پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عضو هیات رییسه مجلس خواستار ممنوعیت موقتی توزیع برنج خارجی شد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، علی اصغر یوسف نژاد روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری مازندران آماری از میزان واردات و موجودی برنج خارجی ارائه نکرد ولی گف: امسال هزینه تولید برنج برای شالیکاران با توجه به افزایش دستمزد کارگران و نهاده های کشاورزی به مراتب بیشتر از سال های گذشته است و همه باید مراقبت کنیم تا کشاورز دچار ضرر و زیان نشود.

وی افزود: انتظار داریم دولت همانند سه سال گذشته توزیع برنج خارجی را از تیر ماه تا پایان ماه مهر که زمان برداشت شالی در استان های شمالی از جمله مازندران است، ممنوع کند تا شالیکاران بتوانند محصول خود را با قیمت مناسب بفروشند و دلالان هم فرصت جولان پیدا نکنند.

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۲۱۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج رفته است و پیش بینی می شود تا ۲ هفته آینده نخستین برداشت شالی در حوزه ۱۱۰ هزار هکتاری دشت هراز آغاز شود.

دولت تدبیر و امید از سال ۹۵ با ممنوع کردن ورود و توزیع برنج خارجی در زمان برداشت برنج داخلی گام اساسی را برای کمک به شالیکاران و کوتاه کردن دست دلالان برداشت که نتیجه آن جلوگیری از نوسان قیمت در زمان برداشت شالی و مصادره بازار این محصول راهبردی توسط دلالان بوده است.

در حالی که برنجکاران مازندرانی تا پیش از سال ۹۵ به خاطر ورود انبوه برنج های خارجی با کاهش قیمت برنج داخلی در بازار مواجه می شدند و مجبور بودند برای تامین نقدینگی و هزینه های کشت و کار محصولشان را به قیمت دلخواه دلالان به آنان بفروشند، در سه سال گذشته بازار برنج ثبات نسبی را پشت سر گذاشت و برنده اصلی در این میان کشاورزان شالیکار بودند.

۶۹۹۰/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.