دیشب در گفتگو با مجموعه خبری ۲۰ و ۴۵ دقیقه شبکه مازندران گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و در بند ذیل تبصره ۸ قانون، این ظرفیت دیده شده که از بحث تهاتر خاک آببندانها، تالابها، استخر‌ها و رودخانه‌ها می‌شود اسنفاده کرد.

نبی زاده افزود: با توجه به این قانون، می‌توان خاک را لایروبی کرد و ما به ازای این لایروبی، منبع آبی با سازه‌های مرتبط را مرمت و بازسازی کنیم.

وی تصریح کرد: برای لایروبی آببندان روستای مولا در منطقه دودانگه ساری، فرآیند مزایده انجام شد و برنده مزایده قرار است که این کار را انجام دهد، اما به دستور دادستانی این کار متوقف شده است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطر نشان کرد: فعلا” کار لایروبی آببندان روستای مولا متوقف شده و در دست بررسی است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیمای مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.