پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

علم‌گردانی و رخت‌پوشی بر علم، ارادتی به سقای کربلا

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: مراسم سنتی و میراثی چند صدساله با عنوان آیین رخت‌پوشی علم در نکا، همچون سایر نقاط استان مازندران است که همزمان با شب هفتم محرم و با حضور مردم عزادار نکا در حسینیه سیدالشهدا نکا و همچنین تکیه نارنج‌باغ  با حزن و اندوه عزاداران حسینی برگزار شد.

مردم عزادار نکایی در شب هفتم ماه محرم با حضور در مسجد و تکیه سیدالشهداء و نارنج‌باغ به عنوان دو مکان محوری برای برگزاری این مراسم، مراسم و آیین خاص رخت‌پوشی علم را انجام و علم را برای مراسم پر شور و سوز علم‌گردانی روز هفتم ماه محرم آماده می‌کنند.

علم گردانی یکی از مهم‌ترین، بارزترین و ملموس‌ترین جلوه‌ها و آیین‌های محرم و عزاداری سالار و سرور شهیدان امام حسین(ع) است که در نواحی مختلف شهر و روستای مازندران با شور و شوق فراوان برگزار می‌شود.

آیین رخت‌پوشی علم در شب هفتم محرم، یکی از ده‌ها رسم و رسوم دیار علویان است که به عنوان یک سنت دائمی و همیشگی در بین مردم نکا در شب منتسب به حضرت ابوالفضل(ع) در حسینیه سیدالشهداء نکا برگزار و با رخت عزا بر تن کردن علم، این علم را برای روز علم پردان و در برخی از موارد روز تاسوعا و عاشورای حسینی آماده می‌کنند.

هیأت عزاداری بنی‌الزهرا(س) شهرستان نکا از جمله هیأت‌هایی است که در شب هفتم ماه محرم، آئین رخت‌پوشی علم را در حسینیه سیدالشهداء سادات قلعه‌سری‌های مقیم نکا برگزار می‌کند.

در کنار آئین رخت‌پوشی علم که با حزن و اندوه خاصی با مدیحه‌سرایی مداحان انجام می‌شود؛ تعزیه‌خوانی از دیگر برنامه‌های مهم این شب است که همزمان با مراسم و آئین رخت‌پوشی علم انجام می‌شود و صحنه‌هایی از عاشورای حسینی در قالب تعزیه و نمایشگاه، برای عزاداران به نمایش گذاشته می‌شود.

حضرت ابوالفضل(ع) در بین ما شیعیان به باب‌الحوائج معروف است و به همین دلیل علم‌گردانی در روز هفتم ماه محرم که منتسب به این امام بزرگوار است؛ به نوعی نماد حاجت‌مندی و گره‌گشایی است و بسیاری از مردم از علم حاجت می‌خواهند و افرادی که حاجت روا شده‌اند در این ایام، نذر خود را ادا می‌کنند.

رخت‌پوشی علم، ارادتی به ائمه اطهار(ع)

سیدحسن میرزاخانی مسؤول هیأت بنی‌الزهرا(س) حسینیه سیدالشهداء قلعه‌سری‌های چهاردانگه مقیم نکا در رابطه با برگزاری این مراسم می‌گوید: آیین رخت‌پوشی علم از آیین‌های قدیمی و گذشته است که از گردان و اجداد ما به ما منتقل شده و هر سال با شور و شعور خاص برگزار می‌شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: رخت‌پوشی علم، ارادتی به ائمه اطهار(ع) است و تلاش برای نهادینه کردن آیین‌ها و سنت‌های ماه محرم و میراثی که از اجدادمان به یادگار مانده است و نهادینه کردن فرهنگ عاشورایی؛ از جمله اهداف برگزاری این برنامه است.

میرزاخانی افزود: در این مراسم معنوی و روحانی که با اشک و آه و ماتم برای سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایش برگزار می‌شود؛ بزرگان و ریش‌سفیدان و خانواده‌های شهدا با حضور در این مراسم پارچه‌های مشکی و عزای حسینی را بر علم پوشیده و عزاداری در فراق امام حسین(ع) و یارانش برگزار می‌شود.

علم‌گردانی و بزرگداشت حضرت عباس(ع)

سیدعبداله کوثری، یکی از اعضای هیأت امنای حسینیه سیدالشهداء نکا در حاشیه این مراسم معنوی به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: علاوه بر برگزاری آیین رخت‌پوشی علم، مداحی مداحان اهل بیت(ع)، برگزاری تعزیه‌خوانی صحرای کربلا و عاشورا از برنامه‌های جانبی است.

وی افزود: با رخت‌پوشی علم در شب هفتم، علم را برای صبح فردا و علم‌گردان آماده می‌کنیم و با بردن علم بر سر درب منازل در صبح روز هفتم محرم، یاد و نام حضرت عباس(ع) را که روز هفتم محرم منتسب به این بزرگوار است؛ گرامی می‌داریم.

به گزارش فارس، حب و دوستی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از دیرباز در بین مازندرانی‌ها و مردم دیار علویان وجود داشته و دارد و علم‌گردانی، آیینی چند صدساله است که با عنوان علم‌گردانی و رخت‌پوشی بر علم، برگزار و عزاداران امام حسین(ع) نمادهای سبز، سیاه و رنگی به قسمت بالای علم، این علامت را که نشانی از دستان حضرت عباس(ع) است؛ بسته و این روز را با یاد تشنه لب کربلا حضرت عباس(ع) گرامی می‌دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.